En fals
La conseqüència més negativa del xoc de trens, la que no
convida a veure una solució a curt termini, i probablement tampoc a mitjà
termini, és la situació de terreny erm, sense sortida, en fals, en la que han
quedat fatalment instal.lats el procés, i els seus derivats, i el Govern de
l’Estat, i per extensió l’Estat mateix amb la reacció judicial que concentra
l´única aportació a la solució del
problema i que disculpa, veurem per durant quant de temps, qualsevol altra
resposta o proposta de caràcter polític (de la Comissió del Congrés
sobre la reforma de la
Constitució ja ningú no en parla).
La qüestió més
immediata a Catalunya és la de la investidura d’un president procedent del bloc
independentista i la formació de Govern. Significativament les últimes dades del
CEO indicarien que el resultat d’unes noves eleccions abocaria de nou a un
govern format pel bloc independendista encara que la preferència per la
independència baixa uns quants punts, el que porta a la constatació que una
minoria majoritària diria independència no
però govern independentista sí,
segurament com a resposta als errors del procés i a la reacció exclusivament
judicial de l’Estat. I resulta molt complicat, per no dir pràcticament
impossible de moment, descobrir el desllorigador a aquesta contradicció que fa
que el procés trobi encara fortes dosis de legitimació, fins a justificar la
darrera fugida endavant de Carles Puigdemont i la seva llista, i que l’Estat no
consideri com a mesura prioritària la
proposta de mesures polítiques sinó la d’esperar el resultat dels processos
judicials perquè s’aclareixi la situació. Mentrestant, tots en fals.
En la non nata
investidura de president pel Parlament és palesa l’esterilitat a què
condueix la instal-lació de les parts en aquest terreny erm. Ni el bloc
independentista vol cedir a una determinada interpretació dels resultats del
21D després de l’aplicació del 155, ni el Govern de l’Estat vol proposar res
que s’acosti a un principi de diàleg independentment de les condicions determinades
judicialment per a la investidura. Arribarà un noment en què, després d’esgotar
al màxim el legitimisme, l’independentisme s’haurà d’adaptar a les
circumstàncies excepcionals i als condicionants judicials de la investidura,
més tard o més d’hora, i quedarà demostrat una vegada més que la possessió del dret definitori del poder a
dibuixar la línia de separació entre
coacció legítima i il.legítima, permesa i prohibida, legal i criminal, tolerada
i intolerable (Z.Bauman) correspon al domini privatiu de l’Estat.
Ara bé, la
investidura d’un president i la formació d’un govern a Catalunya no voldrà dir que aquest govern funcioni, ni que el
president pugui durar ni que la legislatura sigui productiva o que pugui
arribar al final. Les contradiccions enormes al si del bloc independentista, de
les que cada dia en tenim notícies noves i més desconcertants (amb
independència de la posició inconciliable de la Cup dins d’aquest bloc) fan pensar que les
diferències són massa substancials i que no es podrà formar un Govern coherent
i mínimament eficaç. La dispersió després del naufragi, i el retrets que a
posteriori del xoc es formulen recíprocament els protagonistes del procés,
condueix a posicionaments massa allunyats com perquè es pugui esperar una acció
de govern conjunta i una formulació
d’objectius realment compartits.
Cada dia que passa queda més clar que les
formacions independentistes estan immerses en una lluita aferrissada per veure
qui acaba tenint el poder hegemònic dins del procés i qui pot tenir les regnes
pel control i l’orientació de la Generalitat.
La resta és propaganda per mantenir la il.lusió de les bases.
Puigdemont a
Brussel.les és l’exponent d’una profunda ferida al si de l’independentisme que
no es podrà cicatritzar mentre duri l’ensonyament de la República i la
disposició per mantenir la confrontació oberta amb l’Estat amb tots els
mitjans. El més greu, però, és que aquesta ferida supura i perjudica el cos
sencer de la societat catalana i les seves institucions. En la situació actual
el posicionament polític de Puigdemont és incompatible amb un mínim punt de
partida comú dins del mateix independentisme, i no diguem ja respecte d’altres
grups del Parlament amb qui l’Oriol Junqueras i la Marta Rovira voldrien compartir
plantejaments.
Per al conjunt de
la societat, i de cara a la recuperació i manteniment de les institucions i de
l’autogovern, no hi ha més punt de partida possible que el respecte a la
legalitat vigent i a les eines de l’Estatut (pressupost, comissió bilateral amb
l’Estat, participació en la reforma fiscal, preservació del model educatiu, sanitat
i serveis socials). Un punt de partida no vol dir un punt d’arribada que caldrà
reformular amb tot el catalanisme realment existent, el que creu en el
sobiranisme, el que en participa amb condicions i el que s’hi mostra crític.
Mentrestant estem en
fals. Tan en fals que la insistència en la implementació d’una República
inexistent, i impossible a curt i mitjà termini, mostra la cara hipòcrita,
manipuladora, dels que per un cantó parlen de la declaració purament simbòlica
de la independència i per l’altre no accepten més punt de partida que el de
continuar fent-la efectiva. Efectiva, amb quins mitjans?
La presó preventiva
penso que no té base de fet ni de dret en l’actual situació, i el que costarà
cada vegada més de defensar en el judici dels fets (qui hi pensa ara, en la
voràgine de la indignació desfermada?) serà, no ja la inexistència de violència
en les mobilitzacions (que per si mateixa exclou el delicte de rebel.lió), sinó
la coherència entre el que es diu sobre la declaració simbòlica i el que es
predica sobre els fets que cal continuar implementant per fer-la efectiva,
oimés si aquesta prèdica és el punt de partida per a la formació del nou Govern
que ens hauria de treure del 155. Aquesta coherència és fonamental a l’hora de
defensar un pronunciament mínimament punible.
Comentaris