Si el 9-N fóssim consultats
Sigui quin sigui el desenllaç de la seqüència de suspens
a què ens tenen sotmesos els governs central i de la Generalitat, amb
relació a l’eventual convocatòria d’una consulta popular no referendària sobre
la pregunta acordada per la majoria de partits del Parlament, val la pena no
perdre de vista els trets fonamentals d’una consulta d’aquestes
característiques, no per tirar aigua al vi sinó per tenir clar de què estem
parlant i de quines conseqüències se’n
derivarien en el supòsit (molt poc probable) de què s’arribés a celebrar.
1.- Seríem simplements convocats pel
president de la
Generalitat (no pel Parlament ni pel govern de la Generalitat) a donar
la nostra opinió sobre la pregunta proposada. L’article 8 de la Llei de consultes populars no
referendàries és ben clar: “Les
consultes populars no referendàries promogudes a l’empara d’aquesta llei tenen
per finalitat conèixer l’opinió de la població sobre la qüestió sotmesa a consulta
i llur resultat no té caràcter vinculant. Tanmateix, els poders públics que les
han convocades s’han de pronunciar sobre llur incidència en l’actuació pública
sotmesa a consulta, en el termini de dos mesos a partir de llur celebració”. Res a
veure amb el referèndum escocès.
És a dir, els votants seríem
simples opinants, i la nostra opinió no tindria cap força vinculant ni podria
decidir res respecte de la traducció jurídico-política de la posició de la
majoria; només obligaria al poder públic convocant (en aquest cas al president
de la Generalitat)
a pronunciar-se sobre la incidència del resultat en l’actuació pública. Sabem
de fa molt de temps en quin sentit s’ha pronunciat el president sobre la
qüestió. La majoria absoluta del sí-sí, sobre el total de participants a la
consulta, obligaria al president a plantejar al Congrés i al govern central la
necessitat d’un referèndum vinculant sobre la mateixa qüestió, i a aquest
plantejament bé es podria respondre amb una negativa (de greus i imprevisibles
conseqüències polítiques a tot l’Estat), o bé amb una pregunta nova en un
referèndum consultiu a Catalunya, o amb una iniciativa de reforma de la
constitució que acabés amb un referèndum vinculant a tot l’Estat. Estaríem
refent el camí encetat, però amb la dada molt qualificada d’un resultat que atorgaria
plena legitimitat democràtica i legal al procés.
2.- En tant que té per objectiu el coneixement de l’opinió majoritària,
la consulta no referendària no tindria el caràcter d’una votació política.
La doctrina és molt clara a l’hora de distingir el que és un referèndum, encara
que sigui no vinculant, del que és una simple consulta no referendària, per bé
que les dues són formes de participació directa dels ciutadans en els afers
públics. En el referèndum el subjecte
consultat és el cos electoral en la seva integritat, i materialment és un
instrument de participació política, que s’exerceix mitjançant el sufragi
lliure, és a dir, és una manifestació de la sobirania popular. Mentre que
la funció de la consulta no referendària no és
expressar la voluntat política dels ciutadans sinó la de d’articular voluntats
particulars o col.lectives, però no generals, no imputables al cos electoral. Aquesta diferència fa que les garanties
procedimentals, de formulació de la pregunta, de convocatòria, de subjectes cridats,
de control i d’escrutini, siguin també molt diferents, molt més exigents pel
que fa a la consulta referendària, que es porta a terme com si es tractés d’unes eleccions.
És a dir, en la consulta del 9-N
no estaríem exercint el dret de sobirania pupular que correspon a les votacions
en referèndums o en les eleccions legislatives o locals, sinó articulant una
voluntat col.lectiva entorn d’una proposta. Aquesta és la realitat, encara que
l’atmosfera en què es desenvolupa tot el procés ens convida a creure que el 9-N exerciríem definitivament
el nostre dret a decidir de manera plena i sobirana.
3.- En la difusió de la convocatòria (diguem-li campanya) la institució
convocant (el president de la
Generalitat) s’hauria de mantenir escrupulosament neutral. Així
ho preveu l’article 12. 3 de la
Llei: “Un cop signat el
decret de convocatòria de la consulta, les institucions convocants han d’obrir
un període de difusió institucional per a garantir el dret a la informació
sobre l’objecte i el procediment de la consulta, sense que en cap cas es pugui influir sobre la participació, ni sobre
l’orientació de les respostes, garantint la transparència, la igualtat
d’oportunitats i el respecte al pluralisme polític”.
Amb tot el que ha plogut sobre la
consulta fins ara, i tenint en compte el capteniment del president que sempre
ha manifestat la seva posició favorable a què Catalunya sigui un estat
independent, aquesta neutralitat insititucional, que exigeix també la dels
mitjans públics de comunicació, i que constituiria un dels requisits
fonamentals del desenvolupament de la consulta amb plenes garanties
democràtiques, seria més un formalisme que una realitat. Costaria de creure que
els mitjans públics d’informació catalans (TV3 i Catalunya Ràdio) es poguessin transformar
en quatre dies en òrgans que no condicionessin l’orientació de les respostes i que
garantissin la transparència, la igualtat d’oportunitats i el respecte al
pluralisme polític. Fins ara no s’han ditingit per res d’això, sinó més aviat
pel seu recolzament a la campanya per votar
i guanyar de l’ANC i Omnium.
Tot això, o una part d’aixó, podria passar si el 9-N fóssim consultats.
El més segur és que, com que no arribarem a ser consultats, continuï passant el
que està passant des de fa dos anys, donant voltes dins d’un bucle al que no se
li veu el final. Haurem de mirar de sortir de l’atzucac, reunir i ampliar
forces i buscar entre tots els catalanistes (sobiranistes o no) una solució
plausible, amb paciència i intel.ligència.
Comentaris