Després de llegir la Sentència del 9N
Em queda una
sensació d’incomoditat i d’incomprensió després de llegir la Sentència del TSJC sobre
el 9N, inhabilitant i multant l’expresident Mas i les Conselleres Ortega i
Rigau. La causa d’aquesta sensació no és tant per la motivació de la Sentència com pels fets
justament posteriors a la celebració del 9N, l’eufòria de l’independentisme per
un cantó i la irritació mal controlada del govern Rajoy per un altre, en un joc
de desafiaments mutus i de retrets que van tenir com a corol.lari la
interposició d’una querella que no s’havia d’haver produït. Un joc que es va
allargant i complicant cada vegada més.
Al TSJC li ha tocat
resoldre en dret uns fets que havien d’haver quedat al marge de l’enjudiciament
penal, tal i com va entendre de bon principi la junta de fiscals del mateix
TSJC. La manca d’efectes jurídics d’aquella celebració, admesa sense
pal.liatius per les dues parts, i la
constància d’un nivell de participació que tant donava per una interpretació molt
relativa i moderada dels resultats com per una anàlisi en profunditat del
malestar ciutadà per l’immobilisme de Rajoy, no va ser suficient per aturar un
pas més endavant en la cursa d’un enfrontament absurd que dia a dia va
demostrant la voluntat decidida d’uns de provocar-lo i la voluntat abstrusa
d’uns altres de no fer res per evitar-lo.
La Sentència enfoca el
delicte de desobediència partint de la tutela del principi de jerarquia en un
sentit funcional, com a garantia del funcionament de l’Estat de Dret, que
inclou el bé juridic protegit en aquest tipus penal. I a partir d’aquest
principi analitza la concurrència dels requisits que exigeix el delicte,
subjectius i objectius, i els va confirmant amb l’examen rigorós de les proves
practicades. No es deixa al tinter cap de les objeccions plantejades per les
defenses. La providència del TC de 4/11/2014, respecte de la qual exclusivament
es jutja l’eventualitat del fet desobedient, es considera que té categoria
normativa suficient per confirmar-lo en tractar-se d’una resolució executiva
que comportava l’ordre imperatiu d’aturar el procés participatiu.
Com que el delicte
de desobediència depèn, segons senyala la Sentència, de la realització de les accions
típiques que exigeix i no del que es digui sobre la voluntat de desobeir o no,
es recullen amb tot detall les accions realitzades després de la notificació
d’aquella providència: el manteniment de la pàgina web de la Generalitat sobre el
procés participatiu, el manteniment de la campanya institucional, el
repartiment de la correspondència oficial, l’aportació del material de la
votació, la instal.lació dels programes informàtics, la contractació d’una
pòlissa d’assegurances per als voluntaris, la utilització de centres públics i
la instal.lació d’un centre de premsa. Tots aquests mitjans es van fer
operatius sota el comandament del Departament de Governació, amb l’aportació
rellevant dels voluntaris.
La Sentència considera que
va ser un frau processal l’equívoca sol.licitud d’aclariment de l’abast suspensiu
d’aquella providència, en tant que era prou clara per ella mateixa (com després
va determinar el mateix TC) i sobretot perquè aquella sol.licitud, a parer del
tribunal, era un subterfugi de cara a la continuació del procés participatiu
sense posar de manifest en aquell moment que tot es feia mitjançant voluntaris.
El tribunal retreu als acusats l’existència d’informes previs del Consell
Assessor per la Transició Nacional,
creat per la Generalitat,
que donaven compte de l’eventualitat d’un delicte de desobediència del què
podrien ser acusats si no es feia cas de l’ordre de suspensió del TC.
Responent al
conflicte de deures plantejat, singularment pel president Mas, entre el mandat
parlamentari per la celebració del
procés i el fer cas de la providència del TC, el Tribunal constata que
el conflicte no és real en el pla de la legalitat constitucional i no estava a
les mans del president resoldre’l passant per sobre del TC. Es van pervertir,
senyala, els principis democràtics de divisió i equilibri de poders, i es va
trencar la regla bàsica que fonamenta una convivència pacífica, la de submissió
de tots a l’imperi de la llei.
Pel que fa al
delicte de prevaricació la
Sentència és absolutòria perquè considera que no concorre
l’element d’arbitrarietat suficient que desbordi la ja inherent al delicte de
desobediència, i per tant no es pot condemnar dues vegades per allò mateix (“non bis in idem”). No es pot excloure, es diu, que els acusats
haguessin incorregut en una interpretació errònia, però no arbitrària, a l’hora
de considerar la legalitat del procés participatiu tenint en compte la
legislació catalana que el regula.
L’absolució del
delicte de prevaricació (contra la qual s’ha de veure si el fiscal posa recurs)
és prou significativa del joc de miralls deformadors i d’enfrontaments absurds
en què estan immersos la majoria del Parlament i el govern Rajoy. Es va donar
lloc a la judicialització d’un fet polític, com era el procés participatiu, en
base únicament al breu text d’una providència del TC que ordenava aturar-lo, no
per cap altra raó.
Ara l’expresident
Mas, i per extensió el PDeCAT, ja tenen la coartada: els tribunals espanyols
condemnen per les idees, i el cas Palau està sotmès a la mateixa fatalitat. Si
Mas no es presenta de candidat serà perquè l’ha inhabilitat un tribunal
espanyol d’una democràcia imperfecta, no perquè abans l’hagin inhabilitat la Cup o l’escàndol de la
corrupció. I el TSJC ja té la seva creu,
o la seva llufa, la que li ha penjat el govern Rajoy obligant-lo a intervenir.
Comentaris