Francisco Pérez de los Cobos i les “implícites urgències d’Estat”
El president sortint del TC
Francisco Pérez de los Cobos s’acomiada del Tribunal dient que és ”inexcusable i urgent” el diàleg polític
per resoldre la qüestió catalana, i que els problemes de reivindicació d’una
sobirania pròpia, diferent de la del conjunt del poble espanyol, no els pot
resoldre el TC que té la funció de vetllar per l’observança estricta de la Constitució.
Pérez de los Cobos
fa pública una molt atinada reflexió, però la fa quan plega i convé
preguntar-se per què no la va fer quan presidia el TC i en va tenir una
oportunitat immillorable en l’àmbit de la jurisdicció constitucional a rel de la Sentència sobre la Constitucionalitat
de la Llei15/2015, de reforma del mateix TC. És rellevant la reflexió política de Perez
de los Cobos al moment d’emprendre la porta de sortida, però ho hauria estat
molt més, des del punt de vista de la coherència constitucional, si l’hagués
feta des de l’interior del propi Tribunal al que no reconeix capacitat ni
facultats per resoldre el problema català.
Oimés quan la
incomoditat que expressa ara l’expresident del TC ve a ser la mateixa que
expressaven els magistrats del TC Adela
Assua, Fernando Valdés Dal-Re i J.A. Xiol Ríos en els seus vots particulars en
aquella Sentència, raonant la seva posició contrària a admetre la
constitucionalitat de la Llei
15/2015 que, no cal oblidar-ho, va ser arovada exclusivament pel PP i que té
per objecte l’atorgament de facultats executives al TC en el supòsit
d’incompliment de les seves resolucions, entre les quals s’inclouen les de
suspensió de funcions de les autoritats o empleats públics i la d’execució
substitutòria de les resolucions requerint la col.laboració del Govern de
l’Estat.
Els argumemts dels
tres magistrats eren de pes, justament contraris a la “jurisdiccionalització de la reació estatal per mitjà del TC”
enfront del sobiranisme català. En síntesi, les motivacions de fons es
redueixen a les següents, havent-se de subratllar que tot i convergir en les
qüestions fonamentals, que donen per reproduïdes en cada raonament, van
preferir els vots particulars de cadascun sens dubte per donar encara més
importància a la valoració conjunta en un assumpte de tanta transcendència:
-
Contrariant
el caràcter propi del TC, amb les funcions exclusives de control de normes,
resolució de conflictes de competències i de garantia dels drets fonamentals,
la reforma del PP li atribueix unes
facultats executives que no són pròpies del seu elenc de competències,
desbordant amb aquesta atribució els límits constitucionals del legislador
orgànic. Les funcions correctores són
pròpies dels òrgans del Poder Judicial i no del TC, i la suspensió de funcions
té un caràcter punitiu, propi de l’àmbit penal, totalment aliè a les
mesures cautelars o les simples mesures d’execució (Vot particular de Adela
Assua, que va ser la inicial ponent de la Sentència i fou substituïda en no aconseguir la
unanimitat de la resta de magistrats).
-
La
reforma afecta el model de l’Estat de les Autonomies, configurat sobre
l’autonomia política i la separació de poders. L’àmbit subjectiu de l’execució
substitutòria queda de fet reduït a les institucions i autoritats de les Comunitats Autònomes, i més en concret als
òrgans de la Generalitat
de Catalunya. Es produeix un trasllat
encobert de l’article 155 de la CE
(relatiu a la facultat del Govern de l’Estat i del Senat per intervenir les
competències de les CCAA) a les facultats del TC, donant lloc a una
duplicitat de funcions i a una irrupció del TC en l’àmbit del control polític
dels òrgans de les CCAA que és del tot inadmissibe. Es contradiu així la
mateixa jurisprudència del TC que distingeix entre l’objectivació del poder
constituent (el que va aprovar la Constitució) i l’actuació dels poders
constituïts, como ho seria el Govern del PP o qualsevol altre, que no poden
desbordar els límits establerts pel primer (vot particular de Fernando Valdés)
-
En
l’anàlisi de la gènesi de la Llei
de Reforma del PP queda clar que el context en què es produeix és el del
conflicte català , i la seva justificació es mou en el camp del que és
penalment il.lícit, del tot aliè a les funcions del T, amb mesures de suspensió
de funcions i de substitució que són desprorcionades i innecessàries. Es deixa en una pràctica inaplicació
l’article 155 CE, alterant-se el model constitucional de control polític,
desplaçant-lo a les noves facultats punitives del TC. S’altera el model
dissenyat per la
Constitució posant-se legislador orgànic, en tant que poder
constituït, de manera improcedent, al mateix nivell del poder constituent,
arrogant-se la facultat indeguda de resoldre el conflicte de manera diferent a
la prevista per aquell poder constituent. Paradoxalment, les noves facultats executives de la reforma del Pp posen el TC
en una situació de subordinació al Govern de l’Estat, ja que queda
inhabilitat per a un posterior control de constitucionalitat de les mesures
d’execució que es puguin emprendre. (vot particular de J.A. Xiol). Aquest
perill de subordinació del TC al Govern de l’Estat coincideix significativament
amb el el recent advertiment de la
Comissió de Venència (òrgan consultiu del Consell d’Europa)
sobre el contingut de la reforma.
Si el llavors
president del TC Pérez de los Cobos hagués tingut present aquests raonaments
d’una part significativa del mateix Tribunal, i s’hagués pronunciat clarament
en una declaració unànime d’inconstitucionalitat de la
Llei O. 15/2015, no s’hauria vist obligat
ara que deixa el càrrec a haver-se de justificar. Ai, la divisió de poders i l’alteració
del disseny del poder constituent que no es va tenir en compte en aquella
Sentència! Va acceptar de fer anar coix el TC, i va contribuir en definitiva a
desprestigiar-lo, emparant-se en un pronunciament abstracte que deixava per més
endavant la resolució pràctica dels problemes d’execució de les mesures
relatives al conflicte català a mida que s’anessin presentant. Com van senyalar
Adela Assua i J.A. Xiol, en queda “la nota amarga” de no haver captat
llavors la importància d’aconseguir una Sentència d’unanimitat contrària a la
reforma, havent sucumbit el Tribunal a les “implícites urgències d’Estat”. A les presses i precipitació del sobiranisme
s’hi van sumar les presses i la precipitació del TC. I amb tantes presses pot
molt ben ser que arribem tard a trobar cap sortida.
Comentaris