Notes d’un viatge a Xile i Agentina (i 4) : d’Iguazú a Buenos Aires
Una vaga de
personal de la Companyia
xilena Lan, amb la que hem fet tots
els vols interiors per Xile i Argentina, ens retarda unes hores el trasllat
d’Ushuaia a Iguazú i ens obliga a pernoctar
una nit a Buenos Aires, sense perdre cap de les rutes programades. De bon matí
prosseguim fins a Iguazú, al Nord, a
la província de Misiones, molt a la vora de la frontera amb Brasil, Uruguai i
Paraguai, bressol de la cultura guaraní. La calor i la humitat són constants en
aquesta zona durant tot l’any. Val a dir que Iguazú es mereix per si sol el
viatge. Les impressionants i commovedores cascades
que produeix el riu Iguazú poc abans de desembocar en el riu Paranà, en la confluència de la triple frontera d’Argentina,
Brasil i Paraguai, descobertes el 1541 pel conqueridor Alvar Núñez Cabeza de
Vaca, situades en el marc de la selva subtropical, són d’una bellesa
inoblidable, declarades Patrimoni Natural de la Humanitat el 1939.
Aprofitem la tarda del
mateix dia d’arribada per visitar les cascades d’Iguazú pel cantó brasiler. En una longitud de 2,7
Km recorrem pausadament les passarel.les que ens permeten admirar a
certa distància les cortines sonores d’aigua, unes al costat
de les altres, confegint l’escenografia grandiosa d’un espectacle que et fa la
impressió que no s’acaba mai. Ens podem apropar fins a sota mateix del saltant
de la “gola del diable”, i remullar-nos de valent mentre filmem i fem
fotos, immergits en l’estridència de la caiguda de l’aigua que ens deixa
bocabadats.
Segons la llegenda,
el malvat Boi va doblegar el riu en dues
meitats i va convertir la cabellera de
la donzella Naipí en cascada i el seu jove acompanyant Tarobà en arbre quan
fugien en canoa per
no ser sacrificats al déu serpent. Diu la mateixa llegenda que els dos amants es retroben quan surt l’arc de Sant Martí. Vam copsar algunts intents de retrobament en les tímides aparicions i desaparicions de l’arc de Sant Martí per entre l’espès cortinatge de la cascada.
A poca distància de les cascades es poden
visitar (nosaltres no vam tenir temps de fer-ho) les runes de San Ignacio, una de les múltiples “reduccions” o poblacions fundades pels
jesuïtes durant el segles XVII i XVIIII. En total van fundar 30 reduccions indígenes
a la zona de Misiones, Nord de Corrientes, Sud de Brasil i Paraguai, que van
arribar a concentrar més de 100.000 habitants aborígens amb la intenció de
protegir-los de la voracitat dels conqueridors imperials. Les famílies
cultivaven la yerba mate i el tabac,
i organitzaven la seva producció i comercialització, fins que el 1767 la corona
espanyola va decretar l’expulsió dels jesuïtes de les terres americanes perquè
la seva organització amenaçava el poder
conqueridor. Abandonades durant segles, d’aquestes “reducciones” només en queden les restes
de les construccions originals, que s’aixecaven sempre sobre els mateixos
plànols en les diferents zones d’assentaments, amb blocs de pedra vermella,
volcànica: les vivendes, l’església, l’hospital, els col.legis, els tallers i
els magatzems. El pare Miquel Batllori, jesuïta, ha historiat part d’aquestes “reducciones”, així com el paper dels
jesuïtes en els processos d’independència de les repúbliques hispanoamericanes.
En el centre
d’interpretació ubicat a l’antic hotel colonial de les cascades recordem que la
pel.lícula “La misión”, de 1986,
dirigida per Roland Joffé i interpretada per Robert de Niro , Jeremy Irons i
Aidan Quinn, deixa constància
precisament del poder dels jesuïtes a la zona d’Iguazú, on exercien
una influència molt gran en els àmbits cultural, econòmic i polític entre les
comunitats guaranís, en disputa amb les monarquies europees, a ran del Tractat
de Madrid (1750) entre Espanya i Portugal.
Dediquem el matí
del segon dia al recorregut de les
cascades pel costat argentí. El petit tren ecològic de la selva, amb locomotora
de gas, ens porta fins a l’esplanada superior del riu Iguazú (el “riu
de les grans aigües”), des d’on arribem al capdamunt de la “gola
del diable” mitjançant una plàcida passejada pels camins i passarel.les
que travessen el riu i que ens permeten contemplar la vegetació i l’amplària i
la força del corrent d’aigua just abans de precipitar-se pels penya-segats de
la cascada. Vistos des de dalt, els saltants impetuosos cauen estridents i de
l’escuma que formen s’aixeca una boira blanca incessant que ens amara
irremissiblement. Els falciots, petits ocells d’ales fosques en forma de falç
que figuren com emblema al logos del parc natural d’Iguazú, entren i surten
d’entre les cortines de
les cascades com si volguessin barrejar-se amb l’aigua. De
retorn del circuit superior, arran de camí i saltironejant pels arbres, podem
veure micos i caotís, una mena de gats grossos amb cua molt llarga i morro
prominent.
Continuem la visita
resseguint el circuit superior anant a tocar dels saltants Mbiguà, Dos Hermanas, Bossetti, Chico, Ramírez i San Martín, amb
caigudes de més de 70 metres, i repetim la visió pel circuit inferior sobre els
mateixos saltants, a més dels d’Adan y
Eva, el Lanusse i l’Alvar Núñez. Pel camí, tenint al
davant l’illa de San Martín cap on
s’apropen accelerant vers les cascades les embarcacions que creuen el riu amb
visitants disposats a passar per emocions més fortes, no
deixa de sorprendre’ns la majestuositat dels caients entre la vegetació de la
selva, i sota el Bossetti ens apareix l’arc de Sant Martí, aquesta vegada sí
amb tota la seva esplendor, per confirmar el retrobament amb un dels
espectacles més imponents de la natura.
Abans d’abraonar-se desfent-se en mil cascades,
la força d’Iguazú, el riu de les
grans aigües,
ha travessat calmosa la plana
guaraní
esdevinguda selva amb mans i esguard
de mare.
S’apleguen amb estrèpit tots els
sentits del riu
al punt de la caiguda per ser boira
i escuma
amb ànsies de retorn al cor i a la
matriu
on no fineixen mai els sentiments de
l’aigua.
De nou a Buenos
Aires, arribem a l’última etapa del viatge. Ben a la vora de l’hotel, en una
cantonada de la Avenida de Mayo, aprofitem les últimes hores
de la tarda per entrar al cafè
Tortoni. Una reproducció a mida natural de
les figures dialogants de J.L.Borges, la poetessa Alfonsina Storni i Carlos
Gardel, al fons de la sala principal, ens porta als vells temps d’aquest cafè
de tertulians il.lustres, argentins, americans i europeus, molts d’ells
recordats en les fotografies, pintures i motius que pengen de les parets. El
gest de J.L. Borges en el trident tertulià guarda una estranya semblança amb la
gesticulació típica de J. Pujol.
Després d’una curta
caminada pel centre de la ciutat, per la Plaça de Mayo amb els recordatoris de les madres incansables en forma de mocadors
gravats al terra, per davant de la Casa
Rosada, amb el color típic que li donen
els greixos d’animals barrejats amb sang amb què es va recobrir la façana, per davant de la catedral, la seu del Papa
Bergoglio, i l’edifici colonial del Cabildo,
ens decidim a pujar al bus groc que recorre els barris de la ciutat amb la
possibilitat de baixar i tornar a pujar a cada parada, amb servei inclòs
d’auriculars autoguies.
Buenos Aires és una
ciutat immensa, amb 3 milions d’habitants al centre pròpiament dit i amb més de
8 milions en la conurbació que la configura en cercles concèntrics en un radi
de més de 30 Km. Passem pel Teatro Colón, el centre d’òpera, i l’Obelisc
a la Plaça de la República, memorial
perenne de la fundació de la ciutat com a ciutat independent, i no ens deixa
mai la visió del perfil metàl.lic de l’Evita estampat al frontal superior d’un
gratacel.
Els anglesos havien
aprofitat la decadència espanyola per intentar ocupar Buenos Aires dues
vegades, el 1.806 i el 1.807, però no ho van aconseguir per la resistència dels
seus habitants, fins que el 25 de maig de 1.810 la ciutat va proclamar la
independència del virreinat de Río de la Plata a l’actual Plaza de Mayo. A partir de 1.816
Argentina es va convertir en un país federat i la ciutat de Buenos Aires en una
cosmòpolis que volia imitar les grans ciutats europees, oblidant, com sostenen
molts, que el seu destí era llatinoamèrica i no Europa. Potser per això les
sensacions que desperta Buenos Aires en una primera aproximació (potser molt
superficial), a diferència de Santiago de Chile, més antiga, són d’aparença de
grandesa al costat d’una realitat física precària, insegura, amb edificis
històrics abandonats, carrers descuidats a tocar de les vies més cèntriques i
molta feina per ordenar i reconstruir.
Segurament que van
contribuir a aquesta aparença de grandesa les successives immigracions que
fugien de les catàstrofes d’Europa el 1.880 , 1.910 i 1.930. El 1.910 hi havia
a Argentina dos milions i mig d’europeus sobre un total de sis milions
d’argentins criolls. El 1932 van decidir tancar les fronteres durant un temps.
Expressant aquesta realitat l’escriptor Carlos Fuentes té dit que “los mexicanos descienden de los aztecas,
los peruanos de los incas y los argentinos de los barcos”. La situació
actual del país és molt menys optimista , amb el 38% d’inflació i la pèrdua
d’un 12% de poder adquisitiu dels salaris l’any 2016, segons informació de la
tv argentina.
Barrinant amb aquestes
reflexions donem voltes amb el bus groc. Passem per la Plaça del Congreso, i vorejant el riu de la Plata deixem el centre per
arribar al barri de San Telmo i la
Boca. Allí l’ambient de festa per als turistes, que vagaregen
pel Caminito i els carrerons empedrats i les cases ornades amb
colors llampants de l’antic barri portuari, en aquesta hora de diumenge també
ocupats pels afeccionats del Boca que esperen l’hora del partit amb les seves
banderoles i samarretes blaves i grogues, ens allunya les cabòries. A cada
cafè-bar, el so d’un tango, el reclam d’una parella que el balla o la presència
intermitent d’algun cantant amb bona veu. Al
balcó que obre pas al Caminito la figura del Papa Francesc presideix la
xaranga en actitud de beneir els caminants estrangers i les ballarines locals
que s’ofereixen a abraçar-te per fer la foto a ritme de tango.
A pas de bus
continuem pel barri de Puerto Madero, arran
de riu, una zona de bars i restaurants reconstruïda amb gust i equilibri, amb
el pont de Las Damas de Calatrava i
les antigues grues del port que vigilen les vores del passeig. Al barri de Recoleta l’església de la Virgen del Pilar, amb el cementiri adjacent i
l’enorme ficus de la plaça on els diumenges hi ha mercat, ens trasllada als
temps de l’arquitectura colonial. Trobem tancat el cementiri que segons ens
informen reflecteix molt bé els somnis de grandesa de Buenos Aires en els seus
elegants panteons de marbre de Carrara. És el
que en diuen “morirse con estilo y
clase”.
Tenim temps per
assistir a una sessió de tangos de força classe al Querandí, en un espectacle de quatre parelles que fins resulta
pedagògic per entendre l’evolució del tango des dels seus orígens
immigratoris, passant pel tango cançó de Carlos Gardel, la
milonga de saló i acabant amb els malabarismes del tango més modern.
El matí del darrer
dia ens fa anar a peu pels carrers de la vora del centre, el Corrientes
d’aparadors, els magatzems Pacífico
amb les pintures a la cúpula que recorden que abans de magatzem va ser la seu
de l’empresa del mateix nom. Continuem caminant cap a la Plaça del General San Martín, amb la torre
dels anglesos al fons (un irònic regal dels britànics per commemorar les
derrotes que van patir en aquest mateix indret)
i emprenem infatigables el llarg carrer de Santa Fe on cap al final ens espera amb els braços oberts
la llibreria “El Ateneo”, un teatre
que conté la més gran llibreria de sudamèrica i la segona més gran del món, el
lloc perfecte per mirar, veure, fullejar i concentrar en uns minuts de descans
tot el que el viatge ens ha donat.
Comentaris