El llegat de Rajoy per Catalunya
En el discurs de comiat com a president del Pp Rajoy va
deixar anar ahir una afirmació que els mitjans han passat per alt però que al
meu parer conté una mena de disposició testamentària referida a Catalunya: “A catalunya el problema no és la sobirania
sinó la llibertat”. En aquesta frase es condensa tot el que Rajoy pensa
sobre Catalunya en l’actualitat, tot el que ha guiat el seu capteniment com a
president del Govern des de 2012 fins avui i tot el que proposa als seus descendents de cara al futur immediat.
“El problema de Catalunya no és la sobirania”.
En aquest punt es
va estendre fent valer la sobirania de l’Estat com a realitat incontestable, no
només perquè la
Constitució ho preveu
sinó, va subratllar, perquè l’Estat té mitjans més que suficients, i així ho ha
demostrat, per imposar la unitat de la sobirania nacional sense més problemes.
És a dir, a la realitat jurídico-constitucional inalterable Rajoy afegeix amb
orgull que els mitjans de què disposa l’Estat sempre han estat, i continuaran
sent, inapel.lablement eficaços a l’hora de fer front al sobiranisme. No hi ha
dubte que Rajoy això ho sabia des de bon començament. Els que també ho sabien
però temeràriament van voler obviar-ho eren els dirigents del sobiranisme que
van portar Catalunya als peus dels cavalls.
Ara bé, si la
sobirania nacional estava i està més que assegurada, convindria preguntar a
Rajoy per què no var donar ni un sol pas per parlar, per proposar almenys
alguna fòrmula per sortir de l’atzucac, per avançar en l’autonomia, per què mai
no va avançar una proposta de reconeixement de la realitat de Catalunya, de la
seva singularitat social, política i econòmica, de cara al futur d’Espanya. Al patrimoni polític
de Rajoy li anava com l’anell al dit l’envestida unilateral del sobiransme. Li
estalviava haver de fer el més mínim moviment de reconeixement i proposta. Al
contrari, li facilitava el recurs, no per retòric menys hipòcrita, de presentar
el sobiranisme com un desafiament que posava en perill imminent la unitat
d’Espanya, i de presentar-se a si mateix com a garant indispensable de la
unitat mantenint-se en el poder.
Anant més a fons,
convindria pregunar-li a Rajoy per què
ha compromès el patrimoni social, polític, europeu, cultural i econòmic d’Espanya impulsant al final del
procés sobiranista l’anorreament judicial i penal dels seus líders, en un afany
de revenja que no pot tenir altre objecte que ratificar la unitat incontestabe
de la que sempre n’ha estat segur. Per què ha utilitzat matusserament el poder
d’un altre òrgan de l’Estat, el poder judicial, per demostrar el que tenia clar
des de bon començament, és a dir, que l’Estat té mitjans més que suficients per
preservar la seva unitat? Per què ha utilitzat la irracionalitat de la revenja
per obrir ferides molt més profundes en el conjunt del cos estatal de les que
el sobiranisme era capaç de produir? Per què ha ultilitzat el recurs sistemàtic
a la negació de la política per preservar el patrimoni de la seva hegemonia
electoral? Per què ha recorregut a la via d’acusació per rebel.lió si per
l’entitat dels fets l’Estat en tenia més que prou amb el recurs a l’acusació
inel.ludible de desobediència per inhabilitar, deixant-los en llibertat, els
líders del procés?
Em torna a la
memòria la substantiva advertència d’Adam Smith als poders de l’Estat que la mentalitat política de Rajoy era
constitutivament incapaç de plantejar-se : “Quan
no pugui vèncer els arrelats prejudicis del poble a través de la raó i la
persuasió, es conformarà amb moderar el que moltes vegades no podrà anihilar
sense gran violència. No intentarà sotmetre’l mitjançant la força sinó que
observarà religiosament el que Ciceró va designar amb justícia com la divina
màxima de Plató: no infligir més violència contra el país de la que s’infligeix
contra els pares. Adaptarà el millor que pugui els seus plans públics als
costums i prejudicis establerts de la gent i arreglarà en la mesura de les
seves possibilitats els problemes que puguin derivar-se de la falta d’adequació
del poble a les reglamentacions. Quan no pugui instituir el bé, no menystindrà disminuir
el mal; però com Solon, quan no pugui imposar el millor sistema legal procurarà
establir el millor que el poble sigui capaç de tolerar.”
“El problema de Catalunya no és la sobirania
sinó la llibertat”. En
aquesta segona part de la determinació del seu llegat Rajoy arriba al capdamunt
del cinisme. En la situació que ell ha contribuït decisivament a crear
s’atribueix el dret final a senyalar la manca de llibertat en la que suposadament
han quedat els opositors al moviment sobiranista. Rajoy identifica el seu llegat per Catalunya exclusivament a favor d’una meitat de
catalans. La resta, els que pateixen les conseqüències de la seva inacció
política, inependentistes o no, quedem fora de la designació legatària de
Rajoy. Per aquesta altra meitat la llibertat no compta. Quedem exclosos del
testament del líder del Pp.
Rajoy ha bandejat
en el seu testament la qüestió
fonamental a l’hora de pensar en el futur, i el que més li retrauran els temps
a venir: la qüestió de la convivència, dins i fora de Catalunya. Més que els
valors de sobirania i llibertat, respecte dels quals l’Estat disposa
d’instruments eficaços per preservar-los, el que més ens urgeix ara és mantenir
el valor fonamental de la convivència.
L’objectiu de promoure i mantenir
la convivència no ha format mai part del patrimoni de Rajoy. Per això ara no en
pot disposar.
Comentaris