Contra l’Estat i contra nosaltres mateixos
L’esprint final del procés, que arrenca amb la suspensió pel
TC de la modificació parcial del Reglament del Parlament relativa a la
tramitació en lectura única d’iniciatives legislatives, ha obert la caixa dels
trons pel que fa al cúmul de raons i desraons que s’esgrimeixen d’una i altra
part en aquest singular aparador estiuenc en què s’ha convertit la preparació
immediata del referèndum unilateral.
Voldria aclarir-me algunes coses a mi mateix
per mirar de treure’n l’entrellat :
1.- Com
recorda el Dictamen del Consell de Garanties Estatutàries del passat 6 de juliol sobre la proposta de modificació esmentada, la forma de lectura única
per aprovar una iniciativa legislativa no està prevista explícitament a la Constitució però
constitueix una pràctica parlamentària
consolidada i estesa a nivell d’Estat (Congrés i Senat) i a nivell de
totes les CC.AA.
El mètode de lectura única ja estava previst a l’article 135
del Reglament del Parlament de Catalunya en el cas de proposicions de llei
signades per tots els grups parlamentaris, si la naturalesa del projecte ho
aconsellava o la simplicitat de la formulació ho permetia. La modificació estableix que es pugui tramitar
una proposisció de llei a instància d’un sol grup parlamentari, i l’acord de
tramitació correspon al ple del Parlament una vegada escoltada la Junta de Portaveus.
2.- El mateix Dictamen del Consell de
Garanties Estatutàries reiterava la seva doctrina anterior, molt més estricta
que la del TC que fa una interpretació molt àmplia dels requisits de
simplicitat i naturalesa de la iniciativa legal en lectura única, de manera que
ha entès que no està vedada cap matèria de lectura única per molta rellevància
o transcendència consttitucional que pugui tenir.
Contràriament a la doctrina del TC, el nostre Consell de
Garanties considera que “quant al
requisit de la naturalesa de la norma, i independentment del consens que
susciti, la lectura única hauria d’excloure a priori les regulacions que, pel
seu contingut, tenen rellevància constitucional”, i pel que fa al requisit
de la simplicitat considera que “s’hauria d’entendre referit no només a
textos molt breus o a iniciatives legislatives sobre les quals se’n debat en
conjunt l’aprovació o el rebuig, sinó també als que no presentin una dificultat
tècnica que aconselli un debat més profund i amb un grau més alt de
participació parlamentària”.
Precisament en base
a aquesta doctrina, i per tal de salvaguardar els drets de representació de
tots els grups parlamentaris, el Consell de Garanties concloïa per unanimitat
en el seu dictamen amb la necessitat de determinar clarament en l’apartat 2 de
l’article 135 que la lectura única havia de complir amb els requisits de
naturalesa i simplicitat de la iniciativa legislativa, i que la seva tramitació
exigeix l’obertura d’un termini de sol.licitud de dictamen al mateix Consell de
Garanties, a més dels requisits d’admissió i qualificació de la Mesa i de publicació.
En l’aprovació
definitiva pel Parlament es va introduir l’esmena de JuntsxSí que recollia la
limitació de la lectura única als supòsits de naturalesa i de simplicitat,
considerant que d’aquesta manera es respectava la legalitat constitucional i
estatutària.
3.-
Ara mateix ens trobem amb la paradoxa que el TC suspèn, per l’efecte
automàtic de l’admissió a tràmit del Recurs del Govern central contra la
modificació, un Reglament que en la seva literalitat no té res
d’inconstitucional i que preveu, en teoria, els supòsits d’habilitació de la
lectura única amb els requisits de
naturalesa legal i de simplicitat que ha dictaminat el nostre Consell de
Garanties. On és el desllorigador d’aquest aparent despropòsit?
Carme Forcadell té raó, sobre el paper, quan critica l´ús
discriminatori del TC a l’hora de suspendre a Catalunya un Reglament que conté
l’aprovació per lectura única d’una
iniciativa legal de manera semblant als altres Reglaments de l’Estat i de totes
les CC.AA.
Veurem com resol el
TC, en la sentència que podria dictar en poques setmanes, la inicial
contradicció entre la seva doctrina àmpliament permissiva de la lectura única i
el fet de la suspensió i previsible nul.litat, o interpretació restrictiva, de
la modificació del Reglament. No hi ha dubte que determinarà la radical inconstitucionalitat
de la modificació si té com objectiu la tramitació per la via més ràpida
possible de les lleis denominades de desconnexió, i justificarà la suspensió
cautelar en base al fet, reconegut i propagat
pels mateixos promotors de la reforma, que la modificació obeeix a la via
exprés cap a l’1-O.
De manera que la
validesa sobre el paper de la denúncia de Carme Forcadell té una data de
caducitat, fins que JuntsxSí i la
Cup demostrin amb l’aprovació per lectura única de la Llei de Referèndum i de
Transitorietat Jurídica que la modificació del Reglament no tenia més propòsit
que marginar els drets de representació dels grups de l’oposició contraris a la
unilateralitat i desbordar l’Estat, fins on fos possible i en un termini molt
immediat a l’1-O, amb una aparença de legalitat exprés que arribés a crear
entre la població la falsa certesa (ara en diuen “garantia”) que les coses s’estaven fent bé, amb convicció i
rapidesa, amb tots els elements d’una autèntica voluntat d’autodeterminació
política.
4.- Si finalment la majoria de JuntsxSí i la Cup tramiten les lleis de
desconnexió utilitzant la lectura única tal com queda després de la reforma del
Reglament del Parlament, o qualsevol via alternativa d’idèntiques
cataracterístiques, es produirà no només un conflicte de transcendència
constitucional i penal amb l’Estat sinó també de confrontació antidemocràtica
contra els principis de la nostra pròpia legislació.
A part de subratllar el conflicte amb l’Estat, quina reacció
a mans del Govern del PP més que inadequada ha resultat temerària abans i
després del referèndum de l’Estatut, convé tenir en compte que la legislació de
desconnexió per la via de la lectura única xoca frontalment amb els requisits
de la naturalesa legal del que ens hi juguem i l’encara més elemental de
simplicitat. I es nega de manera antidemocràtica el dret de l’oposició a fer
valer per la via de les esmenes i el debat en profunditat la seva representació
política, que no es pot oblidar que és la de la majoria de la població, en un
tema tan transcendental com és la desconnexió unilateral de la resta de
l’Estat.
S’utilitzaria el
Reglament en un cas flagrant de frau de llei, s’aprofitaria una modificació de
la norma aparentment legal per aconseguir un objectiu antiestatutari, la
limitació del dret de representació política de l’oposició amb la simultània
aprovació exprés de lleis que per la seva naturalesa i complexitat, segons el
dictamen del Consell de Garanties, s’han d’excloure a priori de quasevol
iniciativa de lectura única.
El mateix passaria
si com alternativa a la suspensió de la lectura única es recorregués a la via de
l’alteració de l’ordre del dia en un ple (art. 81.3), superant per majoria
absoluta qualsevol tràmit reglamentari, o a la via de declaració d’urgència
(art. 105) que pot reduir els tràmits a menys de la meitat del temps ordinari,
també per majoria absoluta. En un i altre cas es violarien igualment, per mor
de la celeritat i mateixa falta de debat, els drets de representació política
de l’oposició. És inquietant l’abús de la majoria absoluta quan l’Estatut
preveu la majoria molt qualificada dels dos terços (90 diputats) per la reforma
o proposició d’un nou Estatut i per l’elaboració de la llei electoral que no
s’ha portat mai a terme.
No és només la Constitució el que ens
hauria de preocupar en aquest esprint final del procés, sinó sobretot la nostra
solidesa parlamentària, la coherència i la responsabilitat política dels
nostres representants. Estem en vies de fixar uns antecedents molt negatius, i
molt perillosos, en perjudici de la cohesió social de la que el Parlament
n’hauria de ser el millor reflex respectant les diferents ideologies sense
exclusions. Estem en risc d’incórrer en la tergiversació sectària de les
nostres pròpies institucions, el govern i el Parlament, menystenint fins a
límits inconcebibles els dictàmens dels nostres propis òrgans consultius. Què
més ens queda per escoltar, després de sentir la Cup dient que en aquests moments extraordinaris
hauríem de suspendre el Consell de Garanties Estatutàries?
Comentaris