(Europa)
Una Europa entre
parèntesi, com allunyada dels seu propis principis, és la que s’ha posat en
evidència a rel del principi d’acord amb Turquia per solucionar el greu
problema dels refugiats mitjançant un retorn i confinament massiu dels migrants,
que passen a ser qualificats d’irregulars sense distinció, a l’espera que la
burocràcia de la UE
decideixi substituir els retornats a terreny turc per un nombre més o menys
equivalent de concessions d’asil, com si es tractés d’un producte en circulació
sotmès a les necessitats i conveniències d’un mercat de migracions. Ja no es
tracta de persones que han hagut de fugir del seu país sinó de mers productes
intercanviables.
És vergonyós que els
líders europeus hagin gosat plantejar la qüestió del retorn massiu de migrants
fora de les fronteres europees, i encara més vergonyós que hagin acceptat la
iniciativa del govern de Turquia per convertir-se en un Estat-dipòsit a canvi
de determinades contraprestacions que res tenen a veure amb les necessitats
dels migrants i refugiats sinó només amb l’interès immediat del propi Estat
Turc. Les veus que s’han pronunciat contra aquest principi d’acord, començant
per l’Agència de les Nacions Unides per als refugiats, probablement faran que
no s’arribi a fer efectiu tal com està plantejat, però les seqüeles que la
solució definitiva pugui deixar enfosquiran
encara més la visió d’una Europa entotsolada en el control de
l’austeritat econòmica, incapaç de veure en la migració una oportunitat per
sortir del seu estancament social i demogràfic.
El que, però, crida
més l’atenció és la simplesa insultant amb la que s’ha plantejat la solució al
problema dels refugiats per la via d’incomplir sistemàticament la pròpia
legislació europea, a més de la internacional sobre l’estatut dels refugiats.
El Conveni de Ginebra de 1951, i el protocol sobre l’Estatut dels Refugiats de
1967, prohibeixen l’expulsió i devolució (“refoulement”) de refugiats i la
restricció de la circulació dels demandants d’asil, si no és per raons de
seguretat nacional o d’ordre públic (arts 31-33 del Conveni). La lectura del
preàmbul de la Carta dels drets Fonamentals de la Unió Europea
(2000), proclamant el patrimoni espiritual i moral de la Unió, fonamentada sobre els
valors indivisibles i universals de la
dignitat humana, la llibertat, la igualtat i la solidaritat, hauria de fer
pujar els colors a la cara de vergonya als patrocinadors d’aquell principi
d’acord amb Turquia. L’article 1 de la
Carta reclama que la dignitat humana ha de ser respectada i
protegida perquè és inviolable, i l’article 18 garanteix el dret d’asil dins
del respecte a les normes de la
Convenció de Ginebra, mentre que l’article 19 prohibeix
imperativament les expulsions col.lectives.
És ben cert que amb
la qüestió dels refugiats no es pot fer demagògia, i que cal tractar-la mirant
de no arborar el sentiment xenòfob fàcilment manipulable des de l’extrema
dreta, però el que s’està fent amb el principi d’acord amb Turquia és prescindir
completament de qualsevol recerca de solució que resulti coherent amb els
valors de la Unió,
es fa tabula rasa dels propis antecedents en la matèria, es dimiteix de
l’obligació de trobar-hi una sortida, la més raonable possible, al si de la
pròpia Unió, que es posa així en risc de perdre tota credibilitat de cara al
futur, en aquesta matèria i en qualsevol altra.
El juliol de 2013
va entrar en vigor la
Directiva 2013/33 del Parlament Europeu i del Consell sobre
normes per a l’acollida dels sol.licitants de protecció internacional, per la
que es deixa sense efecte la
Directiva 2003/9 (coneguda com normativa de Dublin que
concentrava la responsabilitat en el país d’arribada del refugiat, convertint en
insostenible la situació de països com Itàlia i Grècia, receptors inicials per
raó geogràfica) i es marquen les línies d’una segona fase del Sistema Comú
d’asil, orientada a una millora de les condicions d’acollida, garantint que els
sol.licitants de protecció internacional puguin circular lliurement pel
territori de l’Estat membre d’acollida i no siguin internats sinó en casos
excepcionals i sota control judicial, amb particular atenció a les persones més
vulnerables, menors, menors no acompanyats, persones amb discapacitat, persones
grans, dones embarassades, famílies monoparentals amb fills menors, víctimes del
tràfic de sers humans, persones amb trastorns psíquics i persones que hagin
patit tortures, violacions o altres formes greus de violència psicològica,
física o sexual, com les víctimes de la mutilació genital femenina. Si es fa
efectiu el principi d’acord amb Turquia totes les previsions d’aquesta
Directiva Europea sobre normes d’acollida seran paper mullat. Els sol.licitants
de protecció internacional seran expulsats en massa i sense distincions.
Sorprèn com la Unió
trepitja els seus principis i inutilitza la seva pròpia legislació. Podria ser
el principi de la decadència definitiva d’Europa?
En una conversa
entre els professors Z. Bauman i L. Donskis (“Ceguera
moral. La pérdida de sensibilidad en la moderna sociedad líquida”), aquest
segon proposa a Bauman una relectura de “La
decadència d’Occident” (1918 i 1923), d’Oswald Spengler, i es pregunta “com pot una bona vida i l’ús d’una força de
treball estrangera combinar-se per mantenir una cultura familiar, un llenguatge
i una identitat històrica”. Aquest, diu, és el drama ocult de l’actual
Europa, la civilització de la qual es
troba tancada en un àmbit de temor i angoixa. En la seva resposta Z. Bauman
manté la seva esperança en Europa, perquè Europa, contesta, “va ser la primera, i fins ara l’única, en
inventar una forma autocrítica i autotransgressora de ser-en-el-món, una manera
de ser que consisteix en un perpetu arribar-a-ser i, com Ernst Bloch va
senyalar oportunament, en un viure-cap-al-futur”. Tant de bo que el futur
d’Europa no acabi tirant per terra els seus principis.
Comentaris