Una entrevista, dues lectures
És l’hora de la prudència i cal ser molt prudents a l’hora
de valorar l’entrevista d’ahir entre Pedro Sánchez i Quim Torra a la Moncloa. D’aquí uns mesos es
veurà si la política concreta comença a obrir-se pas cap a un progressiu
desglaç de les relacions Generalitat-Govern central. De moment, i ja és molt
vista la tensió enervant dels últims anys, quedem-nos amb la constatació que
les dues parts han fet d’una entrevista cordial i de treball, almenys per
suposar que si ha estat de treball no seria cap disbarat esperar que hi ha
ganes compartides de passar a aspectes concrets de la relació.
De tota manera,
escoltant les comunicacions que ahir van fer la vicepresidenta Carmen Calvo i
el mateix President Torra, semblava per moments que parlaven d’entrevistes
diferents. Esclar que exposaven els repectius punts de vista des del punt de
partida da cada part, i això en aquest moment inicial, en el que es concentren
les expectatives de dos relats contradictoris, condiciona inevitablement el
llenguatge que s’ha d’emprar amb peus de plom.
El futur a curt i
mitjà termini dirà fins on està disposat anar el Govern central i fins on pot
arribar depenent de les circumstàncies objectives que es vagin produint
(resultats de les eleccions municipals, autonòmiques i europees, incerta
evolució del fràgil equilibri al Congrés, i sobretot el resultat de les
properes eleccions generals, quan sigui que es convoquin). En aquests moments
el Govern Sàchez només està en condicions d’intentar desbridar el bloqueig
institucional i sondejar alguns aspectes concrets relacionats amb l’Estatut
vigent de cara a una proposta global sobre una eventual modificació de la Constitució en una
propera legislatura, la veritable prova de foc.
La posició del Govern
Torra, començant pel mateix President, no és pas millor que la del Govern
Sánchez. De dues debilitats en pot sortir un pacte tàcit de supervivència,
donant per fet que hi ha expressions contradictòries que s’hauran d’anar
acceptant d’una i altra part a l’espera que l’apaivagament definitiu de la
situació possibiliti abordar problemes concrets amb un llenguatge comú, si ho
arrriben a permetre les respectives bases més radicals, incloent en una de les
bases la posició del Pp i de C’s que ara mateix estan anys llum d’una solució
pactada.
En aquest sentit,
la resolució de la qüestió judicial de presos i expatriats serà l’altra prova
de foc que s’haurà de superar més a curt termini. Sobre les cendres de les conclusions
definitives del fiscal, de la
Sentències definitives, i de les probables resolucions de
l’Executiu en orde a un eventual indult o reforma del C.Penal en el Congrés,
caldrà bastir els ponts de verificació d’una entesa duradora, si són possibles.
Edificar sobre cendres potser sigui una bogeria.
Llavors serà el moment de constatar si el
problema de seguretat de doble cara del que parla Allen Buchanan en el
pròleg a l’edició espanyola de “Secesión”
pot tenir una solució. Diu Buchanan que encara que les dues parts tinguin la
convicció inicial que la solució de l’autonomia intraestatal és millor que la
de la secessió, ambdues no disposen de la seguretat que l’altra part respectarà
l’acord de bona fe. Conclou Buchanan de manera contundent: “Si Espanya no està disposada a comprometre’s realment amb una
renegociació de les competències d’autogovern de Catalunya al si de l’Estat,
s’incrementaran els arguments a favor d’un dret a la secessió no consensuada.
Pel cantó català, la bona fe hauria d’incloure un compromís ferm amb l’estat
del benestar d’Espanya, el que significa reconèixer que qualsevol acord
autonòmic que pugui sorgir del diàleg hauria de ser compatible amb el fet que
Catalunya aporti la part que li correspon
al sosteniment del benestar de tots els afectats.”
Analitzant
superficialment les expressions d’ahir de la vicepresidenta Carmen Calvo i del
President Torra sobre l’entrevista, n’hi ha una que reflecteix claríssimament
la necessitat ineludible en aquests moments d’accepar l´ús de llenguatges
contradictoris per mor de continuar endavant amb el pacte tàcit de
supervivència provisional sense que les repectives bases se sentin marginades
d’entrada. Es tracta de l’expressió relativa a l’autodeterminació, que el
president Torra no pot deixar de mantenir defensant el punt d’arribada del sobiranisme,
i que el president Sánchez no pot deixar de refusar defensant el punt de
partida de la Constitució. El
temps, que A. Smith qualificava de “gran
confortador universal”, dirà si entre aquests punts d’arribada i de partida
existeix algun punt entremig.
El president Torra,
però, va incórrer en alguna altra contradicció en l’ús del seu propi llenguatge
quan es va referir a l’hipotètic 80% del catalanisme
que segons ell defensa la necessitat
d’un referèndum d’autodeterminació, no per la inconsistència del percentatge
sinó per l’ús inapropiat del terme catalanisme.
Que se sàpiga, el catalanisme s’ha vist desbordat, primer, i marginat
després, pel sobiranisme durant el procés, de manera que seria més exacte parlar d’exigència estrtictament
sobiranista, si no és que l’error pogués significar un acte fallit relacionat
amb la voluntat inexpressada de recuperar el sentit del catalanisme, en quin
cas l’error involuntari podria ser benvingut.
D’altra banda,
Torra ha reconegut l’esforç de reconeixement mutu institucional i de projecte, acceptant la sinceritat de Sánchez en
admetre el problema polític existent a Catalunya. Ara bé, per a la
vicepresidenta Carmen Calvo el projecte
és constitucional i estatutari i es remet a la Comissió bilateral
Generalitat-Govern de l’Estat (article 183 del’Estatut vigent) com a marc
general i permanent de relació, i a les altres tres comissions previstes, totes
elles paralitzades des de fa anys (Comissió mixta d’Afers Econòmics i Fiscals,
Comissió bilateral d’Infraestructures i Comissió mixta de Transferències,
repecte de les quals val a dir que el passat dia 3 d’aquest mes el Govern de la Generalitat ha
designat finalment els corresponents presidents i representants). Enfront
d’aquest projecte Torra parla d’un projecte d’autodeterminació, i
condiciona qualsevol acord polític definitiu a l’assumpció per part de l’Estat
del suposat dret a l’autodeterminacio, i en cap moment parla de la Constitució vigent (en
tot cas del moviment constituent sobiranista) i encara menys de l’Estatut.
Segons Torra, per
tant, qualsevol relació bilateral a partir de les comissions previstes serà
provisional, sota el paraigua del dret d’autodeterminació i per discutir en
l’ínterim sobre els incompliments sistemàtics de l’Estat envers Catalunya. La
vertadera relació bilateral és la que el sobiranisme es juga en aconseguir el
reconeixement del seu projecte d’autodeterminació, d’igual a igual amb l’Estat,
sense renunciar a cap procediment. Aquest és, almenys, el llenguatge de Torra
explicant el fons de l’entrevista. El temps dirà si es tracta d’un llenguatge
retòric de supervivència, útil durant les primeres fases de diàleg, destinat a
ser substituït per un llenguatge comú, quan les dues parts tinguin prou
valentia, i gaudeixin de les condicions suficients, per parlar de les mateixes
qüestions en termes unívocs i enequívocs.
Mentrestant, l’únic
que ha començat és un tempteig de propostes i respostes que hauria de
progressar i anar de menys a més a mesura que la superació de l’espectacle i
del simbolisme, indestriables de la necessitat de supervivència política
representativa, deixin pas al realisme polític. Això si els hiperventilats
d’una i altra banda no logren bloquejar-lo i ens deixen indefinidament on ara
ens trobem.
Comentaris