Salvaguardar el Parlament
Amb el decret de
convocatòria de consulta no referendària de 27 de setembre de 2014, signat pel
president Mas, i amb la modificació posterior del procés de participació que va
donar lloc al 9N 2014, com també amb la convocatòria de les eleccions
autonòmiques de 27 de setembre de 2015, sota la denominació d’eleccions
plebiscitàries, la confrontació amb el
govern i les institucions de l’Estat es va fer sempre partint de la legalitat vigent,
forçant-la al màxim i encara que fos dissimulant la intenció de ruptura sota
l’aparença de l´ús de la legalitat autonòmica comuna i de la legalitat
constitucional compartida.
La convocatòria del
9N es feia a l’empara de les lleis del Parlament sobre consultes no
referèndàries i procés de participació, i la convocatòria de plebiscitàries a
l’empara de l’Estatut i de la mateixa Constitució. Esclar que es va xocar
frontalment amb la reacció del Govern central i la declaració de nul.litat del
TC, però la confrontació es produïa de manera transparent i directa, des de la
temptativa per forçar la legalitat contra la interpretació homogència i irreductible del TC que, però, aconsellava
la via de la reforma de la
Constitució, que es pot plantejar des del Parlament de
Catalunya, com a mitjà necessari per als fins del sobiranisme català. El mateix
es pot dir del debat al Congrés el 8 d’abril de 2014 sobre la proposició de
Llei Orgànica del Parlament de Catalunya per a la delegació a la Generalitat de la
competència per autoritzar, convocar i celebrar un referèndum consultiu sobre
el futur de Catalunya.
Aquesta dinàmica es
va trencar immediatament després de les eleccions del 27 S de 2015,
condicionada pel resultat del plebiscit que es va perdre i per la necessària
irrupció de la Cup
en la trajectòria de l’independentisme que va forçar no només la declaració del
9N 2015 sinó també l’apartament posterior del president Mas i la modificació
substancial del full de ruta de JuntsxSí que feia un moviment de regressió per
tornar a la reivindicació del referèndum, aquesta vegada pactat o unilateral, a
consciència que només l’unilateral podria servir en un horitzó d’enfrontament
immediat amb l’Estat. A partir d’aquí es van succeir les declaracions de
nul.litat del TC sobre els acords del
Parlament, els requeríments explícits de desobediència i les querelles contra
la presidenta i membres de la mesa.
Amb el trencament
de la dinàmica anterior vam passar de la confrontació clara i transparent amb
l’Estat a la confrontació opaca, de l´ús
forçat de la legalitat vigent al plantejament utòpic del trànsit d’una
legalitat consolidada a una altra legalitat de nova creació amb l’apel.lació a
la legitimitat democràtica com a fonament de substitució d’una per una altra.
Però ja no s’ha fet de forma clara i directa sinó amagant la futura llei de
transitorietat per al moment en què una sorpresiva convocatòria del referèndum
unilateral, amb la simultània declaració d’independència de la República catalana que
ja inclouria aquesta llei, ja no podria donar lloc a una declarció
d’inconstitucionalitat des de la legalitat vigent, sinó des d’una legalitat
suposadament imposada contra una legalitat de fet i suposadament democràtica de
soca-rel.
El moviment de
substitució només serà possible, segons creuen els inductors d’aquesta nova
enginyeria legal, mitjançant una modificació del Reglament del mateix Parlament
que permeti aprovar la llei de transitorietat de forma urgent, amb una lectura
única, sense debat i furtant el dret d’esmena dels partits de l’oposició que
representen més del 50% dels catalans. Tot sigui, creuen, per a la salvaguarda
de la dinàmica indefectiblement democràtica del procés que ha de sacrificar els
obstacles menors, insignificants des del punt de vista de l’arrogació en
exclusiva de la legitimitat procedimental per mor del fi superior de la
independència, dels partits de l’oposició. Així hem passat d’una situació
d’oberta i franca oposició a l’Estat des
del Parlament de Catalunya a una sorda confrontació al si del mateix Parlament en la que una hegemonia inexistent, que
s’autoatribueix l’exclusivitat democràtica, vol imposar-se als grups no
independentistes.
Independentment de
què aquest moviment no pot portar enlloc sinó és al caos i a la deslegitimació
interior i exterior de mateix procés, la pretesa salvaguarda amb aquests
mètodes d’una hipotètica legalitat de substitució postreferèndum condueix també
a la deslegitimació dels partits que la proposen i de retop a la desacreditació
del mateix Parlament. Ja no cal cap pronunciament del TC. Són ells mateixos que
es deslegitimen. Som nosaltres mateixos que ens desacreditem al si del nostre
Parlament.
És la funció
democràtica del Parlament, en tant que seu primordial de debat i de
confrontació, la que cal salvaguardar. Manipulant el Reglament del Parlament
manipulen directament el Parlament mateix i deixen els ciutadans en la inòpia,
la passivitat i el buidament de més del 50% de la seva representació política.
Si el moviment de manipulació es consolida el profit partidista que busquen
se’ls podria girar en contra, però la conseqüència més greu seria el perjudici
a la funció del Parlament, un pèssim antecedent de cara a futures negociacions.
Comentaris