Els equilibris de l’Advocacia de l’Estat
Finalment l’Advocacia de l’Estat ha lliurat el seu escrit al TS exposant el que creu procedent en ordre als efectes de la Sentència del TJUE pel
que fa a la immunitat de l’europarlamentari electe Oriol Junqueras. Llegeixo
l’escrit sota els efectes d’una dutxa escocesa, freda i calenta.
Si bé subratlla que cal respectar la
immunitat d’Oriol Junqueras en tant que parlamentari europeu des de la seva
elecció, i que per tant se l’hauria d’autoritzar a anar al Congrés i a la seu
del Parlament Europeu per complir amb les formalitats d’acceptació del mandat i
poder exercir com a tal, aquest exercici només durarà fins que la Junta Electoral Central
comuniqui al Parlament Europeu la incompatibilitat del mandat i la seva
anul.lació com a conseqüència d’haver estat condemnat per sentència ferma a les
penes de 13 anys de presó i d’inhabilitació absoluta.
I això en base a l’article 13 de l’Acta
electoral de 1976 (normativa europea) que disposa que “Cuando la legislación
de un Estado miembro establezca expresamente la anulación del mandato de un
Diputado al Parlamento Europeo, su mandato expirará en aplicación de las
disposiciones de esa legislación. Las autoridades nacionales competentes
informarán de ello al Parlamento Europeo”. Fins ara la Junta Electoral Central no ha
comunicat al Parlament Europeu l’anulació del mandat de Junqueras que continua
vigent. Mentre no es comuniqui, l’Advocacia de l’Estat insta el TS que demani
al Parlament Europeu la suspensió de la immunitat.
Si tenim en compte que la comunicació de la JEC al Parlament Europeu es
pot produir aquestes properes dates, una vegada s’hagi pronunciat sobre la
incompatibilitat del mandat amb la condemna ferma d’Oriol Junqueras, molt abans
que el TS resolgui sobre els efectes de la Sentència del TJUE, la seva immunitat s’haurà
convertit en un reconeixement teòric de passat i l’exercici del seu mandat en
una fugaç presència a l’Europarlament sense cap efecte. No caldrà ni que el TS
demani a la Cambra
europea la suspensió de la immunitat, serà suficient notificar al TJUE la
comunicació de la JEC
per tenir per acomplerta l’eficàcia de la seva Sentència. Tot pur formalisme.
Cal preguntar-se, però, si la remissió de
l’Advocacia de l’Estat a l’article 13 de l’Acta Electoral, i a l’article 4.4 del Reglament del Parlament Europeu,
justifica prou aquest plantejament
purament formalista si es considera que el que determina amb contundància la Sentència del TJUE és
que els formalismes d’un Estat membre per a l’efectivitat del mandat no poden
ser un impediment al respecte radical a la immunitat que es produeix en el
mateix moment de la seva elecció, sense haver de sotmetre’s a cap altra
requisit posterior. Estaríem davant una Sentència del TJUE que de facto
anul.laria les previsions d’un Estat membre recollides a l’article 13 de l’Acta
Electoral i a l’article 4 del Reglament de la Cambra Europea a l’hora de
jutjar els efectes de la immunitat? Aquest extrem no el pot aclarir ningú més
que el mateix TJUE.
Penso que el pronunciament tan contundent de
la Sentència
del TJUE obligava a l’Advocacia de l’Estat a instar l’autorització del trasllat
d’Oriol Junqueras al Parlament Europeu per fer efectiu el seu mandat fins que
no fos ferma la suspensió de la immunitat que hauria de demanar en tot cas el
TS prescindint del pronunciament de la Junta Electoral Central. Els
Pronuciaments de la Junta
incideixen en uns requisits propis d’un Estat membre quina comuniació a
l’Europarlament no podria considerar-se suficient per suspendre de forma
automàtica la immunitat. Només la Cambra
Europea hauria de poder fer aquesta declaració de suspensió
segons apunta la Sentència
del TJUE.
Comentaris