De l’atzucac a la confrontació?
Ara mateix el
procés sembla que s’encamina cap una confrontació amb l’Estat, i que l’Estat ja
ha optat per oposar-s’hi amb contundència amb tots els recursos legals i
executius de què disposa. Amenaça amb segellar els col.legis per evitar la
celebració del referèndum i acota a la baixa el que estaria disposat a negociar
(no al referèndum, no a un pacte fiscal, no a un nou Estatut). No només no hi
ha diàleg, sinó que les dues parts ja han prefigurat l’estat de la situació que
es pot produir després de la confrontació directa.Totes dues aposten per
guanyar-ho tot o perdre-ho tot en
l’enfrontament. L’independentisme s’hi juga la credibilitat del procés tal com
l’ha imaginat en la seva resolució ideal, i el govern de l’Estat, que pivota
exclusivament entorn del Pp i sobre les divisions internes de Psoe i Podemos,
s’hi juga la credibilitat del sistema constitucional tal com el percep des de
la seva òptica conservadora. En realitat les dues posicions són dues apories
que per separat no tenen una explicació lògica ni per tant arguments per
convèncer la majoria dels ciutadans, i que confrontades només poden aspirar a
recollir les restes d’un naufragi. Avui fa exactament tres anys que aquestes
dues apories ja es van enfrontar a través de les respectives expressions
teòriques de Mas i González a la Tv
(“Dues apories cara a cara”). Les
coses no han millorat des de llavors i ara ens trobem en la situació lamentable
d’haver de patir les conseqüències d’aquest enfrontament.
El Procés va entrar en un atzucac definitiu
amb la pèrdua de les plebiscitàries del 27S, i no va voler corregir el seu
disseny ideal per fer un pas enrere i guanyar força de cara a un objectiu
plausible.
És fatigós haver-ho
de repetir: l’entrada inesperada de la
Cup en el disseny independentista va convertir en
irressoluble tota possibilitat d’avançar per vies raonables. A partir d’aquell
moment, i els fets posteriors ho van anar confirmant (començant pel pas enrere
del president Mas) , es van trencar tots els esquemes que havia previst el
Consell Assessor per a la
Transició que estaven pensats sobre la base d’una victòria
folgada de les plebiscitàries de JxSí, naturalment en vots i no només en
escons, o bé en un resultat positiu en un referèndum pactat o autoritzat.
De cap manera el
Consell pensava en una situació d’oberta confrontació com la que ara es
dibuixa. Parlant de la successió d’ordenaments i administracions (28 de juliol
de 2014) el Consell constatava: “Com a
primer criteri caldria actuar d’acord amb els principis de continuïtat
normativa i de seguretat jurídica… És impossible substituir un ordenament
jurídic d’un dia per l’altre, ni tan sols amb mesos per planificar la
transició… Malgrat el canvi polític de sobirania, el funcionament ordinari de
la vida social i econòmica estarà basat en el principi de continuïtat, sense
canvis sobtats de tipus rupturista o revolucionari”. Contràriament, ara el
que s’està covant amb una hipotètica llei de transitorietat, que de moment es
manté en secret, és un trastocament
sobtat de l’ordenament vigent, una substitució d’un cos legal per un
altre i no una transició de llei a llei, en un context del tot rupturista en
què és impossible preservar els principis de continuïtat normativa i de
seguretat jurídica. Tindríem servit el conflicte social a través d’una
confrontació de legalitats que el govern
de la Generalitat
sembla estar preparant.
Per acabar de reblar
el clau, en l’informe que acaba de veure la llum de l’Institut d’Estudis de
l’Autogovern, presidit per Carles Viver Pi-Sunyer, que ja presidia el Consell
Assessor, sobre les claus d’un referèndum acordat sobre la independència de
Catalunya, es constata que l’aplicació jurídica del resutat d’un referèndum
pactat que fos favorable a la independència seria molt difícil de portar a
terme perquè requeriria una reforma de la Constitució
extraordinàriament complexa amb el tràmits dels articles 167 i 168. És a dir,
ens trobaríem també en un atzucac en el què la reforma de la Constitució s’hauria
de substituir per una compromís polític o una declaració formal del president
del govern que obviés el parer de la resta dels espanyols expressat també en
referèndum, el que resulta al.lucinant des de tots punts de vista.
D’altra banda,
l’alternativa del referèndum unilateral, independentment de les dificultats de
realitzar-lo per l’oposició de l’Estat, xocaria frontalment amb la previsió del
Codi de Bones Pràctiques sobre Referèndums dictat el març de 2017 per la Comissió de Venècia,
òrgan consultiu del Consell d’Europa, que en l’apartat III sobre regles
específiques sosté que “el principi de la
funció de la llei, que és un dels tres pilars del Consell d’Europa juntament
amb la democràcia i els drets humans”, fa que “el recurs al referèndum només sigui admisible allà on estigui previst
per la Constituació
o un estatut de conformitat”. Se celebrés de la manera que fos, el
reconeixement internacional d’un referèndum unilateral el tenim vetat
d’entrada. Anem, doncs, d’atzucac en
atzucac cap a la confrontació final.
No hi haurà un moment per recuperar una
mica el seny i obrir un temps de reflexió, aparcant la cronologia embogida del
referèndum previst per al setembre, per al maig (o per al mes que ve…), que ens
permeti analitzar amb realisme on som i cap a on volem anar, i quines serien
les conseqüències de la confrontació total? La posició final dels comuns podria
aportar elements de realisme i de moderació.
De moment la
Comissió executiva del PNR es mou amb prou seny per
mantenir-se en l’àmbit de la recerca de pacte. Però arribarà el moment en què
els comuns hauran d’aclarir definitivament la seva opció, hauran de concretar
si estan en contra d’un referèndum unilateral encara que els signifiqui
l’expulsió de l’imaginari independentista i la condemna definitiva de part del
seu nucli dur. Penso que si s’hi mostren contraris de forma determinant i amb
tots els arguments que tenen a l’abast, poden contribuir a recuperar un moment
de sensatesa per resituar-nos tots plegats. Altrament, si optessin per
l’ambigüitat i el càlcul electoralista, estaríem a les portes d’un desastre que
ens afectaria a tots.
Comentaris