De l’èpica a la política
Si
més enllà de les tímides autocrítiques que comencen a sentir-se a les files
independentistes a rel del no de la Cup a investir Mas president,
i que es centren quasi totes en el suposat error de bona fe en el que va
incórrer Junts pel Sí a l’hora de suposar que els escons dels antisistema
sumarien per l’objectiu comú de la independència, es vol buscar una explicació
objectiva, política, i no merament subjectiva, per analitzar els factors que
han entrat en joc abans i després del 27S fins arribar al resultat actual,
s’hauria de tenir en compte el conjunt de contradiccions que ha anat acumulant
el procés fins a desembocar en el punt d’inflexió de cara al futur immediat que
significa l’haver de convocar noves eleccions.
Modestament des d’aquest blog he anat
comentant les insuficiències de plantejament del procés des de les eleccions
anticipades de novembre de 2012, i des de molt abans, de manera que ara podria
donar fàcilment per reproduïts els arguments que sense cap pretensió, només amb
la finalitat d’aclarir-me a mi mateix el que s’esdevenia, he anat desgranant i
que apuntaven a un atzucac del que seria complicat sortir-ne. Els fets sembla
que em confirmen el que veia que podia passar. I no me n’alegro, perquè estan
en joc les emocions i les expectatives de molta gent. No sóc independentista,
però se m’haurien obert les portes de la
indiscutible realitat sobiranista si el 27 S Junts pel Sí hagués tret 80 ó 85
diputats enlloc dels 62 que va aconseguir, i no hagués hagut de recórrer a
l’autoengany, amb repercussions en la bona fe i la frustració de tots els
convençuts per endavant, de prendre com una realitat evident el que era només
part dels seus desitjos, és a dir, que la Cup era un apèndix més de l’organisme del procés
dirigit des de CD i d’ERC amb l’aportació de l’ANC i Òmnium, i de personalitats de la vida civil, i que
totes les altres forces polítiques no comptarien a l’hora d’iniciar
definitivament el moviment cap a la independència. Tanta ingenuïtat resultava
inversemblant en polítics forjats en la competició electoral, i suposadament
també en el coneixement de la realitat social, econòmica, geogràfica i cultural
del país. Paradoxalment, ara la ingenuïtat l’atribueixen alguns només a l’haver
confiat en la suma de la Cup. Un
altre autoengany, que fa preveure que no s’està disposat a acceptar les lliçons
que es deprenen d’aquest moment d’inflexió.
Es voldrà continuar en el camp de l’èpica,
de la mera i exclusiva voluntat de proclamar el que volem ser sense tenir en
compte el que ja som i les circumstàncies de la nostra societat plural i
ideològicament tan rica i diversa, o bé s’iniciarà algun moviment de
recuperació de la política, de reagrupar forces per tal d’aconseguir el màxim
d’autogovern possible posant en joc fonamentalment les forces d’esquerra,
recuperant els espais comuns que es van anar perdent com espais de terra
cremada a mida que s’accelarava el procés com un front unilateral i excloent?
Reagrupar forces, però, voldria dir prèviament
reconèixer les diferències per examinar el que pot sumar de cara al màxim
autogovern possible. Fins ara el procés s’ha caracteritzat per tot el contrari,
per ser un moviment que sota la pàtina d’una suposada tranversalitat i
coherència, dissimulava una multitud de visions sobre continguts i estratègies
que periòdicament (en els anomenats “moments històrics”) s’havien de sotmetre a
la fèrria disciplina d’una direcció dogmàtica
que no admetia dubtes i que es plantejava el proselitisme de convertir
els indecisos en pro de l’objecte sublimat de la independència. Junts pel Sí
era en si mateix un procés de sublimació que buscava fugir del principi de la
realitat catalana global. L’interès d’aquesta sublimació era evident: amagar
l’obra de govern de CDC i fer possible la salvació del pal de paller, amb el president-masover al davant, quan la masia
començava a cremar amb les espurnes de la corrupció. En el totum revolutum del
procés totes les diferències han quedat absorbides, començant per la
indiferenciació entre l’obra de govern del president Mas en les legislatures
anteriors i la figura del Mas (en el quart lloc d’una llista vergonyant) com a
líder de la futura república catalana. Interessada estratègia de no diferenciar
per sublimar i unificar tant els temps com la voluntat de compartir per sobre
de qualsevol altra consideració. En aquest sentit, bé es podria dir que la Cup ha actuat com aquell nen
del conte que va senyalar el que tohom veia i que ningú gosava dir: que el rei
anava despullat.
No em resisteixo a dir-me novament el que em
deia l’octubre de 2014: “El mirall de la societat groga, adornada amb
fórmules tan originals com “vull un Estat en el que tots siguem ciutadans de
primera”, s’ha anat bastint amb molta estètica expressionista (no exempta
d’un alt valor ciutadà per la mobilització que comporta), manifestacions
multitudinàries amb un particular segell artístic i un seguit
d’escenificacions, qualificades d’històriques ja abans de produir-se, en les
que el discurs polític ha deixat lloc a les divises més maniquees (“No ens
enganyem, el nostre adversari és l’Estat espanyol”, en boca del president,
com a útim recurs retòric per conservar la unitat). Era un plantejament
clarament heroic, èpic, entre un ideal de futur incontestable i la rememoració
d’un passat que ens tornava a convocar per extirpar d’una vegada el malson del
domini hispànic. I tots, en el bloc sobiranista, volien participar d’aquesta
heroicitat avalada per les multituds, una força (es deia) que anava de baix a
dalt”.
I reprenc la reflexió que em feia partint
d’una cita de Z.Bauman: “en la traducció d’aquesta voluntat heroica hem viscut
el fenomen de la indiferenciació pròpia de la sociabilitat de les multituds,
tal com la qualifica Z. Bauman en la seva "Ética posmoderna". En les
multituds es comparteixen els sentiments, però abans de ser articulats i
en comptes de definir-se. Compartir és el sentiment fonamental
que no deixa lloc per discernir altres sentiments. La multitud viu de la
semblança, de la indiferenciació, de la unicitat temporal arrabassadora, no
dóna oportunitat ni a l’espai moral ni a la reflexió política per articular
arguments contraris o complementaris”.
No sé pas si serem capaços de passar de la sociabilitat de les multituds que ha
caracteritzat el procés a un nou procés de diferenciació per definir-nos,
discernir i articular aportacions
compassades amb les exigències de maduració i de crítica del temps polític,
sense exclusions.
Comentaris