Claredat
A la conferència d’aquest matí al Fòrum Europa de Madrid el president del Parlament, Roger
Torrent, ha defensat que ni la política espanyola es podrà imposar de manera
unilateral sobre la política catalana, ni l'independentisme podrà assolir els seus
objectius de manera unilateral, i per això la sortida del conflicte haurà de ser bilateral i
democràtica. Ha afegit que cal acabar amb la judicialització i no resignar-se a
"un empat de perdedors", admetent que la repressió no porta a cap
solució. La diagnosi li ha servit per demanar un pacte de claredat per fixar
les condicions per a la celebració d’un referèndum.
Roger Torrent
almenys ha tingut la valentia d’exposar de manera indirecta la renúncia a la
unilateralitat, apel.lant al que, segons ell, defensa el republicanisme català. Aquest atreviment li ha valgut la immediata
crítica de JuntsxCat, fent-se palès una vegada més que, al marge de les mostres
periòdiques de pragmatisme d’ERC, de republicanisme
català n’hi ha més d’un, i potser més de dos. I entre ells destaca el del
cercle de Waterloo que no renuncia a la via unilateral ni aspira a cap pacte
amb els del 155.
Potser preveient la
reacció dels seus col.legues del republicanisme
català situats a les fronteres partidistes fora d’ERC, en una lluita
ferotge per ostentar el poder i l’hegemonia dins de l’independentisme, Roger
Torrent portava a la cartera l’argument d’un pacte de claredat per fixar les
condicions de celebració d’un referèndum. Es tracta de l´enèsim gir en el bucle
del procés, que repeteix l’exigència en els anys passats d’un referèndum pactat que es proclamava com
inevitable per justificar la decisió presa de procedir a un referèndum
unilateral, com els fets van demostrar, explotant la versatilitat
pseudounificadora del “referèndum o
referèndum”. Però ara el gir es fa, sense dir-ho explícitament, apel.lant a
la claredat impol.luta del TS del Canadà. Semblaria d’entrada un argument prou
de pes per ser tingut en compte pel Govern Sánchez i alhora per continuar
mantenint, a mode de baula unificadora dins de l’independentisme, la condició
innegociable d’un referèndum d’autodeterminació. Seria massa renunciar a la
unilateralitat i no continuar exigint alhora un referèndum d’autodeterminació.
Però ja s’ha vist
que aquesta forma d’ajuntar renúncia a la unilateralitat i reivindicació del
dret d’autodeterminació no convenç a les trinxeres de Waterloo. I Tampoc
convenç al Govern Sánchez que s’ha afanyat a recordar per boca del Ministre
Borrell que segons la
Constitució és impossible un referèndum d’autodeterminació.
Convé recordar que
el TS del Canadà mai va admetre que existís per al Quebec un dret fonamental i
inalienable a la independència. A la Resolució de 20 d’agost de 1998, després dels
referèndums de 1980 i 1995 (amb participació de més del 80% en el primer i més
del 90% en el segon) va preveure que després de l’aval democràtic del
referèndum, amb una pregunta clara i una majoria també clara, s’obriria per a
les parts un camí de negociació en el que tot seria negociable i que hauria
d’anar presidit per la bona fe i el respecte als principis informadors de la Constitució. Res
de decisions unilaterals ni abans ni després del referèndum. És molt
significatiu que en aquesta resolució el TS canadenc atorgui una importància
especial al compliment per les dues parts dels principis de la separació
acordada en base a la bona fe i a la sinalagmàtica contractual que els obligaria,
recíprocament, de cara al reconeixement internacional per determinar qui és i
qui no és mereixedor d’aquest reconeixement.
És positiu que Roger
Torrent demani claredat després de tanta confusió. Deu saber també que el republicanisme català tindria poc a
guanyar en un referèndum celebrat en les estrictes condicions determinades pel
TS del Canadà, si, per exemple, s’exigís una majoria del 60% per iniciar les
negociacions sobre la base de la bona fe i el respecte als principis
informadors de la
Constitució. Però ho ha de repetir perquè la reiteració del
dret a l’autodeterminació ha acabat sent l’únic lloc comú de l’independentisme,
la marca d’origen que queda després de tants desastres.
Abans, però, d’arribar
a un pacte de claredat d’aquesta naturalesa s’hauran d’explorar altres vies i serà
necessari aclarir el que ha passat i les responsabilitats dels que ens han portat
fins aquí, per desbrossar el camí i mirar de recuperar el que s’ha perdut amb
un front comú de tot el catalanisme, independentista i no independentista, amb
la total renovació dels líders polítics actuals que, com ha dit Marc Àlvaro,
porten les motxilles molt plenes. Resulta molt xocant que els corresponsables de
la confusió demanin ara claredat. Hauran de passar unes quantes legislatures, i
potser alguna generació, abans no es clarifiqui i es normalitzi plenament el
panorama polític català i s’hagi recosit la convivència social. Es va anar
massa lluny en l’aposta pel tot o res, i va acabar guanyant, altra vegada, el
res. Si teníem pressa ara haurem de tenir molta paciència.
En un recent
article de Daniel Innerarity a La
Vanguàrdia, sobre els principis per definir el conflicte
català, senyalava com a primer principi aquest: “La mateixa formulació del problema no ha de prejutjar inevitablement
la solució”. Aquest principi exigeix, per un cantó, anar més enllà del marc
mental de les sobiranies incompartibles, i per l’altre admetre que hi ha
divisió al si de la societat catalana, més enllà del conflicte entre Catalunya
i Espanya. “Proposo, diu Innerarity, que el punt de partida no siguin ni les
formulacions constitucionals tancades ni uns drets l’existència dels quals no
és incontestable sinó part precisament del que es discuteix”. Molt em temo
que el recurs de Roger Torrent a un pacte de claredat per un referèndum
d’autodeterminació no pot ser útil per un acord perquè prejutja la solució
d’entrada, com si no n’hi pogués haver cap altra, i de passada dona en safata
al Govern central l’argument equivalent de prejutjar el marc constitucional com
impediment definitiu, com ha recordat el Ministre Borrell.
Comentaris