Tres notes sobre el dilema grec
Com
que després d’escoltar i llegir opinions de tota mena sobre les converses del
govern grec amb el que ara se’n diuen Institucions, em veig incapaç d’arribar a cap conclusió mínimament clara, i
intueixo que és impossible parlar-ne sense sucumbir en l’intent, sigui per
l’excés de zel identificador amb les posicions de la part dèbil, sigui pel
defecte de reconeixement de les posicions institucionals de la part dominant, o
a l’inrevés, em faig a títol personal tres apunts, a l’espera que en el futur
immediat el dilema deixi de ser dilema i es transformi en una negociació, per
llarga i feixuga que resulti:
1.-
Els antecedents de l’endeutament grec, que afecta a una part mínima del Pib de
la zona euro, sembla que van tenir una pèssima resolució de part de les
Institucions (Comissió E, FMI i BCE) en els seus inicis.
El
deute acumulat abans de la crisi de 2010 afectava principalment a entitats i
bancs privats, i es va decidir un primer rescat per salvar aquestes entitats a
càrrec de les institucions públiques, de l’erari públic. No es va enfrontar la
gravetat del problema fins al 2012, quan el deute ja era insostenible, amb un
quitament considerable però amb la fixació d’uns terminis impossibles de
complir que buscaven sobretot assegurar als creditors la percepció d’interessos
collant l’economia grega amb una austeritat que dificultava el seu creixement.
Avui el deute correspon als països de la zona
euro en un 60%, és a dir, s’ha socialitzat,
a càrrec dels ciutadans de Grècia mateix com a deutors amb les polítiques
d’austeritat, en primer lloc, i també a càrrec dels ciutadans dels altres
paísos que han passat a tenir una posició de creditors malgrat ells mateixos,
per mor de les polítiques econòmiques dictades per la troika. Amb els rescats successius el deute ha pres un volum de
dimensions insostenibles. El mateix FMI acaba de reconèixer que és necessari un
quitament i que s’hauria d’atorgar un període de gràcia de 20 anys als deutes
existents, i allargar els crèdits en vigor fins a 40 anys, perquè els riscos de
sostenibilitat, i per tant de fallida efectiva, augmenten exponencialment si
l’economia no creix per sobre de l’1% (va créixer només un 0,1% el primer
trimestre) i si el superàvit primari és inferior al 2,5% del Pib (va ser només
de l’1,7% el 2014). Es van subestimar els riscos de l’austeritat expansiva
sobre l’economia grega que en comptes de millorar ha anat empitjorant fins a
perdre un 25% del seu Pib, malgrat haver-se reduït considerablement el dèficit
fiscal inicial.
2.- Pel
que s’ha vist en el transcurs de les converses tingudes fins ara, sembla que les
parts van començar a negociar amb prejudicis sobre la responsabilitat de l’altra
part, i amb posicionaments presos per endavant respecte de la sortida inevitable
de Grècia de la zona euro, de part de les Institucions, i de l’enfrontament directe amb les
polítiques d’austeritat, que volia ser exemplar per a la resta d’Europa, de
part del govern grec.
Aquestes posicions prèvies
s’han anat concretant amb la reiteració de les acusacions a la despesa grega
per sobre de les seves possibilitats, i apunten a una denúncia de les
condicions estructurals de la seva economia que la fan radicalment no apta per
a formar part de la zona euro. Si fos realment així, no s’explica per què a
aquesta evidència no se li va buscar sortida cinc anys abans i no ara, de forma
brusca i amb riscos per a la resta de països. El govern grec, per la seva part,
ha partit d’un excés d’ingenuïtat, i d’arrogància a estones, com si hagués
volgut fer tabula rasa del seu endeutament, i de les polítiques errònies
seguides per ell mateix, dominat potser per un excés de legitimitat democràtica,
considerada de forma esbiaixada, que
l’han portat, més que a negociar, a mantenir un desafiament sense sortida amb
les Institucions.
No deixa de ser paradoxal que mentre la
cancellera Merkel defensava que l’oferta de les Institucions era generosa amb
Grècia, el seu ministre d’economia proclamava urbi et orbi que no es podia ser
generosos amb Grècia perquè podria servir d’antecedent perillós i de mal
exemple per als altres països de la zona. En aquest sentit tindria raó
Habermas, que ha denunciat que les Institucions han volgut tractar la situació
d’insolvència d’un Estat com un esdeveniment apolític propi del dret civil, com
si només s’hagués de parlar de l’incompliment d’una part que podria donar lloc
a l’exercici d’accions davant d’un tribunal, negant-ne la corresponsabilitat
política.
A la situació de paràlisi de les converses,
buscada a propòsit de manera més o menys conscient per ambdues parts, el
president Tsipras li ha volgut donar un gir sorprenent amb la convocatòria d’un
referèndum, posant-se ell mateix de bell antuvi a favor del no, de no mantenir les converses en els
termes amb què han quedat exposats al moment de la ruptura. Altra vegada el
recurs a la legtimació democràtica que té una doble cara, perquè si bé el
referèndum no compleix amb els requisits mímins del Consell d’Europa (amb poc
temps per a una qüestió que afecta de manera decisiva el futur immediat del
país, i amb un contingut extemporani respecte de les propostes últimes, perquè
el mateix Tsipras es va moure per
avançar un acord amb algunes matisacions de fons) és l’última oportunitat
perquè el poble grec expressi la seva opinió.
3.-
El resultat del referèndum no hauria de dividir encara més la societat grega, i
hauria d’aportar elements nous per continuar les converses i transformar-les en
una veritable negociació.
El sí
no voldria dir una submissió incondicional al postulats de les Institucions, i
el no tampoc voldria dir un no a Europa. Tots plegats, i no
només els grecs, ens hi juguem massa.
Europa està pendent del referèndum, i el
viu de moment com un autèntic dilema, conscient de què qualsevol de les dues
opcions pot acabar sent molt negativa per a tots. El president francès Hollande
dóna en aquests moments mostres més madures d’afany d’entesa, per salvar el que
es pugui salvar, que la cancellera Merkel, que
dóna per descomptat que qualsevol
de les dues opcions apartarà Grècia de la zona euro, en el cas del sí per
imposar unes condicions que sap que són impossibles d’acceptar, i en el cas del
no per tirar pel dret i fer fora Grècia sense més arguments.
Resulta colpidor comprovar com els
mecanismes de les Institucions, dominats i controlats per la dinàmica dels
mercats, s’imposen irremissiblement a qualsevol altra consideració, encara que
el venciment dels terminis coincideixi amb el decurs d’unes converses. Divendres
de la setmana passada es van tancar les portes del temps per als ciutadans
grecs, i al cap de pocs dies tenien tancades també les portes dels bancs amb un
control estricte de capitals. Colpidor era veure els jubilats fent cua i
apilant-se demant un número per poder cobrar uns cent-vint euros de la seva
pensió. Que Grècia entri en una situació de morositat, d’acord amb els
estàndards del FMI, no hauria de significar que la resta de països d’Europa, i
del mateix FMI, li tanquin definitivament les portes de la solidaritat.
Europa no pot sortir d’aquesta envestida amb
una sensació de fracàs absolut. M’identifico amb els ciutadans grecs que
després del referèndum, tant si surt sí com si surt no, continuaran volent i
defensant la pertinença a Europa amb totes les conseqüències, d’esforç de part
seva i de solidaritat de part de tots els països de la UE.
Comentaris