Stefan Zweig: adéu a Europa
La pel.lícula de Maria Schrader, sense ser una gran
pel.lícula, destil.la prou sensibilitat i sentit de la mesura com per anar-te
imbuint del drama interior de Stefan Zweig durant els últims anys de l’exili,
del 38 al 42, entre Anglaterra i
Amèrica. És un breu però molt acurat mostrari del progressiu allunyament, físic
i sobretot moral, d’aquella Europa que havia somiat, i per la que havia lluitat,
des de la seva irreductible posició d’humanista i pacifista, forjada amb personalitats
com Romain Rolland durant i després de la primera gran guerra. La possibilitat
de construir una fraternitat espiritual al si d’Europa desapareixia per ell
definitivament amb l’inici de la segona guerra, després de l’annexió d’Austria,
la invasió de Txekoslovàquia i la persecució dels jueus. En aquelles
circumstàncies, vist i autopercebut com un apàtrida en la societat britànica i
obligat a un periple per Buenos Aires,
Rio de Janeiro, Nova York i Petròpolis, decidí posar fi a la seva vida, juntament amb la seva segona
muller, en aquesta última ciutat el 22 de febrer de 1942.
És particularment suggestiva la seqüència
final de la pel.lícula que projecta a través del mirall d’un armari tant la
realitat present, però oculta a la visió directa de la càmera, de la mort de la
parella, com el passat d’una vida estroncada prematurament, dedicada a la
defensa de la dignitat humana. S’hi mostra el significat transcendent del que
només ens és possible de contemplar per via del reflex, de les ombres, com diu
ell mateix al final de les seves memòries :”
Tota ombra és, al cap i a la fi, filla de la llum, i només qui ha conegut la
claredat i les tenebres, la guerra i la pau, l’ascens i la caiguda, només
aquest ha viscut de veritat”.
La relectura d’aquest
llibre imprescindible (“El món d’ahir. Memòries d’un europeu”), motivada per la visió de la pel.lícula, et porta altra
vegada a Europa, al moment actual de por i d’expectativa, d’obertura i de
tancament, d’èxit i de fracàs plausibles. Zweig no va voler esperar a veure el
que es podria esdevenir després de la segona guerra, ja en va tenir prou amb
l’ensulsiada del temps d’entreguerres en què va haver d’assistir com espectador
humiliat a la fi de l’autoritat de la paraula com a vehicle de comprensió entre
els pobles, ell que vivia només de la paraula. Va dir adéu definitivament a
Europa als seixanta anys, quan molt probablament hauria pogut veure el
renaixement, dotze anys després, de l’intent d’una nova Europa que comunica amb
el nostre món d’avui.
Zweig és un
referent indiscutible de la integritat i del coratge moral, “l’únic heroisme a la terra que no reclama
víctimes alienes”, que segons confessa va veure com a símbol reflectit en el rostre de Freud poc abans de morir
també exiliat a Londres, en els seus ulls de mirada sincera i serena. En dues
ocasions, explica Zweig, es va trobar dient “no”
a la seva època i “sí” a si mateix, i
només en aquells moments va deixar de sofrir les tragèdies que el trasbalsaven
interiorment: en les seves obres més personals i privades, el “Jeremias” de
1917 i l’ “Erasme” de 1934. De la primera diu: ”sempre m’havia fascinat la idea de mostrar l’enduriment interior que
en l’home provoca qualsevol forma de poder i l’entumiment de l’ànima que la
victòria produeix en pobles sencers, per contrastar-los amb el poder de la
derrota que commou l’ànima imprimint-li solcs
profunds i dolorosos”.
Entre els problemes que ens afecten a l’Europa d’avui,
econòmics, socials i polítics, altres testimonis de la nostra època, la marcada
per la postmodenitat després de l’empenta dels trenta anys posteriors a la
segona guerra, també han posat l’accent en l’esvaïment de la sensibilitat moral
que la caracteritza, com un dels fonaments de la manca de perspectiva humanista
i de sentit del món d’avui. Quan Tony
Judt es pregunta què cal fer en
aquest nostre món que no se’n surt, respon
proposant reestructurar el debat públic
i reobrir la qüestió social, però també un nou relat moral. “El salt
entre la naturalesa inherentment ètica de l’agenda pública i la qualitat
utilitària del debat polític, diu Judt, és
el responsable de la manca de confiança envers la política i els polítics”.
Ens falta, sosté amb contundència, un relat moral, un relat internament
coherent que doni sentit a les nostres accions d’una manera que les
transcendeixi”. I Zygmunt Bauman,
parlant de la ceguesa moral, de la pèrdua de sensibilitat en la modernitat líquida, denuncia la sorra abocada als
engranatges de la moralitat pels requeriments de la societat de consum: “a mida que la negligència moral creix en
dimensió i intensitat, l’exigència d’analgèsics socials creix imparable, i el
consum de tranquil.litzants morals passa a ser una addicció”.
El coratge moral de Stefan Zweig el va
convertir en un cronista privilegiat del seu món que connecta directament amb
el nostre. Dos móns que són un continuació de l’altre i que no se’n sortiran si
no són capaços de construir una cultura europea basada en la fraternitat espiritual com l’entenia Zweig.
Comentaris