Operació d'enginy, la del president Mas?
El cicle de la consulta, culminat el passat 9 de
novembre, al marge de les consideracions que es puguin fer sobre la derivació
final a procés participatiu i sobre els
seus resultats, ha deixat una cosa clara: no era plausible un referèndum, ni
una consulta , referendària o no, sobre la base de la legislació vigent; el
contingut de la doble pregunta desbordava les costures legals si no es comptava
amb la conformitat de l’Estat.
Amb el full de ruta presentat ahir pel president
Mas podria passar el mateix, però de manera agreujada: les eleccions al
Parlament amb una llista única, i amb els objectius senyalats d’aplicar el
resultat a l’elaboració en ferm d’un Estat independent, podria no ser
l’instrument adequat per trobar una sortida efectiva a l’atzucac en què ens
trobem, i no només perquè l’Estat continuarà posant tots els pals que pugui a
la roda, sinó sobretot perquè la institució del Parlament, per la seva
naturalesa, per la seva funcionalitat democràtica, per les normes d’elecció i
de funcionament, no pot servir objectivament a la finalitat marcada pel
president Mas. Podríem acabar tancats en un atzucac més estret i definitiu.
El full de ruta
presentat planteja una sèrie d’interrogants de grandíssim calat:
1.- La llista
pactada entre partits polítics i organitzacions de la societat civil partidaris
de la independència, perfectament legítima des de l’òptica de la contesa
electoral en unes eleccions normals, podria adquirir un relleu estrany davant
una part considerable d’electors (per impactants que resultin el noms que la
integrin) si es té en compte que no es presenta amb les mateixes coordenades de
les altres formacions polítiques, és a dir, per aportar el millor de si
mateixes al govern de Catalunya, en un moment particularment greu de crisi econòmica i social, sinó amb la
intencionalitat expressa de superar del tot
aquest marc de govern per plantejar una sortida radicalment diferent amb
promeses que restaran pendents de futures i molt improbables realitzacions
(efectiva negociació amb l’Estat i reconeixement internacional).
2.- No es
concreta si la suposada majoria absoluta d’aquesta llista pactada s’hauria de
considerar sobre el total del cos electoral, dels participants a la votació, o
sobre els escons obtinguts. En el Parlament actual els 71 escons que sumen CiU
i ERC equivalen al 44,4% dels votants de les eleccions del 2012, i els 74
escons de CiU, ERC i la CUP
equivalen al 47,8%, és a dir, la majoria absoluta d’escons en cap cas significa
la majoria absoluta de votants. Una cosa és poder governar còmodament amb
majoria absoluta d’escons i una altra desbordar
la institució del Parlament i pretendre l’elaboració d’un efectiu pla
d’independència sense comptar amb la majoria absoluta dels votants, si no ja
amb la majoria absoluta del cos electoral, o almenys amb una majoria clara dels votants si de veritat es volgués assimilar l’elecció a un referèndum ( la
Llei de la claredat de Canadà estableix aquesta majoria clara del poble del Quebec). Es podria considerar legitimat democràticament el Parlament per tirar
endavant amb aquest full de ruta si es reproduís la situació actual de majoria
absoluta d’escons sense la majoria absoluta de votants? Si això no s’aclareix,
em temo una batalla oberta entre polítics i notables de la llista arribat el
moment, sense la mínima possibilitat de reconeixement internacional.
3.- El fet de
prometre una futura ratificació de l’elaboració del pla d’independència en el
transcurs de 18 mesos, amb unes noves eleccions i un referèndum (amb quina base
legal?) no aclareix el panorama sinó que el complica encara més. Bé podria
succeir que en aquelles noves eleccions es repetissin el percentatges i la
falta de legitimitat per tirar endavant el projecte d’independència es fes més
evident.
4.- Un
interrogant més punyent es planteja en l’esperit que anima aquest full de ruta:
va directament dirigit a una part de la població de Catalunya, i no considera
(i potser menysté) una altra part important. És un pla pensat, pel president de
tots, des de l’independentisme i per als independentistes. No pot negar-se que
la població que no se sent formant part del moviment independentista no és
cridada a participar en condicions d’igualtat amb l’altra part, sinó a bastir
la coreografia d’acompanyament dels protagonistes.
5.- No és el
mateix optar al govern amb una opció independentista que utilitzar el Parlament
per plantejar d’entrada una única solució possible, que es presenta com políticament
i moralment superior a totes les altres. El Parlament és la institució
legislativa de confrontació d’idees i projectes. Serveix per fer realitat plans
alternatius o complementaris, i també exclusius d’un grup quan té la
representació suficient de la majoria, tenint sempre en compte els interessos
de les minories, però no per anorrear, amb un pla d’exclusivitat, els projectes
de la resta d’adversaris polítics. La desnaturalització del Parlament em sembla
evident. El Parlament ha de continuar sent el Parlament de tots sempre. No és
imaginable un Parlament que es promet que passarà a ser el Parlament d’una part
si guanyen els plantejaments d’aquesta
part. Apunta aquí un dèficit democràtic molt preocupant.
6.- Aquest
perill de plantejament dualista, en el que les dues parts s’han de prendre recíprocament com radicalment excluients, es
veu també en el contingut del treball que s’anuncia per a la llista pactada si
guanya. Els seus membres, polítics, notables, professionals i tècnics, es
dedicaran amb cos i ànima a l’elaboració del pla d’independència. Mentrestant,
la resta de parlamentaris seran uns convidats de pedra que s’hauran de limitar
a contemplar aquesta feina. Es formaran com dos subparlaments: un d’important
destinat a la independència i un altre de secundari per a la resta d’assumptes
que poden esperar.
Tot plegat és
una operació pensada per portar al Parlament els representants en tots els
àmbits de la part de població independentista. I sobretot per mantenir el
lideratge del president Mas, donant per fet que els partits són més una rèmora
(principalment el seu, Convergència, ara que el pujolisme es vol fer passar com
quelcom de segles passats) que una ajuda en això del joc de la independència.
Pur presidencialisme. Maquiavelo dedica un capítol de “El príncep” a aconsellar
un capteniment adequat del príncep per guanyar alguna consideració. Diu
Maquiavelo: ”Cap cosa no li reporta més
estimació a un príncep que les grans empreses i les accions estranyes i
meravelloses…S’ha de donar al públic matèria abundant per parlar-ne, sigui bé o
malament, de manera que el príncep, abans de res, se les ha d’enginyar perquè
cadascuna de les seves operacions s’orienti a proporcionar-li la fama de gran
home, i de príncep d’un enginy superior”. Simple operació d’enginy la del príncep (perdó, president) Mas?
Comentaris