Il.lusió fundacional
JuntsxSí i la
Cup han entrat al Registre del Parlament i han presentat en
públic, de forma austera, la proposició de Llei de transitorietat jurídica i
fundacional de la República. Encara no s’ha convocat el
referèndum ni s’ha aprovat la
Llei d’acord amb la qual s’hauria de celebrar el proper dia 1
d’octubre, però seguint la pauta de representació del procés que sempre fixa un
punt més enllà dels immediatament previstos, encara que no s’hagin realitzat,
ara ja convenia mostrar el decorat de l’escena final o l’epíleg del mateix
procés que, segons la Cup
(el cervell de la representació al que JuntsxSí obeeix invariablement), ha de
morir irremissiblement.
Ara toca
representar-nos l’escena definitiva del moment fundacional de la República, perquè els
espectadors es refacin de les contradiccions del drama i adquireixin noves
forces de cara a l’explosió final que els espera: la declaració d’independència
i el moment en què el vaixell emprèn per
ell mateix la ruta vers la
Icària somiada. És el moment estelar de la fundació i d’albirament
de la terra promesa després de tant de temps de travessa. Aquesta visió
anticipada, de moment només il.lusió, té per objectiu dinamitzar les
mobilitzacions de la formació, començant per la de l’immediat 11 de
setembre. Per això es diu que la llei
fundacional blindarà el referèndum i assegurarà l’aplicació inevitable del seu
resultat.
La il.lusió
fundacional que expressa el guió de la llei, abans de saber el resultat de la
celebració, no celebració o celebració desnaturalitzada del referèndum
unilateral, va molt més enllà del que es podria esperar com a conseqüència d’un
pronunciament clarament majoritari de l’electorat en un referèndum pactat. El
guió té la pretensió de configurar el naixement d’un Estat en contra de l’Estat
del que necessàriament procediria i prescindint del context del reconeixement
internacional que inevitablement l’hauria de fer possible. La il.lusió
fundacional per ella sola supera tots els esculls.
En els casos del
Quebec i d’Escòcia la configuració del nou Estat que es podria formar a partir
dels respectius referèndums pactats amb l’Estat matriu no s’ha presentat mai en
forma de llei anticipada als referèndums (i encara menys dins d’un embolcall
d’il.lusió fundacional que pressuposa el resulat de la secessió) sinó que sempre ha quedat en
un tram posterior, un recorregut previsiblement dur i ple d’entrebancs a l’hora
de negociar els passos concrets de la separació. És la diferència abismal entre
un referèndum de secessió pactat, jurídicamemt real i efectiu però difícil
d’implementar, i un referèndum unilateral, impossible jurídicament però que es
presta a tota mena d’emocions i d’il.lusions sobreposades.
La resolució del TS
de Canadà de 20 d’agost de 1998, després dels referèndums de 1980 i 1995 (amb
participació de més del 80% en el primer i més del 90% en el segon) peveu que
després de l’aval democràtic del referèndum amb una pregunta clara i una
majoria també clara s’obriria per a les parts un camí de negociació en el que
tot seria negociable i que hauria d’anar presidit per la bona fe i el respecte
als principis informadors de la Constitució.
Res de decisions unilaterals ni abans ni després del
referèndum. És molt significatiu que en aquesta resolució el TS canadenc atorgui
una importància especial al compliment per les dues parts dels principis de la
separació acordada en base a la bona fe i a la sinalagmàtica contractual que
els obligaria recíprocament, de cara al
reconeixement internacional per determinar qui és i qui no és mereixedor
d’aquest reconeixement.
L’astúcia i no la
bona fe ha estat la nota predominant del procés enfront de l’immobilisme del
Govern central. L’astúcia, com la imaginació, pot crear moltes il.lusions però
mai no ajudarà al reconeixement internacional.
La il.lusió
fundacional de la llei que es proposa arriba a l’extrem d’imaginar que és
possible la substitució d’un ordenament legal i d’una administració d’un dia
per un altre, començant, per exemple, en el termini de cinc dies (art. 72), per
l’elecció dels presidents de Sala del TS
per la majoria absoluta del Parlament, i en el termini màxim dels dos dies
següents es constituiria la Sala
del Govern del TS la qual, al dia següent, convocaria la Comissió Mixta i proposaria al
president de la Generalitat
el nomenament del president del TS . Més celeritat impossible. Naturalment ni
JuntsxSí ni la Cup
s’han preocupat per esbrinar què passaria si els membres de l’actual TSJC no
reconeixen ni s’integren al nou sistema, però sí que han previst que “si no es compleixen els terminis el
Parlament pot elegir per majoria absoluta el president del TS”. No en
volies una tassa, doncs té dues, que la majoria absoluta ja pensarà un
president del TS de la seva corda.
S’arriba també a
l’extrem d’imaginar que amb la substitució accelerada de l’ordenament i
l’administració (contra l’ordenament i l’administració de l’Estat matriu) les
coses funcionaran normalment, perquè el nou Estat garantirà (no se sap com)
enfront de l’altre Estat que les liquidacions tributàries i l’abonament de
quotes de la Seguretat Social
al nou Estat no tindran cap efecte a l’hora de les reclamacions o sancions de
part del primer Estat. Això sí, la imaginació no pot deixar de reconèixer que
s’hauran d’acordar amb el Regne d’Espanya els termes per la successió de
l’Estat català en els drets i obligacions de caràcter econòmic i financer
assumides pel Regne d’Espanya (art 82). Menys mal!. I què hi dirà l’esmentat
Regne d’Espanya?
La il.lusió
fundacional troba la seva màxima expressió a l’article 87, a l’hora de definir
el procés participatiu previ a les eleccions constituents. Es crearà, es diu,
un Consell d’Assessors amb experts acadèmics nacionals i internacionals per tal
d’assessorar les organitzacions cíviques que participin en la fase deliberativa
de la nova Constitució. Es fomarà, a més, un Fòrum Social Constituent (ay, la
passió pels nous conceptes i l’estètica terminològica!) que serà l’encarregat
de debatre i formular preguntes que han de ser resoltes per la ciutadania
durant el procés de participació. I compte!, perquè el seu resultat vincularà políticament l’assemblea
constituent que surti de les properes eleccions a l’hora de proposar la
nova Constitució. Aquí sí que la il.lusió fundacional és tota plena i la Cup s’hi mou com peix a
l’aigua. Quasi res: l’assemblea constituent naixeria lligada de mans i peus
pels acords del Fòrum Nacional Constituent. A quin país democràtic d’Occident
es funcionaria d’aquesta manera? Adéu democràcia representativa que mor a les
mans de l’autodeterminació dita democràtica.
Però tot això, per
sort, és il.lusió, fundacional (que va als fonaments artificials d’una
construcció imaginada), però només il.lusió. Deia Montaigne que aquells que
saben que els seus membres són de naturalesa dòcil han de procurar solament
enganyar la seva fantasia. Per aquest camí de l’engany ens voldrien fer anar.
Comentaris