O hi ha un president independentista o no hi ha legislatura
El
caràcter plebiscitari que s’ha donat a les eleccions parlamentàries del 27S, al
que s’han afegit amb entusisme les institucions de l’Estat, no només acabarà
donant un resultat sobre el sí o el no sinó que condicionarà la viabilitat o
inviabilitat de la legislatura.
Amb la correlació de forces en joc, que
coneixem abastament i que les enquestes ratifiquen una i altra vegada malgrat
l’elevat marge d’error que poden contenir, tenim clara una cosa: si no guanya
el sí (“Junts pel Sí” més la CUP)
és impossible que els blocs de “Catalunya Sí que es Pot” més PSC, per un
costat, o C’s i PP per l’altre, o totes aquestes forces juntes, puguin proposar
un president alternatiu al que presenti “Junts pel Sí”, susceptibe de sortir
investit per majoria absoluta a la primera votació o per majoria simple en
quelsevol eleccció posterior. Aquesta és la conseqüència més rellevant del
plantejament plebiscitari d’unes eleccions parlamentàries: o surt un president
i un Govern independentista o la legislatura no arrenca.
En les eleccions parlamentàries normals , en les que la base del joc
polític rau en les diferències ideològiques fonamentalment, els resultats
determinen una majoria o unes minories que obren en tot cas la porta a negociacions
i a possibles coalicions o recolzaments externs que amb més o menys solidesa
asseguren l’elecció d’un president i l’encarrilament d’una legislatura. Així
s’ha esdevingut amb les dues legislatures del president Mas, la primera
iniciada amb el recolzament del PP i la segona amb el d’ERC que mai va entrar
al Govern. Ara és diferent. Estem de fet en una situació en la que l’opció
independentista condiciona absolutament la formació del Govern, i per tant
l’inici del normal funcionament del
Parlament d’acord amb la representació obtinguda per les forces polítiques. És
ben bé una situació extraordinària, que a mi em sembla del tot anòmala, ja que
de fet només dóna lloc a una opció perquè la legislatura pugui iniciar-se.
Si els partidaris del sí, per entendre’ns, no
arribessin als 68 escons, les successives eleccions d’investidura d’un
president fracassarien, perquè amb molta probabilitat en cap d’elles
s’obtindria la majoria relativa, i per
tant aniríem de dret al que preveu l’article 67.3 de l’Estatut : Si, un cop transcorreguts dos mesos des de
la primera votació d’investidura, cap candidat o candidata no és elegit, el
Parlament resta dissolt automàticament i el president o presidenta de la Generalitat en
funcions convoca eleccions de manera immediata, que han de tenir lloc entre
quaranta i seixanta dies després de la convocatòria.
Això podria passar si no guanyés el sí, però
també si Junts pel Sí no obtingués sola els 68 escons, la suma amb la CUP no arribés a la majoria absoluta de vots i les negociacions amb aquesta formació, el programa de la qual és
incompatible amb el de “Junts pel Sí”, no arribessin a bon port, sigui per la
persona del president a escollir, sigui pel contingut i el procediment a
endegar per la DUI
i les seves conseqüències. I encara, en aquestes circumstàncies es podria donar
que s’elegís un president per la independència i i comencés la legislatura però
que les dificultats de combinar dos programes de fet incompatibles fes
impossible la seva continuïtat i s’haguessin de convocar altra vegada eleccions
anticipades, transcorregut un any des de l’última dissolució anticipada, segons
l’article 75 del mateix Estatut, és a dir,
pel setembre de 2016.
Però tot això són elucubracions. El 27S pot
portar-nos moltes sorpreses…
Comentaris