Tots els colors del groc
Quan em passen pel davant, o veig penjats als balcons i a
les baranes dels carrers els llaços grocs, he de confessar que experimento un
doble sentiment contradictori de cansament i d’empatia. És com si no pogués
deixar de veure, malgrat la reiteració un punt acaparadora del senyal groc, una
tènue línia de color que porta impresa uns fets que em resulten prou evidents: a conseqüència del procés, i de la
interpretació judicial desaforada que ha desencadenat l’immobilisme del govern
central, una sèrie de polítics i activistes socials que l’han protagonitzat es
troben en presó preventiva, indeguda segons el parer de la major part dels catalans,
entre els quals em compto,
independentistes o no. Em resulta indefugible la connexió del groc amb
la denúncia de l’abús de la presó preventiva i el despropòsit de la
qualificació penal dels fets del procés
I en aquesta evidència potser hi ha elements
capaços de superar algunes diferències en la valoració del procés al si del
catalanisme, si més no perquè una comunitat de sentiment, si es desenvolupa amb
un criteri de raonabilitat, pot ajudar a fer de pont entre posicions que
semblen irreconciliables en moments de tensió com els que vivim. L’empatia
generalitzada podria trobar un denominador comú prou ampli, inclús fora del
catalanisme, com per ajudar a compartir allò més bàsic i fonamental: el procés
ha de reconèixer i corregir els seus errors i l’Estat ha de reconduir la seva
reacció cap a l’estricte àmbit de la política. Sense uns mínims de
reconeixement i d’aproximació recíprocs no podrem sortir de l’atzucac.
M’adono, però, que el pont de línies grogues
s’enfonsa quan s’arriba a un punt en què el traçat es fa massa dens i es
transforma en l’exageració de les creus grogues. Llavors el que predomina és l’abús de la creu,
enormement equívoc i tergiversador, com a distintiu d’un bàndol enfront d’un
altre bàndol que passa a l’abús del color vermell i groc en forma d’imposició
de banderes. Creus contra banderes: no podíem haver imaginat una escenografia
més desastrada i anímicament més desmoralitzadora.
L’expansió de l’espai
estètic del procés, espai que continua més vigent que mai, ha desplaçat
l’àmbit del raonament i les
reivindicacions polítiques concretes cap al camp de les emocions fortes, dels
sentiments excloents i del traç gruixut per senyalar les diferències entre ells i nosaltres. El distintiu groc, en
la seva expressió més emocional concretada en les creus grogues, no deixa de
tenir l’estèril connotació d’aquest ells
i nosaltres en la que no hi caben els matisos, les correccions, la recerca
dels elements més comuns que podrien facilitar alguna mena de mediació.
De res serveixen
les discussions sobre els espais públics i privats, ni les apel.lacions
retòriques al dret a la llibertat d’expressió, com si l’acceptació oportunista d’uns i altres
pogués reduir l’espai de falta de responsabilitat política i ètica que defineix
l’hegemonia dels colors separadors en la nostra societat. “No hi ha necessitat de prolegòmens: es comparteix aquí, ara i a
l’instant. Abans el camí de l’un cap a l’altre era llarg, però ara ja no hi ha
distàncies; no hi ha resquícies ni forats en l’univers del “nosaltres”, aquest
“nosaltres” que no és sinó el plural del “jo”. Tampoc hi ha cap necessitat de construir
ponts” (Z. Bauman).
Comentaris