El referèndum unilateral, a cara o creu
Superada la primera part de la disjuntiva que va plantejar
el president Puigdemont amb la proposta de “referèndum
o referèndum”, i comprovat per activa i per passiva que no hi haurà
referèndum pactat, queda per avançar en hipòtesi el que podria arribar a ser la
traducció a la pràctica del referèndum unilateral. I això en un exercici de
prospectiva, potser massa agosarat, naturalment inscrit per contrast, o per
simple intenció crítica, dins el remolí de suposicions que s’estan produint per
tots costats, de part dels qui sostenen sense dubtes que el referèndum
unilateral, celebrat en qualsevol cas i aprovat amb un sí rotund, serà la porta
oberta a la indefectible declaració d’independència, i de part dels qui auguren
els pitjors mals si tira endavant la determinació de celebrar-lo com sigui.
Segons uns serà un èxit rotund, una lliçó sublim de democràcia, segons uns
altres podríem prendre mal i retrocedir uns quants anys en l’exercici de
l’autogovern.
M’atreveixo a fer
l’exercici de prospecció des d’una doble perspectiva, encara que la realitat
dels fets, arribats al mes de setembre, o abans, podria molt bé demostrar que les dues
hipòtesis són pura fantasia, o que el que s’haurà produït serà una barreja de
les situacions teòriques plantejades en aquestes hipòtesis extremes.
Primera hipòtesi: la moneda del referèndum
unilateral senyala cara.
Per senyalar cara la moneda del referèndum unilateral hauria
de comptar amb una circumstància bàsica: que el Govern central, a part de
presentar successives demandes d’inconstitucionalitat davant al TC en tots i
cadascun dels passos que es vagin donant des del Parlament i des del Govern de la Generalitat en vistes
a la preparació i celebració del
referèndum, no tirés endavant cap més
actuació més enllà d’obtenir els naturals pronunciaments per unanimitat del TC
declarant nuls i contraris a la
Constitució tots els actes emanats del Parlament i del Govern
de la Generalitat.
Estaríem, en hipòtesi, davant una successió de declaracions
d’inconstitucionalitat que convertirien en invàlids i sense efecte jurídic tant
els actes de convocatòria del referèndum, com els actes de preparació, de
celebració, i per descomptat el seu resultat, des del punt de vista de la
legalitat vigent. De fet, seria una repetició del 9N. Es podria anar a votar
amb les urnes que fossin, si bé amb les limitacions lògiques de manca de cens i de juntes electorals ajustades a la
normativa que ha fet possible tots els
procediments electorals celebrats fins ara.
En aquesta hipòtesi
(sens dubte molt optimista), no es pot deixar de mantenir que el referèndum
celebrat en contra de les declaracions d’inconstitucionalitat seria nul i
ineficaç jurídicament, independentment del grau de participació i del seu resultat.
No només perquè s’hauria incomplert la legislació vigent sinó també perquè no
hauria observat els requisitis mínims de temps i de respecte a la funció de la
llei constitucional del país exigits per la legislació internacional i per la Comissió de Venècia com
òrgan consultiu de la
Comissió europea.
Un referèndum
celebrat en aquestes condicions (que
potser són les òptimes a què aspiraria una part important de JxSí) no podria
obtenir el reconeixement internacional, no podria qualificar-se de referèndum
legítim, per no ajustar-se a la llei, i per tant no podria tenir cap efecte
jurídic ni vinculant.
La lesgislació de
substitució, de transitorietat, que diu la Generalitat que té
preparada, i que de moment desconeixem del tot, d’acord amb la qual s’hauria de
celebrar el referèndum unilateral, xoca frontalment amb el principi fonamental
de reconeixement, element essencial del dret sense el qual no es pot derivar
cap obligació de compliment. Els ciutadans no es poden veure obligats a
reconèixer una legislació improvisada en vistes a la celebració d’un referèndum
unilateral, contrària a la reconeguda fins al moment previ. No es tracta de
convèncer als indecisos perquè la reconeguin com a plataforma legal de nova
creació, sinó d’assignar-li una validesa intrínseca jurídica que la fa
oligatòria per a tothom.
La inexistència de
força obligatòria per manca de respecte al principi de reconeixement és
justament la que fa que no es puguin admetre les regles de joc dictades ex
professo pel referèndum unilateral. Una part no pot dictar-li a l’altra part
unes noves normes de joc si aquesta part no vol seguir-les perquè no les
reconeix, no perquè siguin noves sinó perquè s’haurien dictat sense donar-li
l’oportunitat d’intervenir. És impossible disputar un joc i un resultat en
aquestes circumstàncies. No es pot negar l’impacte polític de la participació i
del resultat del 9N, però cal preguntar-se també si el 40% o el 50% de
l’electorat que no va participar en aquell procés de participació, i que sens
dubte participaria en un referèndum pactat, com ho fa normalment en qualsevol
procés electoral, no ho va fer precisament perquè no reconeixia com a vàlida ni
la seva convocatòria ni el seu resultat, és a dir, no percebia la legitimitat
intrínseca d’aquella celebració encara que la pogués respectar com una festa democràtica.
Es dirà també que
el que comptaria en aquesta hipòtesi de referèndum unilateral, amb el Govern
central contenint les ganes d’intervenir amb mesures expeditives de prohibició,
seria el principi de democràcia participativa, el que hauria de prevaler en
qualsevol cas per convertir el resultat en vinculant. No podria en cap cas ser
vinculant per a qui no en reconeix la seva celebració en base a la declaració
d’inconstitucionalitat. La participació
i el resultat podrien en determinats supòsits (allau de participació de
l’electorat superior al 75 % i resultat positiu àmpliament superior al 50%),
molt improbables, determinar l’inici d’un procés posterior, reconegut per
tothom, per verificar si realment es verifica aquella majoria. Llavors es
podria dir que la mobilització hauria donat lloc a un procés plenament
democràtic de verificació. Amb els resultats de les eleccions del 27S, i amb
les tendències que marquen les enquestes més recents, no sembla pas que aquests
supòsits puguin donar-se.
Pot objectar-se que
la legislació vigent tampoc no és reconeguda per una part important de la
ciutadania de Catalunya. És veritat, però és la que tenim, la que hem
referendat i per tant hem reconegut. Si hi ha elements per deixar de
reconèixer-la i per substituir-la haurem de fer-ho almenys de manera tan
conjunta, ordenada, pacífica i majoritària com ens la vam donar i reconèixer en
un principi.
La conclusió
d’aquesta primera hipòtesi, en la que la moneda del referèndum unilateral
donaria cara perquè el Govern central es limitaria a posar en evidència la seva
inconstitucionalitat, sense adoptar mesures coercitives encaminades a impedir
la presència d’urnes, és que el referèndum seria per si mateix ineficaç jurídicament.
El Govern central pot intervenir de moltes maneres, però tenint guanyada la
partida jurídica abans de començar, el més recomanable des del punt de vista
polític seria que intervingués el mínim possible. Ves per on, la repetició d’un
9N li podria resultar una gran victòria.
Segona
hipòtesi: la moneda del referèndum unilateral senyala creu.
La primera hipòtesi
és molt optimista, segurament ingènua, perquè és poc probable que el Govern
central es limiti a instar demandes d’inconstiticionalitat davant el TC i no
tiri endavant altres actuacions amb mesures directament o indirectament
encaminades a evitar la presència d’urnes o la possibilitat d’utilitzar-les,
com ara insistir en els procediments per
inhabilitació, posar al mateix TC davant la urgència d’inhabilitar directament
el president de la
Generalitat, els membres del seu govern i del Parlament,
començant per la seva presidenta, tal i com preveu la reforma preparada ad hoc i declarada constitucional amb
vots particulars en contra molt significatius. El més probable, per tant, és
que la moneda senyali creu. Les mesures legals directament coercitives de cara
a impedir la celebració del referèndum unilateral podrien culminar amb
l’assumpció de competències, com la del comandament directe dels mossos, i
arribar al precintat dels centres electorals que s’haguessin habilitat, inclòs
l’ordre de repressió de determinades mobilitzacions si les circumstàncies ho
fessin necessari. Hi ha tota una gradació de mesures que el Govern central
podria prendre, emparat en la legislació vigent i sota el paraigua de les
declaracions unànimes del Constitucional, abans d’arribar a l’aplicació de
l’article 155 de la
Constitució, sense descartar-lo.
El Govern central
té dit que adoptarà les mesures necessàries i proporcionals. Està per veure.
Del nombre i entitat de les que posi en joc en dependrà el grau de
conflictivitat social que es pugui desenvolupar. Llavors ja no estaríem, en
primer lloc, davant d’una falta de legitimació de la convocatòria del
referèndum sinó davant d’una qüestió de confrontació directa que podria derivar
en problemes d’ordre públic. La legalitat esgrimida pel Govern central podria
perdre’s en el laberint de la confrontació directa.
Aquesta hipòtesi més
probable, sota formes variables, és la que imprudentment estan ja fent possible
les dues parts des d’ara, amb la intoxicació de declaracions i
contradeclaracions i promeses contundents de mantenir l’aposta fins al final, a
l’espera del resultat dels procediments judicial ja conclosos o en marxa. No es
pot dissimular que per una part de JxSí, i per la Cup en la seva totalitat,
aquesta confrontació és el quid
buscat pel plantejament extemporani del referèndum. Com més conflictivitat es
generi, i millor si s’arriba a la presència policial impedint l’obertura o
l’entrada als col.legis electorals, generant una imatge que podria donar la
volta al món i despertar simpaties fins ara escatimades, més possibilitat hi
haurà de justificar la iniciativa unilateral enfront del poder repressor de
l’Estat. La situació social creada jugaria políticament en contra de l’Estat:
aquest seria l’objectiu buscat pel nucli dur de l’independentisme, dissimulat
sota la retòrica de les proclames democràtiques.
De tota manera, els
càlculs sobre la mobilització ciutadana que una situació així provocaria
podrien resultar erronis. Erronis per les dues parts, per excés o per defecte.
La imprudent intervenció del Govern amb mesures inapropiades li podria esclatar
a les mans. I el càlcul de les mobilitzacions de l’independentisme podria
veure’s limitat als ja militants i subscrits a les manifestacions prèvia
inscripció, sense més efectes. Hi ha una part creixent d’electors cansada i
cada vegada més irritada amb la situació que s’ha anat creant.
Doni cara o doni
creu, la moneda del referèndum unilateral és una moneda equivocada, una moneda
falsa, que ens allunya encara més de poder-nos situar en condicions objectives
de millorar l’autogovern. Una moneda falsa que conté l’obsessió pel control del
poder polític a Catalunya i a Espanya. Si cau de cara, la simple declaració
d’inconstitucionalitat és suficient per fer palesa la seva falsedat; si cau de
creu, ens podem estar barallant sense adonar-nos de la falsedat i perdent
l’oportunitat de buscar una moneda autèntica.
Comentaris