“La seva gran passió”
Aquarela de la Thomascantorei pintada per Mendelssohn
L’11
d’abril de 1727, Divendres Sant, la Thomaskirche de
Leipzig està a punt per l’estrena de la Passió segons Sant Mateu, amb música de Johann
Sebastian Bach i lletra del poeta C. Friedrich Henrici, alias Picander, el seu
lletrista més habitual. Bach ha preparat la partitura manuscrita autògrafa, que
és per ella mateixa un miracle cal.ligràfic que s’ha lograt conservar,
resseguint amb detall el pentagrama amb
una ploma de cinc puntes i anotant amb
tinta vermella els recitatius de l’evangelista. L’òpera magna de Bach, monument
musical per a la posteritat, consta de dues parts, cinc actes, dos exordis i
una conclusió, amb seixanta vuit números en total. Els fidels de la congregació
luterana de la Thomas Kirche
estan acostumats als cicles de Cantates que el mateix Bach ha anat confegint
des del 1723 per a cada diumenge de l’any litúrgic, de manera que coneixen tant
les modalitats musicals del mestre Cantor com els continguts de les reflexions
que proposa i que troben el seu moment culminant en el Divendres Sant, en la
commemoració de la passió de Crist, al centre d’una cerimònia litúrgica
presidida pel sermó a la mitja part, que es presta a la interpretació dels
textos amb força musical, tal com havia prescrit Luter un segle abans.
Han passat quatre anys des de la contractació
de Bach com a Cantor de la
Thomasschule pel Consell Municipal de Leipzig, i només tres
de l’estrena de la seva Passió segons Sant Joan a la Nikolaikirche de la
mateixa ciutat, que li va causar més d’un mal de cap amb l’estament clerical i
els membres del Consell per la seva exègesi teològica. Però aquesta vegada Bach
està més segur que mai. Trencarà els motlles de les versions de les passions a
l’ús d’aquell temps, i sense proposar-se competir amb el model operístic amb el
que s’han anat familiaritzant alguns músics insignes de la seva generació
(Monteverdi, Händel) crearà un autèntic drama musical, d’una intensitat
sorprenent, amb la intenció de reflexionar en profunditat sobre la passió de
Crist d’acord amb la pauta estrictament luterana d’assumpció del pecat, el
sofriment, la innocència de Jesús i la redempció, al marge de quaselvol altra
consideració que pogués desviar la concentració de l’esperit creient.
Els dos cors, les dues orquestres, els dos
gups de solistes i els dos grups instrumentals, es troben convenientment
distribuïts per les galeries de la Thomaskirche, de tal forma que els solistes
queden en l’anonimat, només visibles pels membres de les classes altes que
ocupen les grades superiors. El que interessa és que la música penetri amb la
profunditat dels textos la consciència dels creients, no el protagonisme dels
intèrpretes, tampoc el del mateix Bach. És a punt de començar, com la qualifica
el director J.Eliot Gardiner (“La música en el castillo del cielo, un retrato de J.S.Bach”), la seva gran passió, més gran encara que la precedent segons Sant
Joan.
Aquesta passió, diu Gardiner, és de veritat
la crisi de la crucifixió, i no la triomfal elevació de la creu que contempla
la de Sant Joan. Els cors són l’encarnació del poble, de la turba, les àries i
els ariosos connecten directament amb
el sentiment dels membres de la congregació fins on són capaços d’expressar-se,
i les corals donen la resposta contemplativa dels creients. Comença el drama amb
el desconcert de les filles de Sió del Càntic dels Càntics pel què, el qui, el com i el quan del seu estimat, segueix amb el
sopar fraternal, la detenció, la traïció, el diàleg a Getsemaní, el penedimemt
de Pere, el remordiment de Judes (trenta monedes amb trenta notes llançades al
temple), el silenci de Jesús davant els grans sacerdots, els dubtes de Pilat,
el camí de la creu, la crucifixió, la mort, el tremolar de la terra i la
sepultura. Amb la reflexió del cor final (“Ens
asseiem amb ull plorós/ i a la tomba us diem suau/ reposeu en dolça pau”),
que més mereixeria un prolongat silenci que un fort aplaudiment, es clou el
drama musical religiós més dens i captivador que ha donat la història de la
música. Sense saber-ho, Bach s’havia convertit per a les generacions posteriors
en el cinquè evangelista.
El mateix Bach va tornar a dirigir la seva
gran passió a la
Thomaskirche el 15 d’abril de 1729 i el 30 de març de 1736
(revisada), a més de la de Sant Joan, la de Sant Lluc (de la que només se’n
conserva el text) i la de Sant Marc (desapareguda) en els anys d’entremig i
posteriors. Fins l’11 de març de 1829 no
la va recuperar en versió abreujada i adaptada instrumentalment Fèlix
Mendelssohn a l’acadèmia de Berlin, amb l’assistència de R. Schumann i Hegel
entre molts altres. Era l’homenatge a una obra cabdal del barroc en ple romanticisme.
Gardiner es pregunta en quin gènere s’ha
d’inscriure la gran passió de Bach, i tot i estar conforme amb George Steiner (“La mort de la tragèdia”), per a qui “el
cristianisme és una visió del món antitràgica, i la passió de Crist és un esdeveniment d’un dolor inexpressable
però és també la clau a través de la
qual es revela l’amor de Deu per l’home”, i per tant les dues grans
passions de Bach no es podrien incloure en les convencions del mite tràgic
plenament recuperades per Mozart i Wagner, subrattla que Steiner potser estaria
d’acord en admetre què la càrrega mítica d’ambdues passions, conduint els
oients a fer front a la seva mortalitat, conté una dimensió dramàtica que “ressona molt més enllà dels seus límits
temporals i litúrgics”.
Ahir vam tenir ocasió d’escoltar una molt
digna versió de la Passió
segons Sant Mateu al Monumental de Mataró, interpretada per la Simfònica del Vallès,
amb l’orfeó Manresà, el Cor Ciutat de Mataró i la Coral Juvenil Rodamon. Si bé
els recitatius ariosos de
l’evangelista i Jesús van ser substituïts per una expressió parlada que
necessàriament restava nervi narratiu a la declamació, i que la impossibilitat
de seguir els textos de les àries, el cor i les corals, feia que disminuís la
intensitat dramàtica de la proposta de Bach, que sempre tenia present que el
contingut del text havia d’arribar als membres de la congregació amb total
claretat justament a través de l’expressió musical, no és menys cert que la
calidesa de les veus i la intensitat de la música per ella mateixa, convertida
a estones en un bressoleig dolcíssim que és feia més i més personal i íntim,
van ajudar-nos a percebre la profunditat de la proposta.
No tenim indicis de com rebien i vivien els
oients de les congregacions de la comunitat de Leipzig les obres musicals
religioses de Bach, però podem pensar que es devien sentir interpel.lats i
acompanyats en els dubtes i les certeses de la seva fe luterana, senzilla o
profunda. Avui assistim a les interpretacions de la Passió segons Sant Mateu, o
segons Sant Joan, només com a espectadors, connectats per la sensibilitat
artística a unes obres que han transcendit el seu temps però que, excepte per
als creients, ja no tenen cap repercussió en la praxi de la vida quotidiana
personal. De tota manera, i per allunyada que es pugui considerar dels nostres
interessos personals la interpretació mítica de la passió en tant que drama
simbòlic del pecat i de la redempció, de la pèrdua i de la salvació, segur que
a través de la veritat profunda d’aquesta música podem copsar la necessitat de
recuperar, i de mantenir-nos, en el sentit de les coses, si no en la seva
significació post mortem, sí en la interpel.lació dels esdeveniments que ens toca
viure dia a dia, amb els seus moments de crisi i amb la seva exigència de
recuperació i de significació col.lectiva. La
gran passió és també la gran passió pel sentit.
Comentaris