Escultura i poesia
A la xerrada del
dijous passat a l’Ateneu de Mataró, a rel de la retrospectiva de Manuel
Cusachs (“El pas del Temps 1947-2017”), el poeta Carles Duarte, l’alter ego del mateix Cusachs segons
definició autobiogràfica recollida a la separata de l’Armari Blanc que es pot
obtenir a l’exposició (“4 mestres i 1
alter ego”), recordava que el també poeta i escriptor Josep Vallverdú havia
qualificat l’escultura de Cusachs com “escultura
lírica”.
En efecte,
disfrutant de l’exposició, i en particular de l’obra escultòrica profusament
representada, la contemplació de les peces deixa la sensació d’haver-se
buscat per part de l’autor una
comunicació lírica entre la figura, cada figura, i el contemplador. Hi ha,
segurament, aquella expressivitat i harmonia sinuosa seguida de volums que
Josep Pla comentava a Cusachs parlant d’escultura en general, és a dir, la
destresa de l’ofici adquirida al llarg de molts anys. Però hi ha alguna cosa
més, hi ha la voluntat de fer arribar a través de la figura l’expressió de
quelcom interior, una intuïció, una mirada, un caràcter, que es comunica imperceptiblement
a qui la contempla. Hi ha un ferment
poètic en la manera d’esculpir de Cusachs, com comentava Joan Fuster en la
presentació literària de “12 senyes de Catalunya”,
i per això mateix una comunicació
emotiva, lírica, que deixa un pòsit
d’emoció i de compromís afectiu que va molt més enllà de la simple sensació
d’agradar o no agradar.
Sense aquesta
capacitat lírica expressiva m’atreveixo a dir que Manuel Cusachs no hauria
establert la relació directa i familiar
amb la poesia que defineix una bona part de la seva obra escultòrica. Una obra
que ell mateix ha definit com de servei humil, en el sentit que li recordava
Espriu en una de les llargues converses que hi va mantenir mentre preparava la
sèrie d’escultures de “El caminant i el
mur”: ”El veritable creador, potser
sense saber-ho, disposa d’un grau molt elevat d’humilitat si és que coneix les
seves pròpies limitacions, i a l’hora de crear aquesta humilitat el fa ser
gran”. “Cusachs o el bronze que camina”, va titular el poeta Ramon Pinyol i
Balasch en el pròleg de presentació de la sèrie “El caminant i el mur. Un bronze que camina, que busca, que capta,
que comunica, que estableix relació directa amb la terra, els seus homes, els
seus símbols, la seva història, els seus mites i el seu futur, com també afirmà
Joan Fuster classificant les “12 senyes
de Catalunya”.
La pòiesis grega
és creació, i l’obra de Cusachs en aquest sentit és pura creació i està
empeltada directament i beu de la poesia tal com avui l’entenem i llegim, com també
de la riquesa de la prosa literària, sense la qual no es podria explicar la
capacitat de copsar els detalls expressius dels seus retrats escultòrics, per
sobre de tots els de Josep Pla i Salvador Espriu. En els apunts de l’Armari
Blanc” Cusachs descriu amb tota mena de detalls les singularitats de
l’aparença física del rostre d’aquests dos creadors i l’impacte que després
trasllada a les seves figures en el retrat que en fa.
Cusachs fa
escultura de la poesia de Salvador Espriu. D’altra banda il.lustra poemaris de Carles
Duarte (“Els immortals”) i de Josep
Vallverdú (els dos “Bestiolaris”),
però el més significatiu és que en la simbiosi amb el seu alter ego, Carles Duarte, aquest fa poesia de les seves escultures (“D’una terra blava”, “Noia d’aixa” i “Serra la bella” a
partir de la sèrie escultòrica “El somni
del vell fuster”). La reciprocitat entre escultura i poesia és total. I
encara s’hi hauria d’afegir l’impuls poètic que arrenca de la poesia dels
arbres de Celdoni Fonoll per explicar la recent sèrie creativa de Cusachs sobre “Caràcter
d’arbre”.
Als qui ens agrada la poesia no ens és gens difícil de veure
que algunes sèries d’escultures de Cusachs, que no tenen encara expressió
poètica literària (escrita), són en si mateixes poesia, no s’haurien creat sense
la dimensió poètica de la manera de fer
de l’escultor. Per exemple, la sèrie de deu esculturues de l’Interludi dels ceps. Simbologies de la terra viva” (1999-2000).
L’autor fa parlar la vinya amb el cep
exultant, els ceps en zel o l’òscul de ceps com si en l’expressió de cada
figura hi llegísim les estrofes d’un llarg poema que es va desenvolupant sobre
el fons de la terra, el sol i la pluja.
El
mateix s’esdevé amb la sèrie “Signes del
no-res” (1.999) en la qual el
ritme del vers s’endevina en l’equilibri i l’harmonia de les formes que
dialoguen entre si com si busquessin la fusió del so i del sentit propi de la
poesia. Idèntica percepció es pot tenir en la sèrie anterior de les “12 semblances de l’any” (1.988) on el
pas del temps es transparenta en el gest fecund de la feminitat, en la paraula
que es fon i s’encadena amb la matèria del cicle natural de la vida.
Seria imperdonable
no interpretar la sèrie “La veu dels
peus” (2000), en terra cuita i que rima en el seu mateix enunciat, com una
invitació irònica i amable a acabar amb paraules el sentit poètic de les formes
que comencen als peus i suggereixen amb un impuls cap amunt, que només es pot
expressar verbalment, el moviment dels braços,
de les mans, de la cara, dels llavis, del cos sencer.
Quan Cusachs
defineix les seves escultures com a “simbologies”, “signes”, “semblances” o
“senyes”, en realitat està projectant la seva pòiesis, la seva creació a través de les formes cap al fons
inesgotable de paraula i matèria que es busquen i es troben per completar-se
recíprocament en l’intent, sempre inacabat, d’expressar les múltiples facetes
de la vida.
Comentaris