Assaig general d’una revolta
Era dimecres 9 de
desembre de 2015 i el periodista Farncesc Marc Álvaro parlava a la seu d’Òmnium
Cultural de Mataró del seu últim llibre “Per
què hem guanyat. 127 dies que van canviar Catalunya”. El llibre presentava una sèrie de reflexions (per dintre) entorn de les intrigues del procés, de maig a octubre
de 2015, i una sèrie d’articles a la Vanguàrdia comentant l’evolució del mateix, entre
gener i octubre de 2015 (per fora).
Els dos últims articles, immediatament després de les plebiscitàries del 27S (“Ha guanyat la il.lusió”, de 28 de
setembre, i “Mas, la ròtula”, de l’1
d’octubre), eren una valoració forçada per la decepció dels resultats que no
podia presentar-se com massa contradictòria amb la resta de reflexions i articles
antecedents. No s’havia guanyat, però s’havia de dir que havia guanyat la il.lusió, i que Mas era en tot cas
imprescindible, encara que els resultats el deixaven als peus dels cavalls. Com
reconeixeria el mateix autor en una article de poques dates posteriors, més
sincer (“La correcció necessària”), i
com constatava després (“Contra el
desencís”), el moment era de
malbaratament polític i de podriment del procés, però enlloc es feia una
autocrítica respecte de les anàlisis anteriors, com si al final hagués sorgit
una força imprevista de la naturalesa que estigués a punt de malmetre’l.
Aquesta força irracional era la
Cup, evident per al periodisme masista que representava Francesc-Marc Álvaro.
Ara, al cap de
quasi quatre anys, amb “Assaig general d’una
revolta. Les claus del procés català”, el mateix autor sí que aprofundeix
en la crítica, i per tant en la seva autocrítica personal atès el seu
posicionament clarament independentista, partint de la globalitat del procés, i
no només del procés donat que el llibre, aparcant una mica l’objectiu
fonamental, fa incursions de profit en la història passada i recent del
nacionalisme catalanista (“Quan en dèiem
separatisme”, “Pujolistes, marginals i cridaires”, i de manera més
immediata a “La gran mutació”).
La crítica de Marc
Álvaro és valenta, però un xic esbiaixada. És valenta a l’hora de denunciar el
malbaratament polític del procés, com ja preveia en els seus comentaris a rel
de la presentació del llibre anterior. I em sembla esbiaixada a l’hora de centrar
i carregar les tintes d’aquest malbaratament en el condicionant de la Cup, i parcialment en
l’evolució radical de l’ANC. En el capítol més rotundament crític de l’obra (“La pressa”), i parlant del biaix antipoliític del procés segons la
seva pròpia expressió, para atenció a alguns dels lemes i consignes, com a més
definitori “el poble mana, el govern
obeeix”, per traslladar la causa fonamental del malbaratament polític a la il.lusió populista que protagontizen la Cup i els Cdr, i que troba
emparentada en les posicions de Lluís Maria Xirinacs i els seguidors del seu “esperit”.
En comparació amb
la crítica sobre la “Pressa”, el
primer capítol (“Un moment estel.lar?”,
referit al moment de la Dui
del 27 d’octubre de 2017), parlant dels dubtes del president Puigdemont
sobrevinguts després de la decisió frustrada de convocar eleccions, té un aire
de tragèdia fatalista que acaba atorgant al protagonista el paper de l’heroi
tràgic que sucumbeix a les forces del destí. I no hi havia cap fatalisme en
aquella frustració, sinó el malbaratament d’una oportunitat política que
s’havia de desvincular dels condicionants populistes, responsabilitat exclusiva
del president en aquells moments.
En un altre capítol
profundament crític (“Trompe-l’oeil”)
Marc Álvaro es compta entre els que escoltaven els missatges basats en la
determinació voluntarista (“tot anirà bé
si tenim la determinació de fer-ho possible”) i es pregunta “com es podia sustentar la viabilitat d’un
objectiu polític d’aquesta envergadura a partir, sobretot, de la fe”. Penso
que a aquesta fe, a aquesta pseudoteologia de fons sobre la salvació del
procés, es van abraçar irresponsablement els seus dirigents, ignorants
temeraris dels recursos i de la previsible reacció dels poders de l’Estat (“Aquesta ignorància arribava a límits
sorprenents en responsables institucionals de primera fila”, constata ara
l’autor).
Benvinguda la crítica
si serveix per sortir de l’atzucac. Va ploure molt durant el procés entre
setembre de 2015 i octubre de 2017, i ningú no veia, o feia com si no veiés, tot el que ara repassa
aquest “Assaig general d’una revolta”,
i quan l’assaig es va concretar en una representació oberta al públic hem hagut
de recórrer, com fa l’autor, a prendre com a més realista la narració de
l’advocat de Joaquim Forn, Xavier Melero, en les conclusions del juidici del
procés: “El procés, resumit a la manera
de Melero, és un simulacre, una impostura, un decorat de cartró pedra”.
No puc deixar de
repetir-me la reflexió que em feia justament després que Marc Álvaro comentés
el seu “Per què hem guanyat” ara farà
quatre anys a la seu d’Òmnium Cultural de Mataró. Per què es podia pensar que
ja havíem guanyat si estàvem de ple en el camí del fracàs? Potser perquè la
responsabilitat no és només dels líders del procés. Algun dia s’haurà de fer la
crònica cultural d’aquests anys de sobiranisme, per analitzar amb fredor la
gènesi, l’evolució i el decantament cap a l’independentisme acrític d’una part
important del món cultural, intel.lectual i dels creadors d’opinió a Catalunya (i dels seus
mitjans públics!) que quasi d’un dia per l’altre va descobrir que la seva
funció era posar-se incondicionalment al servei de les excel.lències d’una
immediata independència, fins que un bon dia va haver de començar a baixar del
cavall i a reconèixer que el que era bo,
necessari i suficient, estava en realitat farcit d’insuficiències,
contradiccions i enganys, que reproduïen els mecanismes de la depressió col.lectiva. I com que els
canvis sobtats d’orientació política i cultural no són mai innocents (pensem en
l’aznarisme que predicava una segona transició, sembrant moltes de les
males herbes que ara no sabem com arrencar), també caldrà preguntar-se a qui va
acabar beneficiant la commoció sobiranista.
Comentaris