Doctrinaris
A la “Teoria dels
sentiments morals” Adam Smith defineix l’home doctrinari com aquell que es
vanta de ser molt savi i es troba quasi sempre tan fascinat per la suposada
bellesa del seu projecte polític ideal que no suporta la més mínima desviació
del seu contingut, pretén aplicar-lo completament en tota la seva extensió,
sense atendre als poderosos interessos ni als prejudicis que se li puguin
oposar. S’imagina, diu Smith, que pot organitzar els diferents membres d’una
gran societat amb la mateixa desimboltura amb què es disposen les peces d’un
joc d’escacs.
El capteniment de
Puigdemont després del 21D té molt de jugador d’escacs, de desafiament a
l’Estat des de la distància física, i sobretot des de la distància ètica i
política respecte de la societat catalana en el seu conjunt. La defensa dels
seus interessos particulars, així com el recolzament del sector de JuntsxCat
que dóna suport a ultrança al seu legitimisme radical, com si no s’haguessin
celebrat unes eleccions convocades des de la Madrid per obra i gràcia del 155, són
incompatibles amb el valor social prioritari que en aquests moments representa
la recuperació d’un Govern estable dins de la legalitat, com ha declarat amb
contundència Marta Pascal. I no estem jugant una partida d’escacs per veure qui
fa la jugada més audaç sinó que ens hi estem jugant l’Autonomia.
El procés prometia
la independència efectiva en un termini de divuit mesos. Això no va ser
possible, com ha quedat demostrat, però el plantejament irresponsable, per
unilateral, del projecte ha deixat en l’independentisme més irredempt (que
probablement no és majoritari dins el corrent independentista) un pòsit de
doctrinarisme que consisteix bàsicament en assumir com a cos de doctrina
inapel.lable que malgrat totes les dificultats i entrebancs, i malgrat la reacció repressora
de l’Estat, el que cal és atorgar contingut efectiu a la República declarada que
s’ha d’anar construint al marge dels condicionants de l’Autonomia, per la via
de la unilateralitat permanent. No hi ha, en aquest plantejament, alternativa
possible a la República. S’ha
de continuar la partida d’escacs, el desafiament a l’Estat, amb la màxima
audàcia, començant per la investidura del president a distància i la
constitució d’un Consell de la
República que governarà des de Brussel.les.
Al marge de la
desviació del conflicte a les estructures judicials, el Govern del Pp no ha
donat cap resposta política, juga la seva partida confiant exclusivament en els
alfils de la judicatura que espera que li ratifiquin la saviesa de l’oposició
global, sense fisures, a un plantejament equivocat, sense tenir en compte que
aquest esperit legalista de respecte sistemàtic a la norma, sense cap
contrapartida a la consideració dels problemes que estan a la base d´aquell plantejament,
pot derivar també cap a la insània i el fanatisme. És un altre doctrinarisme
que no suporta la més mínima desviació.
Resulta sorprenent l’actualitat de l’anàlisi
d’A.Smitih, al cap de més de dos-cents cinquanta anys, pel que fa al funcionament
dels grups quan a l’Estat se li començaven a exigir els trets propis del
liberalisme. Aquesta actualitat guanya punts a l’hora d’examinar la situació a
casa nostra. Als doctrinaris de
l’independentisme irredempt els va com l’anell al dit el diagnòstic d’Adam
Smith: ”La gran massa del partit resulta
generalment intoxicada amb la bellesa imaginària d’aquest sistema ideal del que
no tenen cap experiència però que se’ls ha representat amb els colors més
enlluernadors pintats per l’eloqüència dels seus líders. Aquests mateixos
líders, encara que potser originalment només pretenien la seva exaltació,
acaben en molts casos sent víctimes de la seva pròpia sofisteria i anhelen tant
aquesta magna reforma com el més idiota dels seus seguidors. Inclús quan els líders
mantenen les seves ments al marge d’aquest fanatisme, no sempre gosen frustrar
les expectatives dels seus partidaris, i sovint en contra dels seus principis i
de la seva consciència es veuen obligats a obrar com si es trobessin sota la
il.lusió comuna. La vehemència del partit que refusa tot pal.liatiu, tota
temprança, tota raonable adaptació, a l’exigir massa en freqüència no obté res,
i les molèsties i dificultats que amb una mica de moderació es podien haver
eliminat o alleujat queden ja sense esperança de remei”.
Sota la vehemència
de la il.lusió comuna, sense pal.liatius ni temprança per no frustrar les
expectatives dels seus partidaris, amb la probabilitat de no obtenir res per
exigir massa, anant inclús contra els propis principis i la pròpia consciència,
refusant qualsevol adaptació raonable, així es troben els líders que barregen
el patriotisme cívic amb la irrealitat de la imposició d’un Govern fora dels
paràmetres actuals de l’Autonomia, com si l’Estat no existís, independentment
de les legítimes expectatives de futur, que és lògic i legítim que mantinguin
de cara a un escenari completament
diferent.
Per als doctrinaris
de sistema legalista del Govern del Pp el diagnòstic d’Adam Smith no és menys
contundent: “Per dirigir la visió de
l’estadista pot indubtablement ser necessària una idea general, inclús
doctrinal, sobre la protecció de la política i el dret. Però insistir en
aplicar, i aplicar completament i immediatament i malgrat qualsevol oposició,
tot el que aquesta idea sembla exigir, equival sovint a la pitjor de les
arrogàncies. Comporta erigir el propi judici com a norma suprema del bé i del
mal. Considera que és l´únic home savi i valuós en la comunitat i que els seus
conciutadans s’han d’adaptar a ell, no ell a ells”. Aplicant completament
la seva idea d’Estat, més enllà de les normes de protecció de la política i el
dret, amb esperit arrogant i inflexible malgrat qualsevol oposició, així s’ha
comportat i es comporta Rajoy amb la qüestió de Catalunya.
I encara podem trobar
aquesta advertència substantiva als poders de l’Estat en la diagnosi d’A.
Smith, que té una especial significació en el nostre moment present: “Quan no pugui vèncer els arrelats
prejudicis del poble a través de la raó i la persuasió, es conformarà amb
moderar el que moltes vegades no podrà anihilar sense gran violència. No
intentarà sotmetre’l mitjançant la força sinó que observarà religiosament el
que Ciceró va designar amb justícia com la divina màxima de Plató: no infligir
més violència contra el país de la que s’infligeix contra els pares. Adaptarà
el millor que pugui els seu plans públics als costums i prejudicis establerts
de la gent i arreglarà en la mesura de les seves possibilitats els problemes
que puguin derivar-se de la falta d’adequació del poble a les reglamentacions.
Quan no pugui instituir el bé, no menystindrà disminiuir el mal; però com
Solon, quan no pugui imposar el millor sistema legal procurarà establir el
millor que el poble sigui capaç de tolerar.”
Entre aquests dos doctrinarismes fent pinça es troba la
majoria dels catalans, sense Govern, patint les conseqüències, per un costat,
de la manca de pal.liatius, de voler el màxim amb el risc de perdre-ho tot, de refusar tota temprança i qualsevol
adaptació raonable, i per l’altre, les conseqüències d’un capteniment dels
poders de l’Estat que a més d’oblidar la divina màxima de Plató ha renunciat
temeràriament a disminuir el mal per mor d’imposar la seva particular concepció
del bé legal.
Comentaris