Puigdemont i la (im)prudència
En el duríssim
al.legat del president Puigdemont ahir al Parlament, per sorpresa i aprofitant
la incidència del judici pel 9N, va qualificar amb contundència la democràcia
espanyola d’emmalaltida, d’una malaltia que ve de lluny, estructural, una
democràcia d’intensitat variable, que es regeix per la normalitat de la
impunitat. “Una democràcia que envia a
judici els responsables polítics d’una jornada tan edificant i sana com el 9N,
una jornada que crea un profund i noble sentit de ciutadania, és una democràcia
que ha emmalaltit.”
Paraules majors i molt severes contra la democràcia
espanyola. Molts hi podríem estar d’acord en el fons si la denúncia es referís
no només a la democràcia espanyola sinó també a la democràcia a Catalunya, i
per suposat a la democràcia europea. És allò de veure la palla en l’ull aliè i
no voler veure la biga en el propi. No cal fer inventari dels símptomes
d’aquesta malaltia perquè els coneixem prou bé, però també caldria no caure en
la parcialitat de veure en les accions del Govern de la Generalitat entorn del
procés, i del 9N en concret, la prova definitiva d’un profund i noble sentit de ciutadania. Els qui respectant la
participació activa dels altres en aquell procés (que certament no havia de ser
causa de cap judici) no hi van participar per les raons que fossin, no haurien
de ser considerats com aliens a un sentit profund i noble de ciutadania. No diu
això el president explícitament, però clarament ho dona a entendre quan
qualifica la jornada d’edificant i sana, com si els crítics amb aquella decisió
patissin d’alguna limitació insana o poc edificant.
Però no són les
afirmacions esbiaixades del president, des d’un punt de vista estètic o ètic,
el que crida l’atenció, sinó la manca de realisme polític, fregant el
populisme, que suposa enfrontar Catalunya amb Espanya, com un tot, per raó de
la democràcia. Democràcia viva la que impulsa el procés, democràcia malalta
l’espanyola. No hi hauria demòcrates en el més del 50% dels catalans que no es consideren
independentistes, o entre els ciutadans espanyols que voten conservador o
progressista pel fet de ser espanyols? Es dirà que no són els ciutadans els
malalts, sinó l’Estat. Pobre argument, perquè els que constitueixen l’Estat són
justament els seus ciutadans, tots els
ciutadans, allà i aquí.
Les paraules del
president Puigdemont són un pas més en la fugida endavant del procés. En la
recta final, totes les expressions valen, per parcials o injustificades que
siguin. El sentit de les neotribus,
com les entenia Bauman, s’imposa sobre el sentit de la realitat. És desconcertant
que aquesta fugida endavant es presenti com una manifestació de les ganes de
diàleg, atribuint al Govern espanyol una negativa
obtusa a dialogar i autoatribuint-se amb un cofoisme descarat la capacitat
exclusiva de diàleg: “Dialoguem nosaltres
que podem i volem”. Qui són aquests nosaltres?
Està segur de poder dialogar amb aquestes invectives de desqualificació
absoluta de l’Estat? Dialogar amb qui, si se suprimeix d’arrel la legtimitat de
l’interlocutor?
Políticament no pot
conduir enlloc el principi dogmàtic que s’està imposant en el discurs
independentista com a consequència de les dificultats de tota mena que pateix
el procés. Aquest principi consisteix en sostenir que la negació d’Espanya, com
un tot, és la condició de possibilitat de
la independència de Catalunya, pretenent així contrarestar el corrent de
pensament espanyolista que creu que tot el que ve de Catalunya és dolent. Discursos ineficaços, a més d’absurds. Com
està cansat de repetir LL. Foix, la independència de Catalunya no és possible
contra Espanya i sense Europa.
El president
Puigdemont ha sigut molt aplaudit pels seus, però passada l’eufòria del moment
el seu discurs es podria qualificar d’imprudent més que de valent, des del punt
de vista polític. Deia Aranguren que la prudència és la virtut del sentit de la
realitat: “El veritable projecte, el
possible, es fa amb vistes a la realitat, i per tant s’ha de plegar i atenir-se
a ella, recolzar-se en les coses, comptar amb elles, recórrer a elles”. Amb
el seu discurs Puigdemont no honora precisament la virtut del sentit de la
realitat, de la prudència, en la mesura que fa una lectura parcial i esbiaixada
de la realitat, que no té en compte tota
la realitat de Catalunya ni tota la
realitat d’Espanya. Les decisions prudents no són decisions covardes ni
mancades d’impuls ètic, social o polític, al contrari, contenen un risc, vital,
intel.lectual, ètic i polític, el risc d’encertar o equivocar-se. El president
Puigdemont hauria de ser més prudent i acceptar el risc de fer pública la
possibilitat d’encertar o d’equivocar-se, en comptes d’aferrar-se tàcticament a
una sola sortida.
Comentaris