La mediació internacional segons Quim Torra
La conferència de Quim Torra a la universitat de Ginebra el passat dia 17, en condició de
President delegat per Puigdemont a la Generalitat, és un text breu de només nou
pàgines. Algunes consideracions personals després de la lectura:
-Torra només parla
en representació d’una part de la població catalana, la que que és fermament
partidària del procés passi el que passi. Ni tan sols es pot suposar que parla
també en representació d’aquells que simpatitzant d’alguna manera amb el procés
hagin pogut expressar dubtes sobre la forma de procedir en les sessions al
Parlament els dies 6 i 7 de setembre de 2017 amb l’aprovació de les Lleis de
Referèndum i de Transició Jurídica. Els punts de partida absoluts i exclusius
són l’1-O, en què el poble català
exerceix, segons ell, el dret d’autodeteminació d’acord amb la llei
internacional, i la posterior Declaració d’Independència del dia 27 O. No hi
pot haver marxa enrere ni revisió de cap mena respecte d’aquests punts que marquen
decisivament el futur de Catalunya.
- Una part important del discurs va dedicat a denunciar la
reacció de l’Estat pels fets de la tardor de 2017, la violència de la
intervenció policial i la situació injustificada de presó preventiva i exili
dels líders polítics del procés. En aquest sentit recorda els pronunciaments
d’Aministia Internacional, dels tribunals de Schleswig-Hosltein i de Bèlgica, i
fins i tot l’opinió de l’expresident del TS i del Consell General del Poder
Judicial, Pascual Sala, afimant que els fets tenen difíci encaix en el delicte
de rebel.lió.
- La
denúncia de la reacció de l’Estat, però, no és el motiu central per demanar la
mediació internacional, és en tot cas un motiu de pes, això sí, que s’afegeix a
la tradició autoritària de l’Estat espanyol, contrari als drets fonamentals, i,
com a més important, al dret a l’autodeterminació. Per exposar aquesta
convicció Torra parla indistintament d’”Espanya”, del “Govern d’Espanya” i de
“Madrid”, sens fer mai cap referència als espanyols. El Govern Sánchez no és més
que un apèndix d’aquesta tradició, que no mereix cap confiança, tal com es pot llegir en aquestes afirmacions
contundents:” How can we trust a
government that has agreed to send the police to beat our citizens during a
referendum? How can we trust a government that waged economic war against our
people by retiring deposits from our banks and blackmailing companies to move
out of Catalonia?
How can we trust a government that protects a king, that instead of being a
referee, behaved last year like a hooligan with a crown? How can we trust a
government that collaborated in suspending our autonomy? A government that has
been de facto supporting the imprisonment and exile of our political and social
leaders? How can a government that allows all this be trusted?”
- Amb
aquesta premissa, és impossible la reforma de la Constitució: com a
minoria demogràfica (ut sic, en el
text) els catalans no veuran mai reconegut el dret a l’autodeterminació, i
seria absurd pensar en un nou Estatut després del Referèndum del’1O i la Declaració d’Independència.
Espanya ja ha palesat el seu incompliment quan ha sigut part en els acords
estatutaris (l´últim i més flagrant, l’Estatut del 2006).
- Per això és necessària la mediació internacional,
perquè ja no és possible pensar en què l’Estat espanyol pugui entrar en una
negociació amb Catalunya per voluntat pròpia. La mediació internacional tindria
un doble objectiu: activar una solució política de la qüestió catalana i
assegurar que l’Estat espanyol compleixi els acords de la mediació.
- No hauria d’impedir la mediació el fet (donat per
segur) que l’Estat espanyol s’hi oposi. En aquest punt Torra fa una original
interpretació de la unilateralitat que s’hauria de considerar legítima de part
de Catalunya, perquè pròpiament la unilateralitat inacceptable s’hauria
produït prèviament de part de l’Estat
espanyol en oposar-se de manera sistemàtica a la negociació bilateral d’un
referèndum. Vegi’s el text: “There is, of course, another option. That Catalonia doesn’t find a solution in Spain and will continue its quest for
self-determination without Madrid’s
consent. Some will label this as unilateral, however, that wouldn’t be fair as
the real unilateral action here is the systematic rejection by Madrid of a bilaterally
agreed referendum. After the repression suffered this year and the many years
in prison that our politicians and social leaders could be condemned to, the
Catalan case for a remedial secession is more and more strong.”
- Torra deixa anar una sèrie d’advertències: sense la
mediació internacional la solució de la qüestió catalana empitjorarà, absorbirà
com a tema central tota l’atenció política a Espanya i no hi haurà lloc pel
plantejament d’altres aspectes que haurian de merèixer la preocupació del Govern
de l’Estat. Més encara: es produirà la inestabilitat política permanent a
Catalunya i a Espanya en un moment en què a la UE li convé tenir una “Espanya preparada de cara a la propera recessió”. Aquestes
advertències podrien ser interpretades en la línia d’un xantatge més menys
encobert, i en tot cas d’un avís per a navegants de cara al que pugui passar en
un futur immediat.
- Acaba la conferència de manera
solemne: en la mediació internacional hi ha en joc el futur de Catalunya i
Espanya, i el futur de la qualitat democràtica d’Europa. En conclusió, Torra ha
passat de la denúncia de la deficient democràcia espanyola al qüestionament de
la democràcia europea si no intervé en la mediació internacional tal com ell
l’entén.
El
text, malgrat conèixer l’ideari de Torra, m’ha deixat perplex. En aquest
discurs exposa sense embuts el propòsit per un programa de desestabilització
política immediata, el que dicta Puigdemont, amb menyspreu de l’acció política
institucional des de la
Generalitat, amb un determinisme ferotge dels prejudicis
antiespanyols, sense cap matís respecte de les expectatives de més de la meitat
de la població catalana, i amb total ignorància dels requisits de la
intervenció diplomàtica internacional, i de la UE en concret. Molts estem en contra de la presó
preventiva i de l’acusació per rebel.lió, però distingint clarament els temes,
i pensant sobretot en l’estratègia de
defensa que pugui resultar més positiva per als acusats, no podem combregar amb
rodes de molí com la que rodola en la conferència de Ginebra.
Comentaris