El laberint de la política catalana (1) : Les limitacions de l’autodeterminació democràtica de Junts pel Sí
La
complicada situació de la política catalana després del 27S, encallada dins d’un
laberint del que serà molt difícil trobar-ne la sortida a curt i a mig termini,
encara que és probable algun tipus d’acord de Junts pel Sí amb la Cup que després de les
generals del 20D acabi fent president algun diputat de la llista del Sí, no
necessàriament Artur Mas, em sembla que es pot explicar amb una aproximació als
principals factors d’acció política que s’han posat en joc durant el procés, sobretot a partir de les eleccions
anticipades del 2012:
1.-
L’ensulsiada convergent del 28N de 2012 va propiciar la radicalització
irreversible del procés per situar-lo definitivament en l’àmbit teòric de la
sobirania democràtica o de l’autodeterminació democràtica, és a dir, en un
àmbit d’acció política que es desfeia del tot de les ambigüitats del dret a
decidir i optava de manera exclusiva per la via cap a la independència.
Aquesta opció, encara només teòrica en aquells
moments, adornada amb mútiples
gesticulacions retòriques, era l’única que podia mantenir la continuació del
procés sota el lideratge de Convergència amb el recurs imprescindible d’ERC, i
la seva necessitat es va veure reforçada per la revisió del pujolisme a partir del juliol de 2014. Amb la dinàmica
d’aquella radicalització es va formular la declaració de sobirania del
parlament i es va projectar, amb termes d’absolut convenciment democràtic, la
il.lusió d’un referèndum o consulta, no tant per conèixer l’opinió dels
catalans com per decidir de fet sobre la separació. La utilització dels
apel.latius independentista i unionista pren carta de naturalesa per
definir els pols de l´única opció possible, de voler continuar dins d’Espanya o
d’iniciar el camí de sortida. La tercera via es veu com un impossible, en el
millor dels casos una ingenuïtat sense contingut plausible.
En aquells moments la Cup encara era vista com un
moviment marginal, simpàtic per la seva radicalitat independentista però no
determinant ni condicionant de l’orientació del procés.
2.- L’anul-lació pel TC de la declaració de sobirania i de la
convocatòria de la consulta el 9N no van significar cap decepció, ni molt menys
un toc d’atenció per reorientar el procés. El que deia el TC, malgrat
l’estripada de vestidures i l’escàndol magnificat constantment pels mitjans
públics de comunicació, ja s’esperava, i s’havia de prendre com un element
determinant de justificació de la via pràctica de l’autodeterminació
democràtica com a única sortida possible.
Del dret teòric a
l’autodeterminació que es donava per irrealitzable, i per per tant per superat
dins el marc de la legalitat constitucional espanyola, es va passar a l’accentuació
del valor fàctic de la sobirania o autodeterminació democràtica com a mecanisme
legítim per decidir directament la independència sobre la base d’un mandat democràtic que s’havia de buscar en unes noves eleccions
anticipades. L’autodeterminació va deixar de veure’s com un dret exigible i realitzable
en el context concret de la legislació espanyola i es transformà en un moviment
de caràcter popular, de democràcia directa, emparat únicament en la voluntat
del poble català. Aquesta voluntat democràtica del poble era en realitat una
sublimació que no tenia en compte ni l’heterogeneïtat social ni el pluralisme
ideològic de la societat catalana.
3.- En
el full de ruta de Junts pel Sí per al
27S es concretaven els passos de la posada en pràctica de l’autodeterminació
democràtica per mandat popular, sense la mediació de cap llei forània ni de cap
negociació amb l’Estat, de qui s’acceptaria tan sols la convocatòria urgent
d’un referèndum per la independència si en algun momet reaccionava.
Es creia que la ratificació
multitudinària del mandat democràtic que s’havia preformulat en el programa de Junts pel Sí seria més que suficient per la pràctica de la
independència, de ben segur en escons i molt probablement també en vots, per
començar a bastir un Estat propi des de l’absoluta unilateralitat però amb
total legitimitat. Pocs dubtes s’haurien produït al respecte si el resultat
hagués estat, per exemple, de 75 o més diputats de Junts pel Sí i de 10 per la
Cup. Per això el mandat democràtic, clar i
contundent , que es perseguia podia prescindir de tota mediació legal existent.
Al contrari, es preveia la desconnexió immediata de la legislació estatal i la
seva substitució per una llei de transitorietat de nova planta. En això el
mandat democràtic es prenia com una autèntica instrucció per a l’acció directa,
al nivell dels moviments populars de proximitat que es realitzen al marge de
tota intermediació política que no parteixi dels interessos particulars i immediats del propi moviment. La proximitat
i la immediatesa democràtica es reduïa, però, al mandat d’una part de la
societat, la que es tenia per àmpliament decidida per la independència sense
més condicions que les previstes en aquell full de ruta.
4.- Els 62 escons de Junts pel Sí no signifiquen una ratificació
contundent i àmpliament majoritària del mandat democràtic que es buscava per
legitimar la praxi de l’autodeterminació sobirana, sense més mediació que la
que produexi el propi procés.
Els 10 escons de la Cup, que condicionen l’elecció
del president i la governabilitat del procés mateix, posen en evidència les
insuficiències de l’autodeterminació sobiranista prevista en el full de ruta de
Junts pel Sí que paradoxalment es veu desbordat per dos costats: pel que
representa la pròpia Cup, que sempre s’ha definit com un moviment assembleari
d’acció democràtica directa, sense intermediacions de cap mena i que és aliè a
qualsevol pretensió de creació d’estructures polítiques, i sobretot pel que
representen els 63 escons de les forces polítiques contràries a
l’autodeterminació sobiranista de la manera ordenada en aquell full de ruta.
Així, Junts pel Sí veu qüestionada d’arrel la
seva pretensió de transformar el moviment popular per la independència en una
estructura embrionària d’Estat que havia d’acabar consolidant-se. Veu frenat el
pas de l’autodeterminació sobiranista, que havía adoptat com a mètode
provisional i instrumental per transitar cap a un nou Estat, i es queda a mig
camí, enfrontada a la majoria de votants que no volen la independència, o que
no volen arribar-hi de la manera
projectada, i enfrontada a ella mateixa i a les seves contradiccions internes.
Tot això havent-se de confrontar amb un moviment assembleari com la Cup que es troba com peix a
l’aigua mentre exconvergents, republicans i membres de l’ANC i d’Òmnium, i
altres presonalitats, han de navegar contracorrent per arribar a alguna riba
que els permeti salvar la travessia.
És fals que hi hagi una confluència de
criteris d’acció democràtica entre Junts pel Sí i la
Cup. La Cup està feta per la constant
autodeterminació sobiranista en tots els àmbits, com no es cansen de repetir;
Junts pel Sí, en canvi, s’ha construït
artificialment per transitar de l’autodeterminació democràtica, predicada com a
mètode provisional d’agitació popular per la independència, cap a la permament
ostentació del poder.
Comentaris