Repetir
Com els mals alumnes
que no han estat capaços d’aprovar les assignatures més importants durant el
curs, ens veiem obligats a repetir eleccions perquè els grups polítics no han
estat capaços de donar la confiança a un candidat per formar govern. Des del
punt de vista de la confiança dels electors, els repetidors polítics
difícilment obtindrien l’aprovat en aquest segon examen, una vegada demostrada
la seva incapacitat per arribar a acords en un tema de tanta transcendència,
però justament aquesta transcendència , que no és només política sinó sobretot
social, econòmica i cultural, ens fa ser més exigents a l’hora de valorar el
grau de real disposició al pacte per arribar a acords i no veure’ns abocats
definitivament al desastre.
La primera constatació
que es desprèn d’una situació tan insòlita és que amb la repetició hem arribat altra vegada als límits
previstos en la
Constitució amb risc evident de desbordar-la, amb les
conseqüències de desgavell i de descontrol polític que d’aquest fet se’n
podrien derivar. És la primera vegada en democràcia que s’han de repetir unes
eleccions generals, i l’article 99.5 de la Constitució preveu
aquesta situació quan en el termini determinat no s’ha assolit la confiança per
formar govern, i la resol amb la convocatòria automàtica d’unes noves
eleccions. De tota manera, sembla que no és menys cert que la previsió
constitucional està formulada i pensada per no ser aplicada, ja que parteix
d’un sistema electoral que tot i ser de proporcionalitat imperfecta no havia
arribat mai a uns nivells de fragmentació política com els actuals, i que per
tant no podia tenir en compte que el bipartidisme que està conceptualment a la
base de la previsió de repitició es veuria superat, i ja no s’estaria en el cas
de buscar una majoria suficient en la repetició com si es tractés d’una segona
volta sinó en el cas radicalment diferent d’intentar un acord entre quatre
forces profundament antagòniques que en un primer acte han demostrat estar molt
lluny de poder arribar a cap acord mínimament constructiu.
Posem a prova la Constitució en un dels
seus límits més fràgils i transcendents, el que condiciona la formació d’un
govern per a l’Estat. Què passaria si en les noves eleccions es reproduïssin
els resultats i tampoc es pogués arribar a un acord per atorgar la confiança a
un president de govern? Hauríem de repetir llavors unes altres eleccions? No hi
hauria més remei, però el grau de descrèdit institucional pel que fa als
partits polítics, i de retop al Congrés i al Senat, seria irrecuparable. Aquest
descrèdit, en qualsevol cas, ja s’ha posat en marxa.
Aquest posar a
prova els límits de la
Constitució, amb descrèdit evident de les institucions, ja
s’ha produït efectivament en el fet que el govern en funcions s’ha negat a
donar comptes al Congrés al.legant la seva provisionalitat, donant lloc a una
altra situació política insòlita que només es pot resoldre amb la interpretació
del TC. Els límits constitucionals, peró, ja es van desbordar de fet i de
dret amb la Sentència del TC del
2010 sobre l’Estatut català, després de l’acord del Congrés i de la celebració
del referèndum d’aprovació del mateix, deixant a l’aire la legitimitat de la
sobirania que s’havia expressat en aquell referèndum i sense preveure´n un
altre que la restablís sobre la base d’un nou acord. D’aquell desbordament
constitucional vénen le mostres de debilitat institucional actuals que la Constitució ja no pot resoldre.
La segona
constatació, tenint en compte aquests antecedents i la complexitat del moment
actual, tindria més a veure amb les condicions de futur, a curt i a mig
termini, per fer possible un govern realment
estable. Sense una renovació en
profunditat de la
Constitució no hi haurà manera de sortir de l’atzucac de la
fragmentació política actual. Les negociacions fallides entre PSOE i C’s,
entre PSOE i Podemos , i la passivitat del PP, han deixat clar que les visions
als extrems de l’arc polític pel que fa al manteniment o a la substitució del
statu quo constitucional són les que fan inviable qualsevol acord, ni que sigui
de mínims. A l’extrem de l’immobilisme del PP, del que es desconeix a dia d’avui la més mínima iniciativa per enfrontar amb una coalició de govern, a la
dreta amb C’s o al centre-esquerra amb el PSOE, les qüestions socials i econòmiques
més bàsiques, així com el problema substancial de l’encaix de Catalunya, s’hi
oposa simètricament, per l’altre extrem, el maximalisme de Podemos que a hores
d’ara encara no ha aclarit en quins termes formula un procés constituent
creïble. I pel mig, els dos partits que havien arribat a un acord, Psoe i
C’s, pateixen entre ells, i amb els
respectius extrems tangencials de Podemos i PP, la imposició d’una sèrie de
línies vermelles.
Totes les línies
vermelles estan relacionades amb els límits de la Constitució actual que
ja no pot contenir els requeriments de la fragmentació política. Per un costat,
la línia vermella del referèndum a Catalunya que impedeix tant un acord amb
Podemos com un acostament als independentistes (no per una referèndum d’autodeterminació
sinó per vincular-los a l’activitat legislativa), i per l’altre, les línies
vermelles autoimposades des de dins dels mateixos partits, del PP, de C’s i del
Psoe, que fa inviable un acord per reformar aspectes legals substantius
(treball, seguretat social i atur, sanitat, educació, llei electoral) i
sobretot aspectes fonamentals de la Constitució (plurinacionalitat, llengües,
finançament, competències, Senat de representació territorial). Només amb un
acord sobre una reforma constitucional, que podria començar sent de mínims en
una primera legislatura breu, per aprofundir-se en una posterior legislatura,
tindrà algun sentit la repetició de les eleccions. Altrament, la paralització
podria resultar letal.
Comentaris