Set dies de novembre: divendres, dia 7, l´ús del temps
En un article
d’avui a La Vanguàrdia Sergi
Pàmies afirma: “Els que discrepem de la
consulta i de la sibil.lina arbitrarietat política que l’ha potenciat, i que
tampoc ens sentim representats per la totxesa cavernària del govern del PP,
tenim la temptació de subratllar, amb un punt d’esnobisme, la nostra doble
indefensió”. Jo formo part d’aquells que experimenten aquesta doble
indefensió, i afegiria que entre l’arbitrarietat política d’uns i el tancament
cavernari d’altres no hi ha espai per a la reflexió i el contrast d’idees i
d’opinions, i en canvi es tenen per absolutament normals alguns enunciats
apodíctics que no admeten controvèrsia, vull dir una formulació de raonament
contrari que ajudi a trobar una mínima base comuna per continuar parlant.
Un d’aquests
enunciats apodíctics fa referència a l’ús del temps en el procés cap a la
independència, que una part dels representants del sobiranisme dóna per
necessària i ineludible. La seva formulació ve a ser sempre més o menys la
següent: “No podem perdre més el temps, ja
n’hem perdut prou”. L’asseveració d’aquesta suposada realitat serveix de
complement a la invariable oposició a emprendre cap mena de negociació. Es
parteix d’una concepció tan accelerada del temps polític que es viu al si del
sobiranisme que veu com un desastre el plantejament de qualsevol inici de
diàleg.
A la tertúlia
d’ahir al programa .Cat de TV3 Anna
Simó ho va sostenir amb contundència aquesta posició: no
podem deixar que ens continüin prenent el pèl prestant-nos a negociar amb
l’Estat espanyol, això és perdre el temps. És l’expressió d’una concepció
escatològica de l’acció política que considera que s’ha acabat el temps vell,
origen de totes les desgràcies, i comença un temps nou que ens portarà la plena
regeneració. Resulta inútil oposar l’evidència que els temps per negociar no es
poden donar mai per finiquitats i que sempre s’hauria de tenir per benvinguda
l’oportunitat d’entendre’ns. De res val intentar defensar, com diu D.Innerarity, les propietats temporals de la formació
democràtica d’una voluntat política, els seus procediments deliberatius de
reflexió i negociació.
A l’altre extrem, el tancament cavernari del
govern del PP viu en la concepció
radicalment contrària d’aquest temps escatològic, insta.lat en la còmoda
invariabilitat del plantejament purament legalista que confereix seguretat però
mata tota possibilitat d’assegurar “la
unitat cultural del temps enfront de les
tendències de desintegració social, respectant alhora el profund pluralisme
social que també s’expressa com pluralisme de temporalitats” (Inneratity).
Segurament que
en la diferent percepció de la utilitat dels temps per començar a parlar rau
l’enrocament de les respectives posicions. Exclosa la possibilitat d’un temps
compartit per intentar solucions, comença la creació d’espais totalment oposats
que esdevenen heterocrònics, infinitament allunyats encara que siguin
contemporanis i visquin en un mateix lloc. No tenim temps, i el temps que tenim
el comptem amb unitats de valor radicalment diferents. El món ens mira, però el
temps ens jutjarà.
Comentaris
Esjatológico: ¿por qué "esjatológico" con jota? Porque así debe ser. Hay dos palabras morfológicamente parecidas en español: “escatológico”, que significa pornográfico —de skatós, término griego que significa ‘excremento’— y “esjatológico”, que significa ‘noticia de lo último’ —de éskhaton, 'lo último'— las cuales son confundidas hoy día, por error o por descuido o ignorancia o periodismo, incluso en los diccionarios (Espasa, Julio Casares); de modo que, risueñamente, el apóstol San Juan resulta un escritor ¡pornográfico o excremental! Yo hago buen uso; si el buen uso se restaura, mejor, si no, paciencia. Poco cuidado con nuestra lengua se tiene hoy día.