El futur és un país estrany
“Voluntat política”, va repetir el
president Carles Puigdemont en la conferència de Madrid, i el mateix reitera en
la carta al president Rajoy formalitzant la proposta d’acord per un referèndum,
amb “la màxima voluntat de buscar una
solució política pactada i acordada que doni resposta a la demanda de la
ciutadania de Catalunya de poder decidir sobre el seu futur”. Si bé no
s’explicita en aquesta carta la decisió ja presa de celebrar un referèndum
encara que no hi hagi acord (sí que es va fer explícit en la conferència
apel.lant al dret democràticament
inviolable de celebrar-lo en qualsevol circumstància), el president deixa
clar que els termes de l’acord només poden cenyir-se a la realitat del
referèndum, i no a qualsevol altre objecte.
És ben cert que per
part del govern espanyol no hi ha hagut cap voluntat política per tractar el
problema català, és més, s’hi ha mostrat directament en contra apel.lant a la
sobirania del poble espanyol i a la seva indissolubilitat, i ara es veu abocat
a haver de fer front a la voluntat consumada de l’independentisme de celebrar
un referèndum. És molt probable que si en algun monent, durant els darrers cinc
anys, hagués explicitat la voluntat política de plantejar amb un mínim de
decisió el fons de les reivindicacions catalanes, aparcant, sense renunciar-hi,
la discussió sobre la sobirania del poble espanyol, s’haurien suscitat temes de
negociació prèvia a l’eventualitat d’un referèndum, i la ciutadania hauria
tingut elements per ponderar la transcendència de les qüestions en joc sense
veure’s, com ara, sorpresa per decisions que necessàriament ha de considerar
estranyes i desproporcionades, d’una i altra banda. Estranyesa relativa a la
confrontació de poders que pot acabar amb un resultat no nomès estèril sinó
perillós des de tots els punts de vista. Confrontació, com la va dibuixar el
president Puigdemont, entre tot el poder de l’Estat i tot el poder de la democràcia
tal com l’entén l’independentisme, autocondemnat en el bucle diabòlic del tot o
res.
No és menys cert
que aprofitant l’immobilisme del govern Rajoy el sobiranisme independentista
durant els últims cinc anys només ha mostrar voluntat política en el sentit de
treballar per aconseguir la independència a curt termini, pendulant entre la
declaració unilateral d’independència i la celebració unilateral d’un
referèndum, fins a culminar amb la maniobra absurda d’associar la declaració
unilateral amb la impossibilitat de celebració del referèndum. Cap Estat
democràtic pot assumir aquesta maniobra, la que es prefigura en l’esborrany de
la llei de transitorietat jurídica fet públic aquesta setmana. Per cert, si
aquest esborrany ja està desfasat, com diuen, convindria que donessin a conèixer
quan abans millor el projecte definitiu de la nova llei per saber si és gaire
diferent de l’esborrany.
La voluntat
política del govern sobiranista també s’havia de demostrar en l´aplicació
adequada del temps per aconseguir eixamplar la base social de
l’independentisme, auscultar la voluntat de la majoria social i aplicar en cada
moment l’objectiu més plausible, sense renunciar a l’eventualitat d’un
referèndum en el futur. La voluntat política s’havia de demostrar, sobretot, en
la interpretació del resultat de les eleccions plebiscitàries del 27S, que es van perdre. Llavors era el moment de
demostrar la solidesa de la voluntat política. Deprimeix veure com
l’independentisme ha anat perdent les seves raons a mida que s’ha anat tancant
en la perspectiva exclusiva de proclamar la independència sota qualsevol
circumstància. Per aquesta via les raons de l’independentisme ja només són
comprensibles per una majoria minoritària que accepta sense miraments aquesta
forma de procedir, una majoria que, però, ha perdut tot contacte amb la resta
que constitueix la majoria social del país.
Estranya, d’altra
banda, que si es considera que el més important en aquests moments és arribar a
un acord amb l’Estat , a continuació es decideixi tirar endavant hi hagi o no
acord. Si es fan imprescindibles unes normes de joc no es pot defensar
simultàniament que si aquestes no m’agraden me’n crearé unes altres pel meu
cantó. La voluntat política ha de ser cristal.lina en l’acceptació de les
normes de procediment vigents, i si no agraden s’han de modificar o crear-ne de
noves buscant l’acord amb tots els que hi estan implicats.
Segons com es
desenvolupin els fets a partir d’ara, al president Puigdemont se’l jutjarà
històricament pel nivell de responsabilitat que hagi demostrat. No per la
responsabilitat que li puguin exigir el tribunals d’acord amb la legalitat
vigent (això és completament secundari) sinò per la responsabilitat assumida a
l’hora de transformar la voluntat política en voluntat de conflicte. Tothom té
clar que es faci com es faci el referèndum, si acaba concretant-se alguna forma
de presència d’urnes, ni la concurrència d’electors, sense cap garantia de
control censal i jurisdiccional, ni els hipotètics resultats, ni la proclamació
a corre-cuita d’una llei de desconnexió, tindran la més mínima eficàcia pel
reconeixement d’una república catalana. Tot l’escenari està previst de cara a
mesurar el grau de conflicte que es pugui crear, amb l’ocupació de places,
carrers i institucions. No és la voluntat política la que està en joc sinó la
voluntat de mobilització de masses i de resistència, encara que sigui amb el
risc de crear tota mena d’inseguretats, social i ciutadana, jurídica, econòmica
i política. A l’hora de fer l’inventari dels danys i els guanys de la conclusió
de la dinàmica del referèndum o
referèndum podria ser que Carles Puigdemont passés a la història com el
president de la voluntat temerària, no de la voluntat política, infinitament
allunyat de la voluntat de consens, dins i fora de Catalunya, demostrada pel
president Tarradellas, l’exemple paradoxalment al.ludit per Puigdemont a la
seva conferència.
Amb el futur
immediat d’una republica catalana ens prometen un país de meravelles. Tal com
pinten les coses, el futur previsible és un país estrany.
Comentaris