Compartir frustracions
De l’emoció a la còlera passant per la frustració. Diria que
aquest és l’itinerari que ha seguit el procés independentista. Una emoció
madurada lentament des del 2012, adobada amb grans dosis d’il-lusions
proporcionades per la promesa de la independència en divuit mesos, cultivada
amb audàcia i temeritat pel camí decidit de la unilateralitat després de les plebiscitàries del 2015, fins
arribar a la tardor del 2017 amb la prova del referèndum i la
Dui. Amb la reacció de l’Estat, l’empresonament
i el judici dels líders del procés, entre la tardor del 2017 i la tardor del
2019, molts sectors independentistes i no independentistes hem viscut amb una emoció continguda les seqüències del
desenllaç fins arribar a la sentència.
La sentència ha
suposat un esclat. No es pot negar que les penes són severes, massa severes,
abusives, per a un amplíssima majoria de catalans, molts dels quals no havíem
entès ni aprovat la transformació de l’immobilisme polític en matèria penal, mentre que per als partidaris de la
independència, començant pel govern, no signifiquen sinó la confirmació d’un
afany de venjança.
Amb l’esclat de la
sentència les emocions s’han modificat substancialment. De l’emoció positiva
s’ha passat en alguns sectors de l’independentisme a la passió transformada en
còlera, a la resposta irritada contra el veredicte de l’Estat. Amb els mitjans
pacífics, es diu, no s’ha aconseguit res; ara es tracta d’aconseguir el mateix
per l’acció directa, pacífica en principi però recorrent també als mètodes de la
via insurreccional de manera programada i graduada en duració, extensió i
intensitat.
Les escenes
d’aquestes últimes setmanes a les capitals, sobretot a Barcelona, són la
clara expressió de la mutació de les
emocions en còlera. Els esclats de violència protagonitzats per una minoria reben
mostres de comprensió, i fins d’adhesió, tant de part de les entitats
independentistes com del mateix govern enredat en una surrealista dinàmica de
confrontació amb la seva pròpia policia. Abans el món ens mirava, ara ens ha de
continuar mirant perquè, segons diuen, els aldarulls fan visible a l’exterior
el conflicte que viu Catalunya amb l’Estat.
Però el que
m’interessa preguntar és si el pas de les emocions positives a les expressions de
còlera, aprofitades sens dubte per professionals de la revolta i de la
insurrecció als carrers, no és conseqüència de la frustració viscuda des de
dintre mateix del procés, sobretot
respecte del desenllaç final. No m’explico una resposta tan irritada, tanta
còlera, sense una sensació de profunda frustració. Més que violents els joves
de les escenes als carrers són joves frustrats, com també ho són els que els
mostren comprensió o adhesió. Frustació que arrenca d’unes expectatives creades
sense prou base des dels governs de la Generalitat i que en el cas dels joves es
multiplica per la incertesa del futur que els espera.
La frustració porta
a la còlera, i amb la còlera no s’aconsegueix res, per més que pugui resultar
explicable donada la concurrènia de factors que l’han desencadenada. A través
de la passió, deia Montaigne, les coses es veuen més grans, com el cos a través
de la boira. Més boira i més confusió és la que es crea quan des de la
frustració es recorre a la còlera i a la violència col.lectiva per aconseguir
qualsevol objectiu. Al final de l’assaig sobre la còlera Montaigne sintetitza
els perills de la còlera quan és la passió la que parla, no nosaltres: “Diu Aristòtil que a vegades la còlera
serveix d’arma per a la virtut i el valor. És versemblant. Tanmateix, aquells
que no hi estan d’acord responen divertidament que és una arma d’un ús estrany,
perquè, en efecte, agitem les altres armes però aquesta ens agita, la nostra mà
no la guia, és ella la que guia la nostra mà. Ella ens té agafats, nosaltres no
l’agafem”.
D’altra banda, també
els que no han participat de les emocions i les il.lusions creades pel procés
viuen, moltes vegades en silenci, la seva part de frustració. Una frustració
que no es transforma en còlera però que arrenca dels mateixos fets, tant de la
incomprensió dels governs de l’Estat per encarar el problema com de la
temeritat dels líders del procés que no han dubtat a conduir la població al
caire de l’abisme, posant en risc permanent les institucions des de les quals
governen. Una frustració que desemboca igualment en la constatació que l’única
resposta que han rebut les expectatives
i les emocions d’una part important dels ciutadans només ha consistit en una
duríssima sanció penal que barra la porta a la negociació per qui sap quant de
temps.
Les dues
frustracions són impossibles de compartir quan una s’expressa a través de la
còlera i la violència. Com també es fa impossibde de compartir la determinació
de continuar per la via unilateral amb la creació artificiosa d’organismes
(Consell per la República,
Assemblea de càrrecs electes) que
no tenen altre objectiu que el de reincidir en l’enfrontament permanent amb
l’Estat, sense sortida possible i fent més profunda la frustració de tots.
Potser hi ha una
via per compartir, si més no en part, les dues frustracions si s’abandona la
reacció colèrica: la d’un consens de mínims per abordar la situació dels
presos, perquè puguin accedir almenys al tercer grau en un termini breu, i per
explorar les bases que facin possible l’inici del diàleg a Catalunya i a
Espanya després de les generals del 10N i de les autonòmiques.
Si no podem
compartir res ens quedarem amb la sensació de viure les respectives
frustracions en total soledat. Pot ser que d’aquí un temps tots estiguem molt cansats i tal volta pugui madurar llavors, encara que
no ho busquem, aquella sensació de cansanci comú de què parla el filòsof
Byung-Chul Han a la “Societat del
cansament” citant l’assaig de P.
Handke sobre el mateix tema. Un cansament capaç de mirar i reconciliar,
diferent del cansament en soledat “sense
parla, sense mirada, que separa”. Aquest cansament “fonamental i profund”
allibera dels lligams de la identitat, “obre
un “entre” que és un espai d’amistat com in-diferència on res ni ningú domina
ni té preponderància sobre els altres”. “Es
tracta, diu Byung-Chul, d’un
cansament que dona confiança en el món, mentre que el cansament del Jo en tant
que cansament a soles és un cansament sense món, que aniquila el món “.
Comentaris