Convèncer els indecisos o el buidament estètic del rigor ètic (recordant Zygmunt Bauman)
“En el món creat en un instant per la sociabilitat de la
multitud no hi ha normes ni regles que la constrenyin; només la mà estesa que
espera arribar a altres mans” (Z. Bauman)
La campanya “fem futur” endegada la setmana passada per
l’ANC, amb el suport d’Òmnium i les entitats independentistes, i amb el
vist-i-plau del govern de la
Generalitat, té com objectiu convèncer els indecisos i els
escèptics en el tema de la independència perquè facin un pas endavant, primer a
favor del referèndum unilateral i després, si aquest es celebrés, a favor del sí a la independència. La campanya
està pensada especialment per aconseguir l’objectiu a les ciutats i en els
barris que per història, tradició, condicions culturals, demogràfiques,
econòmiques i d’origen, són menys proclius al sentiment nacionalista i
independentista. Pretén, en certa manera, crear aquest sentiment allà on hi ha
menys condicions per arrelar-hi, repetint així, durant un cert temps,
l’operació de la Diada
de l’11 de setembre de 2015 a la
Meridiana de Barcelona que es va limitar a fer present la
força de l’independentisme, amb el mitjà fonamentalment estètic de la
manifestació, en un sector urbà i ciutadà poc propens als requeriments
sobiranistes.
Allà on és més
necessària l’activitat social per corregir les desigualtats, on s’han fet més
evidents els efectes demolidors de la crisi i de les retallades, on s’ha
concentrat durant generacions els esforços de sindicats, moviments socials i
partits d’esquerres per recuperar i vigoritzar la dignitat i el benestar de les
classes menys afavorides, allà la campanya vol convèncer els indecisos perquè
facin pinya amb les tesis de l’independentisme. El convenciment s’ha de produir
en un temps rècord, en sis mesos exactament, entre gener i juny, immediatament
abans de la convocatòria del referèndum unilateral, o abans i tot si la convocatòria s’hagués d’anticipar. És a
dir, s’han de guanyar els escèptics i els indecisos per als moments culminants
del referèndum unilateral i del triomf del sí. El que vingui després ja s’ho
trobaran (diuen que molt positivament) els que s’hagin convençut, i el que hi
havia abans en els antecedents històrics, culturals, afectius, d’aquests
neoconvençuts ha de cedir al moment i a la nova sociabilitat del sobiranisme si
és contradictori amb el sentiment independentista. S’ha de fer pinya per
guanyar la multitud que faci possible la independència.
No em sorprèn la
rapidesa ni l’optimisme ingenu dels objectius de la campanya, ja que el
sobiranisme ens té acostumats a les acceleracions, a les cites històriques i
als focs d’encenalls, sinó la manca de rigor social i de sensibilitat ètica del
plantejament de la campanya. Tot queda reduït a un fi immediat, el del
referèndum unilateral, a un present que elimina instantàniament el passat i les
històries personals, sotmès a la simplificació extrema dels arguments preparats
ad hoc, presentant contra el sentit
ètic més elemental el miratge del referèndum i de la independència immediata
com la solució ideal de tots els problemes dels indecisos als que es vol
convèncer que s’ho juguen tot a una sola carta en un temps privilegiat.
En la seva “Ètica postmoderna” el recentment
traspassat Z. Bauman presenta el concepte de sociabilitat posmoderna, contrària a la socialització de les tradicions i de les institucions, com un fenomen
que es pot considerar estètic i que
té per objectiu la sincronització
momentània de sentiments. En aquesta sociabilitat posmoderna, diu Bauman,
es comparteixen els sentiments, però abans
de ser articulats i en comptes de
definir-se: “en si mateix, compartir és
fonamental entre els sentiments compartits, el més abassegador, el que supera
tots els altres, el que no deixa espai ni temps per l’escrutini d’altres
sentiments”. A l’univers de la multitud que es limita a compartir el nosaltres és la multiplicació del jo, no
hi ha necessitat de construir ponts. La
proximitat estètica és acostament a la multitud, i la multitud significa
anonimat. La multitud esborra les distàncies sense esforç i de manera
instantània, per bé que estar en la multitud no és estar per a sinó estar amb, o
encara menys, estar en.
La multitud no té
història sinó únicament un present que es viu de manera col.lectiva. En la
multitud tots som iguals, tots estem en
això, el que importa en última instància és que tots es submergeixin en un
sentiment d’afecte compartit. La sociabilitat postmoderna no tolera la
independència moral, s’ha de fer el que fan els altres no perquè sigui útil o
correcte, o perquè així ho penses, sinó perquè els altres ho diuen i ho fan. La
sociabilitat de la multitud és un bon consol per a l’individu perquè suprimeix
els dubtes i estalvia l’haver de prendre decisions: estan preses per endavant.
Per a Bauman aquesta forma de sociabilitat momentània arrossega, com a
conseqüència de la gran simplificació que la constitueix, la maledicció
congènita de la seva innata fragilitat.
És un món creat en un instant, un moment de glòria passatger.
Em pregunto si la
campanya “fem futur” no participa, almenys en part, d’aquesta sociabilitat postmoderna, fonamentada en
el sentiment de compartir com a valor essencial, descrita per Bauman en el seu
raonament. Una sociabilitat allunyada del sentit ètic, del respecte a l’altre
com a tal. El sentit ètic s’esforça per salvar les distàncies amb la
responsabilitat personal i no amb l’ànim exclusiu de convèncer prescindint de
totes les diferències. No és la supressió momentània, emocional, de les diferències el que es busca per mor
d’arribar col.lectivament a un objectiu únic, el de la independència ? No es
corre el risc de provocar un buidament ètic per tal d’afavorir la creació, amb
els mitjans que siguin, d’aquest sentiment col.lectiu que s’ha de compartir?
Les formes proselitistes sempre han resultat tòxiques socialment, per més
estètica que hagin tingut.
Comentaris