Pendents d’una interpretació
“Yo conozco los resortes del Gobierno para
saber que cuando se produjese aquí el hecho más insignificante, que pudiera
parecer violento, todos los resortes del Estado funcionarían de manera
automática, les hundirían sin compasión de ningún género”. Tal va ser el comentari d’Azaña al
Conseller Lluhí Vallescà sobre els fets del sis d’octubre del 1.934 després que
aquest li hagués exposat la seva opinió sobre els mateixos fets, opinió que
Azaña recull amb aquestes paraules: “El
señor Lluhí no participaba de mi punto de vista. Él estaba un poco ilusionado
con esto del 14 de abril: una demostración pacífica y que todo pasaría de
manera alegre y sin choque” (Manuel Azaña, “Mi rebelión en Barcelona”). Azaña no va fallar en el pronòstic i
les coses no van passar de manera alegre i sense xoc sinó que el President Companys
va ser condemnat a 30 anys de presó per rebel.lió, malgrat que ell i el seu
Govern (llevat del Conseller d’Interior Josep Dencàs, que havia fugit) van ser
amnistiats després de les legislatives que guanyà el Front Popular. Companys
tornava a Barcelona el primer de març de 1.936 aclamat per set-centes mil
persones.
Segons Azaña, el
fet més insignificant que pogués semblar violent dispararia de manera
automàtica tots els ressorts de l’Estat i ens enfonsarien sense compasió.
Esborrona pensar que el mateix paradigma d’interpretació de la violència en
contra de la realitat dels fets pogués abocar en els anys de condemna per
rebel.lió que demana el fiscal i l’acusació particular en el Judici de l’1-O.
En el tràmit
d’instrucció de la causa s’ha vist que no hi ha, perquè no ha existit mai, un
moment en el que es pugui concentrar un alçament públic i violent a través del
qual es declari la independència de Catalunya. La Dui del Parlament va ser més
aviat un moment tristoi, temorenc, sense mitjans per fer-la efectiva, com van
demostrar els fets immediatament posteriors. Va ser una declaració merament
simbòlica com van reconèixer bona part dels protagonsites, sense cap pretensió
d’eficàcia jurídica o de fet. Com que el
moment de proclamació pública i violenta no es va produir, tota la instrucció
l’ha anat dibuixant, amb insuficiència manifesta, al llarg de 2015-2017,
qualificant d’intimidacions aptes per a la manifestació de violència les
successives mobilitzacions del procés, que sempre van ser pacífiques i
insignificants en si mateixes des del punt de vista de la qualificació penal.
S’ha pres cada part com la peça d’un tot revestida de la suficient
transcendència penal d’una rebel.lió orquestrada amb mitjans violents. En
definitiva s’han anat concatenant el fets successius de manera que en el seu
conjunt puguin semblar violents. Aquesta manera de procedir recorda massa
l’advertència d’Azaña sobre “el hecho más
insignificante que pudiera parecer violento” que pot ser suficient per
posar en funcionament el mecanisme repressor de l’Estat.
El Tribunal que ha de jutjar la causa de l’1-O començarà la
seva tasca amb un doble condicionant: la presó preventiva que es va decidir de
forma precipitada, fonamentada més en la tensió de les circumstàncies d’aquells
moments que en motius estrictament jurídics, i la interpretació desmesuradament
laxa que ha fet el magistrat instructor, Llarena, de la concurrència de la violència que exigeix
el tipus penal de rebel.lió quan, seguint la pauta de la querella inicial, l’ha
buscada en un conjunt de fets relacionats, en una mena de crescendo que s’hauria produït de forma imparable, susceptible de
crear reaccions violentes, obviant el fet contradictori de la passivitat del
Govern Rajoy que hauria d’haver aturat la concatenació dels esdeveniments si
cadascun d’ells ja era constitutiu de rebel.lió.
Resulta simptomàtic que el manteniment de la
presó preventiva, inclús durant el judici, l’hagi justificat el mateix Tribunal
que ha de jutjar els fets pel motiu que es podria donar la fugida fels
encausats emparats en certa estructura de
poder a l’exterior creada pels que van fugir en un primer moment. Sembla
que el Tribunal es veu forçat a última hora a donar explicacions, però sense
tenir en compte que tots els que seran jutjats van comparèixer voluntàriament a
declarar quan ja s’havia produït la fugida dels creadors d’aquella estructura de poder.
El condicionant major és el de la interpretació dels fets
com a susceptibles de crear violència, i per això mateix haver considerat, com
ho ha fet l’instructor, la concurrència dels requisits del tipus penal de
rebel.lió. És forçar fins a l’absurd el tipus penal el voler relacionar un
conjunt de fets qualificats com “susceptibles
de ser violents” amb l’existència de fet, material, de fets violents. En
aquest sentit la resolució del Tribunal de Schleswig-Holstein hauria de pesar
com una llosa sobre els set magistrats de l’1-O.
El Judici gira
entorn d’aquesta interpretació totalment esbiaixada. Els fets són clars i no
són violents, ni d’un en un ni en el seu conjunt. El Tribunal s´ho juga tot en
aquesta interpretació, de manera que pràcticament podria prescindir dels
centenars de testimonis cridats a declarar. I els ciutadans de tot l’Estat, i
molt particularment els ciutadans de Catalunya, ens hi juguem una part
important de la convivència social i política de cara al futur més immediat. El
mateix Estat i les seves institucions, les que ara jutjaran, es troben davant
el mirall del seu propi judici. Segons la sentència que dictin serà jutjada la
viabilitat de la relació Catalunya-Espanya per una part substancial de la
població catalana.
Comentaris