El laberint de la política catalana (i 2) : hi ha sortida?
Si no és que l’atzar, com deia Montaigne,
ens té preparada alguna sorpresa en el camí de la raó, que en aquests moments
és més aviat una desraó, serà molt complicat trobar una sortida al laberint. A
banda i banda del camí se senten els ecos d’ algunes veus inquietants:
1.-
Malgrat la incertesa total sobre la investidura del president, ja s’anuncia per
poc després de la constitució del nou Parlament una declaració solemne de
ruptura amb l’Estat com inici del
trànsit cap al nou Estat català en forma de República.
Una declaració d’inici de la primera fase de
l’anomenat procés constituent està més o menys dibuixada en el full de ruta de Junts pel Sí, però en tot cas prevista
per un moment posterior a la investidura del president. És a dir, es comença la casa per la teulada, i amb
els materials més rudes, si ens cenyim a la dinàmica del procediment d’aquell
full de ruta, el que voldria dir que les condicions de la Cup comencen a fer el seu
efecte encara que continuïn negant-se a l’elecció de Mas com a president i
exigeixin una alternativa a la seva presidència. Negativa que ara es veu
reforçada davant el cos electoral per les indagacions del 3%, amb una coherent
interpretació, des del seu posicionament, de la correlació indestriable entre
lluita bruta i corrupció.
Junts pel Sí ha de guanyar
temps com sigui i no pot donar mostres d’impotència des del primer moment. Amb
el recurs peremptori a la gesticulació grandiloqüent per aparentar el
compliment del full de ruta, podria ser que Junts
pel Sí comencés a cavar la trinxera del seu estancament en un període
relativament curt de temps. Perquè Junts
pel Sí estava pensada per a una acció política expeditiva però pautada
sobre bases de desconnexió progressiva i emparada teòricament en una nova
formulació legal que, partint d’un recolzament molt majoritari de l’electorat
(almenys els 71 escons que ja sumaven CDC i ERC), demostrés la necessitat
ineludible de forçar un nou escenari, si no per a una declaració unilateral
immediata d’independència, sí per
aconseguir el respecte dels governs europeus i les instàncies internacionals
que es podrien veure obligades a intervenir. Per bé que el full de ruta en si
mateix abocava a un atzucac final, un començament impulsat per un bon resultat
podia propiciar l’adveniment de més d’un atzar que proposés un canvi positiu
d’escenari. Però això no s’ha donat.
2.-
Junts pel Sí no podrà resistir el canvi sobtat de la seva lògica de
substitució progressiva de les mediacions estatals (administració, hisenda,
legislació, justícia) per la lògica directament rupturista que imposi la Cup.
Si Junts pel Sí volia demostrar la seva capacitat de construir, ara es
veurà obligada a emprendre ràpidament el camí de la ruptura directa. Els ponts
ja estaven abandonats, però ara s’hauran de destruir. A partir d’ara, i
per mor de guanyar-se els vots de la Cup en alguna de les sessions
d’investidura, ja no es pot parlar d’inici cap a una negociació de les
condicions de la independència sinó d’un estat permanent d’autodeterminació democràtica que no té més finalitat que
la seva permanència mentre pugui subsistir. En aquest estat d’agitació, més
assembleària que pròpiament política, el Parlament no té altra funció que la de
donar cobertura a les proclames i als moviments de ruptura. Ja no hi ha
oposició possible, només convidats de pedra als 63 escons de la resta de
forces.
Costa de creure que una part considerable de
votants de Junts pel Sí puguin
entendre aquest canvi radical d’orientació. Una part important del vot estava
disposat a cobrir un tram decisiu cap a una entesa forçada, en un o altre
sentit, no a sotmetre’s al bany constant d’una autodeterminació sobiranista, formalment pre-revolucionària, que contradiu
les bases més elementals de qualsevol ideologia política, progressista o
conservadora. Aquesta part del vot donava pàbul a la il.lusió de la
independència com una forma d’accedir a millors condicions de convivència, no
per esdevenir un plataforma d’experimentació temporal dels mètodes de la
democràcia directa.
3.- La
sortida no es pot endevinar. Ens mantindrem en un clima de total inestabilitat
política fins després de les eleccions generals.
Les paradoxes són constants en aquest clima
d’inestabilitat. El que es negava rotundament durant la campanya, que les
eleccions generals a Espanya no podien condicionar el full de ruta de
Catalunya, passa de fet a ser el condicionant determinant de la continuació del
procés, per més que es continuï negant. Junts
pel Sí no té més remei que guanyar temps, i no donar per feta la
impossibilitat d’arribar a un acord constructiu amb la Cup, mentre li doni oxigen la
proximitat de les generals. Mentrestant, ja li van bé els focs artificials de
les proclames solemnes, sense cap efecte real, subscrites amb la
Cup. Però li espera la data fatídica dels
reis per veure si ens porten o no president, o bé només carbó, i en qualsevol
cas llavors ja s’hauran consumit quasi quatres mesos dels divuit previstos al
full de ruta per l’obertura de la segona fase del procés constituent.
Podria donar-se que per aquelles dates
s’haguessin de convocar noves eleccions al Parlament, si s’acaba acceptant que
les exigències de la Cup
són inassumibles. O bé podria donar-se que la situació s’enroqués
definitivament amb un nou president (que potser no seria Artur Mas), si el
resultat de les eleccions generals donés pas a un altre Govern conservador o a
una situació igualment ingovernable a l’Estat. Només si es produís el compromís
ferm del nou Govern estatal de negociar una proposta per a Catalunya, de
contingut substancial, amb una consulta pactada, es podria començar a pensar en
el començament del desgel polític. Si això es donés, potser Junts pel Sí, suposant que en aquells
moments encara subsistís, podria valorar la conveniència de canviar de companys
de viatge amb una reorientació del procés, donant Artur Mas per totalment
amortitzat.
Comentaris