Notes d’un viatge al Perú (2): De la Vall del Colca a les barretines de Taquile
Sortim d’Arequipa (2.330m. d’altura) en direcció
a Chivay, en bus. En deixar la
ciutat ens adonem dels barris de barraques adossades a la falda de la muntanya,
grises com el color de la roca, aglomeracions amb una urbanitzación
mínima, la majoria encara sense
subministre d’aigua i electricitat, pensades per a famílies sense possibilitats
d’adquirir vivenda pròpia ni terreny on construir-la (l’especulació i l’augment
de preus castiguen la població amuntegada a les principals ciutats del país).
En arribar a
la zona de Tocrapampa
ens apareix la cadena volcànica de l’Ampato
(6.265m.), el Hualca Hualca
(6.025m.) i el Sabancaya (5.976m.),
aquest darrer en constant activitat: els núvols blancs de vapor que deixa anar i que s’enfilen per sobre del
desert són l’única taca que macula un cel absolutament blau.
A mida que pugem
per la carretera més alta del Perú el paisatge cendrós va adquirint una
tonalitat lleugerament verdosa, pròpia de la vegetació de la puna o palla alta, sense cap arbre; és
el paisatge propi del desert d’Atacama, del Nord de Xile, del que de fet
aquesta zona de l’altiplà del Sud del Perú n’és la continuació. A Patapampa assolim la màxima altura del
viatge, els 4.800m. El mirador ens ofereix la visió llunyana dels volcans Misni i Quehuisha, entre els quals neix
l’Amazonas, ja en terreny brasiler, que anirà a desembocar a l’Atlàntic. A
l’altre costat, la visió més propera de la cadena de l’Ampato i el Hualca.
Per combatre el mal
d’altura (“soroche”) res millor que mastegar fulles de coca. Els mateixos
guies ho aconsellen i es poden adquirir en qualsevol paradeta o a les taules
dels hotels. Es masteguen durant uns vint minuts per aconseguir l’estímul
adequat contra el mal de cap i el mareig. És qüestió, però, de tenir sempre un
caramel a la boca, de llimona o també de coca, beure aigua constantment i mates
de coca o muña
(una mena de menta)
sempre que es pugui. Encara que no t’agafi el soroche, a aquesta altura tens sempre una sensació de cansament,
una pesantor als peus que t’aconsella instintivament mirar bé on els poses.
Ens anem parant per
contemplar ramats de vicunyes que pasturen tranquil.lament, així com ramats d’alpaques
i alguns guanacs, separats dels altres grups. L’alpaca i la llama, de la
família dels
camèlids, són animals
domèstics, mentre que la vicunya i el guanac són animals salvatges, protegits. La llana de la vicunya és la més preuada en
els mercats internacionals, després del caixmir. També ho és molt la de
l’alpaca baby, i una mica menys la de l’alpaca adulta.
Arribant a Chivay, travesssem el riu Colca. Reposem del cansament per
les hores de bus en un curiós hotel situat als peus dels espadats del riu, i
aprofitem l’estona per prendre un modest bany d’aigues termals.
Ens espera el matí
per resseguir la vall del Colca fins al mirador de la Cruz del
Cóndor i el començament del
profundíssim congost en el que podríem dir que s’estimben els camps de cultiu
que puntegen la vall. Els cultius són de blat, ordi , ceba, pebrot, papas, i sobretot de blat de moro. Es
cultiva blat de moro de diferents espècies i colors (blanc, morat, groc); del
blanc s’obté per fermentació la chicha,
tradicional beguda alcohòlica de poc grau. És bastant insòlit que es puguin
tirar endavant camps de cultiu d’aquestes característiques a més de 3.000m.
d’altura, si no és per la presència de l’aigua del riu que fa el miracle de
mantenir les terrasses a diferents nivells, en marges treballats des de temps
immemorials, molt abans dels inques, amb una paciència infinita.
En aquesta vall, i
per aprofitar la seva fertilitat, es barallaven els Cabanas i els Collaguas,
ètnies molt anteriros a l’imperi inka, procedents de la zona del Titicaca, cadascuna amb la seva llengua,
quechua els uns, aimara els altres, i els seus costums. Van aprendre a
repartir-se les terres i les van poblar abundantment.
Es calcula que hi vivien
uns 65.000 habitants quan van arribar els espanyols. Van anar minvant amb la
formació de les reduccions d’indígenes ordenades pel Virrey Toledo a partir de 1.570, i van quedar reduïts a uns 22.000
quan el 1.625 es van descobrir les mines de plata de Caylloma, a la vall paral.lela, on van ser obligats a treballar com
a mitayos (treballadors desplaçats
per la força dels seus lloc d’origen). Avui fascina la contemplació d’aquesta
vall, tant com devien quedar fascinats els aviadors nordamericans que la van
descobrir o, millor, retrobar, el 1.929 quan buscaven la ciutat secreta dels
inques.
Pel camí parem a Maca, un poblet amb mercat al carrer, castigat per les recents
erupcions del Sabancaya i
terratrèmols subseqüents que han deixat senyals ben visibles de la fractura del
terreny a les faldes de les muntanyes del voltant.
La vall del Colca es fa vertiginosa al congost del mateix nom. Es tracta del
segon congost més profund del planeta; arriba a una profunditat màxima de 4.300
m., amb un promig de 2.300m. Des del mirador de la Cruz del Cóndor es pot intuir el vertigen
de la sonoritat del Colca perdent-se
en aquestes profunditats, solcant en total soledat les parets que l’empresonen
i el condueixen.
El mirador de la Cruz el Cóndor deu el nom als estols de
còndors que a partir d’una determinada hora del matí aixequen el vol sortint de
les parets del començament del congost. El còndor plana majestuós, lentament,
suaument, desmostrant que és el missatger dels déus dels inques i l’au nacional
dels països de sudamèrica. Completen l’escenografia d’alta muntanya amb el
protagonisme dels còndors la puya raimondi
o titanca florida, una atzavara que
només es troba al Perú, els cactus San
Pedro o canelobres i les figueres de moro dites punos, totes arrapades a les parets del congost i a tocar del
mirador.
Continuant la ruta
cap a Puno tenim ocasió de veure
flamencs a la llacuna de Salinas.
Passem per Juliaca: una saturació
desurbanitzada de 300.000 habitants, amb permanent col.lapse de trànsit a la
carretera que la travessa pel mig; és un enorme i caòtic mercat on es ven de
tot, propiciat pel contraban que es filtra a través de la propera frontera amb
Bolívia. Recorda una mica el caos de les ciutats de l’Índia.
Si Lima és la capital de l’Estat, Cusco la capital arqueològica i Arequipa la capital gastronòmica
(ha
adquirit fama la nova cuina peruana últimament), Puno és considerada la capital folclòrica del Perú, banyada pel
llac Titicaca, el llac navegable més
alt del món (3.810m.), compartit amb la veïna Bolívia.
Del port de Puno sortim amb vaixell turístic cap a
les illes
dels Uros, una tranquil.la
travessa de quatre hores. Els descendents dels primitius uros que vivien en
barques familiars a les vores del llac, dedicats a la pesca i totalment aïllats
de la resta d’ètnies veïnes, habiten ara sobre platafaformes bastides sobre un
jonc especial, la totora, que creix
en abundància a l’interior del llac. Aquestes plataformes constitueixen la base
d’unes 90 illes
actualment, habitades per una comunitat de 400 famílies (unes 2.000
persones aproximadament). Les senzilles cabanes on viuen, d’un sola
dependència, són també de totora, i
tant la base de les plataformes com la de les cabanes s’han de renovar
periòdicament per evitar que es podreixin.
Tot això ens ho
expliquen i ensenyen uns representants de les unitats familiars que es cuiden
bé prou de tenir les paradetes de
venda al costat de les cabanes. A més de la
pesca, viuen dels ingressos del turisme que administra cada família, i de les
taxes dels vaixells que paguen per visitar les illes, administrades pel
president o “germà gran” de la
comunitat. Tenen tres escoles (catòlica, adventista i mormona). Ens fan una
demostració de com s’apleguen determinades extensions de totora que suren a la superfície del llac, es
seccionen de soca-rel amb eines de metall i s’uneixen estretament les diferents
porcions fins a formar les plataformes del tamany que es desitja. La part més
tendre el jonc, la més propera a la rel, és comestible.
Ens ensenyen els
interiors de les cabanes: un llit principal on poden dormir tres o quatre
persones, i uns llits laterals per als més petits. La cuina és a fora i els
serveis sanitaris són comuns en
plataformes separades. Cada cabana té la seva
placa solar. En expliquen també que cada x mesos tenen visita mèdica. Parlen
l’aimara, a més del castellà.
Donem una volta per
entre les illes de totora dalt d’unes
barcasses del mateix material, imitació de les antigues embarcacions que
circumdaven el llac. Segons sembla, el costum de formar les illes de jonc va
començar a partir del 1.915, el que voldria dir que els primitius uros
habitaven només a les barques de la vora del
Titicaca.
Continuant amb el
vaixell turístic més enllà de les illes dels uros podem comprovar les
extensions de totora que ens acompanya a banda i banda, formant
llargues avingudes sobre el llac.
Històricament, a la zona del Titicaca es formà la cultura del Tiahuanaco, centre religiós i
cerimonial des del qual el poder dels sacerdots que dominaven els secrets
solars i la meteorologia (essencial pel control dels cicles productius) es va
estendre pels volts del llac fins Arequipa,
i fins a la costa (Nazca i Paracas)
i la part central de l’altiplà entre els anys 200 i 900 d.C. El déu de
Tiahuanaco, adoptat per l’imperi Inka a
mitjan S.XV, tenia la seva figuració a la porta del Sol del temple: una figura
adornada amb raigs al cap, sostenint dos bàculs i rodejat per 24 estatuetes de
genolls. Era el déu Waricocha, el
déu creador. Al seu entorn es fomà la religió del Titicaca, una combinació dels déus celestes (el sol, la lluna, les
estrelles, Mart, Venus), que tenen el
seu origen en
l’estrella Pacha vora el riu del firmament (la
Via Làctea), girant al voltant de la Creu del Sud (la chacana) i reflectint el
seu moviment sobre la superfície del llac en sentit contrari, que és el de la Pachamama (la terra). Llegint les estrelles es
poden preveure les collites i la qualitat de la pesca. La Creu del Sud és el pont (chacana)
entre el cel i la terra. Els secrets de
la religió de Tiahuanaco van
conformar el contingut essencial de la cosmogonia i teologia inques.
Desembarquem a
l’illa Taquile, al mateix Titicaca, on pugem per una rampa de
pendent considerable fins a la plaça central. Allí una modesta construcció amb
exposició de treballs de teixit ens recorda que la qualitat dels teixits de
Taquile ha merescut el reconeixement de la Unesco. Els homes i les dones
han de saber teixir per poder casar-se. Dada curiosa: els homes fan servir els
raigs de les bicicletes (tot i que no hi ha bicicletes enlloc!) com agulles de
cosir.
Ens sorprèn la
quietud del lloc, sense vehicles ni mitjans de transport de cap mena, ni
cavalls, ni mules, ni llames, només homes i dones amb el farcell a l’esquena
que pugen i baixen del port a la plaça. Tots vestits amb la indumentària
tradicional que els identifica com habitants de Taquile: barretina, armilla, faixa, pantaló negre i camisa blanca;
els casats porten la barretina tota vermella; els solters, blanca i vermella,
com els nens; les dones i les noies, faldilles negres si són casades i vermelles
si són solteres, totes amb un mantell negre que els cobreix el cap.
Corre una versió
nostrada de la indumentària dels habitants de l’illa de Taquile segons la qual imitaria la barretina catalana. Es diu que
el virrei comte de Lemos, suposadament
relacionat amb
ambients mediterranis, a rel d’una sublevació
contra la corona per una disputa sobre la propietat de les mines de plata de Puno, va acabar definitivament amb la
revolta el 1668 i va imposar una nova vestimenta al personal de la zona, i
també al de l’illa de Taquile
fent-los lluir la típica barretina catalana que haurien conservat fins avui.
Trobo molta imaginació en aquesta versió. El virrei comte de Lemos (Pedro Antonio Fernández de Castro Andrade y
Portugal) estava casat amb Ana Francisca de Borja y Doria, de Gandia, però el
seu origen era madrileny, i no sembla que hagués de tenir motius especials per
exportar la barretina catalana (quina existència potser desconeixia) al
llac Titicaca. En molts altres llocs del Perú vesteixen barretina, i
totes les barretines s’assemblen
Comentaris