Dues meitats no fan un poble
Una meitat: Rajoy respon en un moment de
l’entrevista del passat diumenge a la Vanguàrdia, responent a la pregunta sobre quin
missatge enviaria als catalans en el vertigen que ens toca viure, que “als catalans que sempre s’han sentit
espanyols els diria que nosaltres estem amb ells, jo sóc el president del
govern de tots els espanyols, també el seu, i defensaré els seus interessos”.
Dos dies després concreta aquesta defensa dels interessos de què parla amb una
oferta “personal i verificable” d’inversions
en infraestructures a Catalunya per 4.200 milions ens el decurs de la
legislatura. En aquest oferta no hi ha associat cap compromís en iniciar un
diàleg polític per fer front a les reivindicacions del sobiramisme més enllà del
tema del referèndum. Ni la més remota indicació entorn de la reforma de la Constitució, ni sobre
el reconeixement de la identitat catalana, ni sobre cap via per enfrontar el
marc global de Catalunya dins d’Espanya. Rajoy es dirigeix als catalans que sempre s’han sentit espanyols i se sent
prou fort amb aquesta meitat o poc més la meitat sumant-hi mentalment els que
se se senten espanyols i catalans, per obviar les reivindicacions de l’altra
meitat, dels que es senten només catalans, o més catalans que espanyols, dels
quals també és president, com si la satisfacció d’un meitat fos suficient per
complir amb el compromís de governança de la totalitat dels ciutadans de
Catalunya.
Aquesta altra meitat
que Rajoy obvia també té representació al Congrés de l’Estat. No estic gens
segur que Rajoy fos capaç de compartir la reflexió de Michael Ignatieff, líder
del partit liberal canadenc, sobre la presència dels parlamentaris
independentistes del Quebec en la
Cambra del Canadà: “S’ha
d’apreciar una democràcia que atorga un
espai en el Parlament a aquells que no desitgen formar part del país, que es
neguen per principi a parlar qualsevol idioma que no sigui el francès, que es
neguen a prestar jurament de fidelitat a la reina i que, no obstant, són
parlamentaris exemplars, excel.lents col.legues i bons representants dels seus
votants. Estava orgullós, i encara ho estic, d’una Cambra democràtica que dóna
espai a un desacord tan radical com aquest, i que així i tot manté la cortesia
i el respecte”.
Una altra meitat: Mentre Rajoy
expressava el seu compromís en infraestructures a Catalunya, el president
català Carles Puigdemont estava fora del país, a EEUU, explicant als nois
d’algunes universitats d’elit que amb el referèndum els catalans estem lluitant
pels nostres drets civils bàsics, com un dia ho van fer els activistes pel
drets fonamentals americans, i mantenint davant alguns congresistes de la corda
de Trump i ultraliberals anticastristes que la democràcia espanyola s’assembla
a la de Turquia que envia l’exèrcit a reprimir els seus ciutadans. Puigdemont
parla en nom de menys d’una meitat dels catalans, dels que volen separar-se
d’Espanya perquè la consideren una
democràcia de segon ordre, obviant que la institució de la Presidència de la Generalitat inclou la representació de la
totalitat dels catalans, també la dels que se senten només espanyols o
espanyols i catalans i que manifesten que no són partidaris de la
independència. La mateixa reflexió de M. Ignatieff se la podria fer Puigdemont
respecte del Parlament català pensant en el bloc de l’oposició contrari a la
majoria independendentista.
Rajoy i Puigdemont
es dediquen al cultiu i satisfacció de les respectives meitats que representen,
i quan amb la boca petita gosen parlar en nom de la totalitat tots sabem que
els interessos que s’hi amaguen són només els d’una part. Els d’una part i els
d’una meitat del conjunt de la problemàtica que inclou la qüestió catalana.
Rajoy parla d’inversions però no parla
de com possibilitar l’exercici compartit de sobirania i poder efectiu dins
d’una sola realitat estatal. Puigdemont parla de sobirania catalana i obvia,
per considerar-lo secundari i contradictori amb el plantejament
independentista, la possibilitat d’avançar cap a un acord econòmic més radical
amb l’Estat que pugui posibilitar també un avenç en el reconeixement d’una
sobirania política compartida. Les dues meitats fan conscientment deixadesa de
la lleialtat institucional a la que els obliguen la Constitiució i
l’Estatut per fer front a les necessitats d’un sol poble.
Si s’acaba
instal.lant com una percepció ciutadana normal la coexistència d’aquestes dues
meitats com dues realitats externes incompatibles acabarem patint d’esquizofrènia
sense adonar-nos-en. Potser no hi haurà xoc de trens, perquè el càlcul de danys
i perjudicis imposarà a l´últim moment una alternativa momentània vergonyant,
més o menys transigida, per sortir de la mateixa via, però els trens
continuaran circulant indefinidament per vies paral.leles i en sentit contrari,
traslladant un passatge esquizofrènic cap a un destí desconegut.
El més llastimós és
que la suma d’aquestes dues meitats, mentre perdurin, no faran mai un poble.
Com en totes les realitats dinàmiques i creadores, la totalitat és sempre
qualitativament més gran que la suma de les seves parts. Un sol poble no es fa
imposant una meitat a l’altra, ni tampoc sumant les dues meitats mentre
aquestes es manifestin incompatibles. La realitat viva de Catalunya passa pel
tràngol de veure dividida en dues meitats la seva essència com a poble,
menystenint l’experiència recent d’haver sabut mantenir la consciència de
cohesió social i de poble que li ha donat durant quasi quaranta anys el
catalanisme transversal.
Deia poèticamen
Jacques Prévert:
De dues coses, una.
L’altra és el sol.
De dues coses, una.
Una que serà sempre contingent, relativa, temporal. L’altra és l’essencial, la
definitiva, és el sol. De les dues meitats de Catalunya, perquè puguin
dialogar, hem de preservar per damunt de tot la que és essencial, la
consciència d’un sol poble. Tota la resta és accidental.
Comentaris