El tsunami del Tribunal de Justícia de la Unió Europea
L’autèntic tsunami
no estava al carrer sinó al Tribunal de Justícia de la Unió Europea que acaba de
dictaminar que la immunitat europarlamentària és efectiva des del moment de la
proclamació dels candidats elegits, sense més requisits. El que en la triple
qüestió de prejudicialitat que li va plantejar el TS espanyol respecte de la
immunitat d’Oriol Junqueras, quan es trobava en situació de presó provisional,
significa, en la versió castellana de la Sentència, que “esta inmunidad implica el
levantamiento de la medida de prisión provisional impuesta, al objeto de
permitir al interesado desplazarse al Parlamento Europeo y cumplir allí las
formalidades requeridas. Si el tribunal nacional competente estima, no
obstante, que debe mantenerse la medida de prisión provisional tras la
adquisición por el interesado de la condición de miembro del Parlamento
Europeo, ha de solicitar a la mayor brevedad al Parlamento Europeo que suspenda
dicha inmunidad, conforme al artículo 9, párrafo tercero, del mismo Protocolo”.
El Tribunal parla de l’aixecament de la mesura de presó provisional
perquè aquesta era la situació en què es trobava Oriol Junqueras en el moment
de plantejar-se la qüestió prejudicial, i el que realment va sorprendre fou que
el TS espanyol dictés sentència definitiva en el procediment principal sense
esperar a què el TJUE resolgués la qüestió. La naturalesa d’una qüestió
prejudicial és justament la d’aclarir prèviament els extrems fonamentals que
poden decidir la sentència definitiva en un sentit o altre.
El TS es va precipitar i ara en paga les conseqüències. Des de la
querella per rebel.lió, passant per la presó provisional prolongada, la
suspensió del dret de representació política i el dictat de sentència
definitiva estant pendent una qüestió prejudicial, tot porta a pensar que
l’ímpetu reactiu del TS es va contaminar de la situació d’alarma i d’abandó
polític en la que el va deixar el govern Rajoy.
Allò que ara queda clar que havia de fer el TS era suspendre els tràmits
del procés principal, aixecar la presó provisional de Junqueras, autoritzar-lo
a recollir l’acreditació i jurar o prometre la Constitució al Congrés
i a traslladar-se a l’Europarlament per assistir a la sessió constitutiva i poteriorment
a complir amb el mandat parlamentari, fins que no es fes efectiva la suspensió
de la seva immunitat que es podia sol.licitar paral.lelament. El TS va optar
per anar ràpid i no
perjudicar, en teoria, cap dels interessos en joc, la limitació dels drets
d’acció i representació politica i la limitació del fi igualment legítim i
propi d’una societat democràtica d’assegurar la finalitat del procés penal. En
realitat s’estava anul.lant el dret de representació per mor d’un simple
criteri d’oportunitat respecte de la continuació del procediment principal.
Pensava ja llavors
que tot el que el TS volia preservar de cara a la integritat i eficàcia del
procés, evitant que cap poder legislatiu intervingués externament en la
dinàmica del seu desenvolupament i en la seva autonomia, ho podria perdre pel
que fa a la falta de respecte als drets fonamentals que havien de ser exercits
mentre la Sentència
no fos ferma. Si el TS no va estar atent al calendari de les eleccions europees
previstes per compassar le sessions del judici de manera que s’hagués dictat
Sentència abans de la presentació de candidats, o almenys abans de la seva
proclamació, no havia de tenir pressa per evitar el suplicatori i no respectar
escrupolosament els drets d’acció i representació polítiques. Cada cosa al seu
temps.
El TJUE resol
respecte de la presó provisional de Junqueras que ara ja no és provisional sinó
de compliment de la pena imposada. I aquí comença una altra batalla. Oriol
Junqueras podria sortir en llibertat en aquests moments? El Tribunal no ho
resol però fa aquesta advertència (apartat 93) : “Es al tribunal remitente a quien incumbe apreciar los efectos
aparejados a las inmunidades de que goza el Sr. Junqueras Vies en otros
posibles procedimientos, como los mencionados en el apartado 30 de la presente
sentencia, con observancia del Derecho de la Unión y, en particular, del principio de
cooperación leal consagrado en el artículo 4 TUE, apartado 3, párrafo primero.
En este contexto, ha de tener en cuenta, en particular, lo declarado en los
apartados 64, 65, 76 y 82 a 86 de la presente sentencia”. És a dir, el Tribunal no només concreta que la
immunitat ha de tenir efectes en el procediment principal, sinó que determina
que aquests efectes els ha de considerar el mateix TS atenent als criteris dels
apartats que numera, entre els quals cal tenir en compte l’eficàcia del dret de
sufragi passiu complint els tràmits necessaris per prendre possessió del
mandat. Textualment diu (apartat 86) : “La referida inmunidad contribuye también a la eficacia del
derecho de sufragio pasivo garantizado en el artículo 39, apartado 2, de la Carta de los Derechos
Fundamentales, que constituye la expresión, en esta Carta, del principio de
sufragio universal directo, libre y secreto consagrado en el artículo 14 TUE,
apartado 3, y en el artículo 1, apartado 3, del Acta electoral al permitir a
quienes han resultado electos miembros del Parlamento Europeo cumplir los
trámites necesarios para tomar posesión de su mandato “.
Si el TS no fa cas
d’aquesta advertència i decideix que la immunitat que obligava a l’aixecament de la presó provisional ja no
pot tenir efectes respecte del compliment actual de la pena, podria molt ben
ser que al seu dia el Tribunal Europeu dels Drets Humans acabés considerant la
nul.litat del judici per vulneració del dret fonamental a no ser jutjat quan
s’està sota l’empara de la immunitat parlamentària si prèviament no se n’ha
demanat la suspensió amb el corresponent suplicatori. Penso que el TS no
s’hauria d’exposar novament a una altra plantofada, que podria ser definitiva,
i que per tant hauria de concedir la llibertat a Oriol Junqueras per complir
amb els tràmits d’acreditació i jurament o promesa, i per traslladar-se a
l’Europarlament per complir amb el mandat d’europarlamentari fins que el mateix
Europarlament no voti la suspensió de la immunitat i aquesta suspensió sigui
ferma. Seria l’única manera de subsanar la violació del dret a la immunitat que
denuncia el TJUE. Exactament el mateix que hauria de passar respecte de Puigdemont
i Comín.
Mentrestant, “que cada palo aguante su vela”, “cadascú
que carregui el mort”. Perquè un
altre capítol d’aquesta història desgraciada per a tots s’obre a l’hora de
veure les conseqüències que tot això tindrà
en les negociacions per a la investidura de Sánchez. Els morts de Rajoy i
del TS ens els haurem de carregar si aquest cúmul d’errors porta al
descarrilament de les negociacions per a la investidura de Sánchez? Tenim més a
la vora el precipici d’unes terceres eleccions o un pacte Psoe- PP-C’s amb
Sánchez fora?
Comentaris