Dubtes d’Estat
En la duríssima pugna de declaracions i contradeclaracions
entre Pedro Sánchez i Pablo Iglesias, dins i fora de les negociacions per a la
investidura del cap de Govern, el primer acaba de formular un dubte molt greu
sobre la responsabilitat d’Estat de Pablo Iglesias. El dubte no es fixa ja
sobre aspectes concrets de la governació en un marc de coherència executiva
entorn de qüestions greus però perfectament acotades, com és ara la qüestió
d’una proposta per a Catalunya, sinó sobre l’aspecte fonamental de la
constitució mateixa de l’Estat i la seva forma de protecció.
Paraules majors de
Pedro Sánchez que sembren el dubte per als electors propis i aliens al voltant
de les conviccions del seu eventual soci, en un govern de coalició o cooperació,
per a mantenir les coordenades de l’Estat de Dret i Democràtic tal com el
defineix la Constitució. El
dubte que expressa Sánchez posa en
qüestió la idea d’Estat que pugui tenir Iglesias, i alhora dona per predeterminada
i com a única possible, almenys en els seus contorns més definitoris, la idea
d’Estat de la que parteix ell mateix.
Són dubtes potser
massa rellevants per encetar una legislatura, ni que sigui en un marc de simple
cooperació, condemnada d’antuvi a anar a menys en comptes d’anar a més. Esclar
que tampoc no es poden passar per alt les declaracions passades i recents d’Iglesias
sobre les castes governants, les ziga-zagues ideològiques dins el propi partit i
les diferències amb les confluències que l’han portat on ara es troba electoralment,
amb possibilitat d’influir en el Govern però amb incapacitat d’imposar els
pressupòsits de la renovació constituent. No hi ha dubte que la seva idea
d’Estat ha de quedar aparcada de moment, però aquest fet no hauria de destapar
la caixa dels trons de Sánchez que no sembla tant interessat en guanyar un
govern de cooperació com en deixar clar davant la resta d’electors que vota
dretes que la seva concepció d’’Estat es troba més còmode en l’àmbit del
centredreta que en l’àmbit de l’esquerra renovadora. Podria ser una estratègia
eficaç per trobar un punt de partida, un inici de consens per a les reformes
legislatives que ens esperen? En tot cas
els seus dubtes expressen una aposta pel centre global, a l’espera de verificar
fins on és capaç d’arribar, de reformar-se o de perdre’s, l’esquerra que
personalitza Pablo Iglesias.
Als dubtes sobre
sobre la idea d’Estat que tenen Pedro i Pablo s’afegeixen els dubtes ja
coneguts dels independentistes, i també els dubtes que velis nolis deixen anar
les dretes tripartides, amb la vis atractiva de l’extrema dreta, que no dubten
en posar en qüestió la concepció de l’Estat de les Autonomies amb l’aplicació
permanent del 155 (que acaba de ser qüestionada pel TC) i amb la limitació dels
drets fonamentals d’expressió i d’igualtat.
Massa dubtes tan
profundament contradictoris sobre la concepció de l’Estat. No és això, sens
dubte, el que voldria veure expressat una majoria substancial de l’electorat,
com demostren les dades demoscòpiques que fan compatibles governs de cooperació,
i fins de coalició, que van de la dreta a l’esquerra excloent només les
formulacions més extremes. L’electorat està reclamant que es deixin de banda
les qüestions teòriques, essencials i
divisives, entorn de la idea d’Estat i s’abordin les qüestions pròximes,
laborals, educatives, sanitàries, socials i econòmiques, que preservin l’Estat
del Benestar i consolidin la convivència en el respecte per la pluralitat.
En un suggestiu
article a l´últim número de la revista La Maleta (“La política como la vida”), que fa
translació al món de la política de les realitats de la vida natural i ecològica
que poden nodrir d’inspiració les formes de governar, Daniel Innerarity proposa
un canvi de paradigma en política que parteixi de la vida de la naturalesa per
centrar-nos en les evidències que ofereix sobre “una nova manera de pensar els individus o la seva autonomia i una nova
concepció dels límits i la seva protecció”. “La biologia evolutiva, senyala
Innerarity, demostra que la major part de
les transicions en la vida han tingut
lloc mitjançant una nova forma de cooperació i interacció de manera que certs
organismes passen a actuar com a parts d’un tot més ampli”, i així mateix
que de manera molt contrària a la
concepció dels límits i la seva protecció que tenen els Estats moderns, segons
la qual els límits i les divisòries entre els uns i els altres haurien de ser
clars i evidents, del paradigma biològic “en
resulta una societat global interdependent que pot entendre’s com una societat
contagiosa, epidèmica, que requereix efectivament mecanismes de delimitació i
protecció molt diferents de les fronteres i murs que clausuren”.
Innerarity conclou
que Governar “no és quelcom que s’exerceix
sobre o contra sinó a través de la complexitat”. “Autogovern és avui més una qüestió de responsabilitat individual que
de representació política formal, de reflexivitat social i no tant d’institucionalització
pública. Les crides cap a més democràcia haurien de posar l’èmfasi en la
societat i no en l’Estat; es tracta que la gent assumeixi més responsabilitat i
no tant (o no només) que els Governs donin comptes a la gent”.
Relativitzar la forma i la idea d’Estat i posar l’èmfasi en
la societat seria la millor manera de dissipar els dubtes i recuperar el
paradigma de l’evolució de la naturalesa que opera a partir de les diferències
i la interdependència.
Comentaris