Quan la novel-la passa al carrer de casa
Ja fa un temps que
llegint la novel-la d’en Pep Puig, “La vida sense la Sara Amat”
(Premi Sant Jordi 2015), se’m van desvetllar una colla de sensacions que de
primer vaig deixar al tinter però que no voldria que es perdessin del tot. La
novel-la transcorre durant uns dies d’estiu de 1.981 a Ullastrell, el meu poble,
i també el del novel.lista, i l’acció principal i els seus protagonistes es
mouen invariablement pel Carrer de la
Serra i pels seus contorns, centrats de manera específica a
la casa del “sabater”. El carrer de la Serra, amb vistes esplèndides al cantó de
Montserrat, va ser el carrer on vaig viure, amb llargues absències per raó
d’estudis, fins a finals de 1.969 (any de naixement del Pep Puig), quan amb la
família vam emigrar a Mataró. Sí, més que d’un simple trasllat es va tractar
d’una emigració, potser emparentada amb la “fugida” de la
Sara Amat, la protagonista adolescent de la
novel-la.
Quan vaig tenir
coneixement de la novel-la, pel premi Sant Jordi i per alguna entrevista a
l’autor, de seguida vaig preguntar-me per la coincidència del cognom, Amat, amb
alguna persona concreta del poble, inclús de la família. Però no, la novel-la
parteix d’un suposat fet històric de l’estiu de 1.981, la desaparició de la Sara Amat en el
transcurs d’un joc de “cuca amagar” (com
en dèiem al poble del “cuit a amagar”)
que dóna peu a la descripció d’un altre joc
de fons, el dels sentiments del protagonista, el mateix Pep Puig, en el pas de
la infància a l’adolescència.
D’Amats el poble en va ple, i de Puigs també. La protagonista Sara Amat
és ficció, però els personatges que vesteixen la narració entorn d’aquest nucli
fictici són ben reals, i els escenaris del poble que sostenen l’acció són una
còpia autèntica de la realitat. No hi ha
transformació ni idealització locativa de cap mena. En Pep Puig es mou
prou bé en aquests escenaris per rememorar les pròpies cuites de l’inici de
l’adolescència que es desenvolupen
sobretot a casa de la padrina Maria. Al poble dels avis i àvies sempre
en dèiem “padrins”i “padrines”.
La padrina Maria,
l’acompanyant inseparable del Pep Puig aquells dies d’estiu a la casa de Carrer
de la Serra on
viu sola des de la mort del seu marit, el Benet barber, és la mare d’un altre
Pep i de l’oncle Quico, que també juguen el seu paper a la novel.la. Resulta
que el padrí Benet de Cal Barber (l’autor canvia l’apel.latiu pel de Cal
Sabater, perquè també hi venien espardenyes, més que sabates) era un íntim amic
del meu pare, que també es deia Benet, i per aquesta raó sempre em va tallar
els cabells de franc durant la meva adolescència al poble. I el Pep de Cal
Barber, el pare de l’autor, i el seu germà Francesc (sempre li dèiem “el
Quico”) van ser els meus amics fins que vam emigrar a Mataró. Després els
contactes van ser molt esporàdics, però havíem jugat a l’equip de futbol del
poble, i amb el Quico érem inseparables anant a l’escola dels anys cinquanta,
preparant la Serralavella o “el Saltpas” justament a Cal Barber.
Recordo molt bé les característiques del
menjador de Cal Barber on havíem passat moltes tardes dibuixant cromos i
llegint tebeos, com també la sala de la barberia, el corraló que tenia una
porta d’accés a la part del darrere de la casa, per on es va colar la
Sara Amat el dia de la desaparició, i les
habitacions de dalt on va amagar-se la
Sara sense saber-ho la padrina Maria. A més, resulta que la
meva cunyada, la Maria,
és cosina germana del Pep barber i del Quico, nascuda a Cal Correu, que es
troba paret per paret al costat de la de Cal Barber. Diria que llegint la
novel-la moltes persones que conec i que estimo, i jo mateix, passem a ser testimonis muts de la història
de la Sara i el
Pep Puig a casa de la padrina Maria. I és inevitable que algunes emocions
quedin preses al voltant de la narració, relacionades amb la nostra pròpia
adolescència i primera joventut.
Pots llegir molta teoria sobre la dialèctica
de realitat i ficció en qualsevol novel.la com a fet literari, però no hi ha
dubte que la combinació d’escenaris i personatges reals, conservant la
integritat de les seves peculiaritats, amb la invenció d’una història que pren
vida i es desenvolupa en aquests escenaris i a través d’aquests personatges, és
la demostració palpable que la realitat és fictícia i que la ficció és real.
Traslladat als escenaris reals de la infància a través de la novel-la pots
començar a veure que potser aquella infància va ser en part fictícia, i que en
tot cas la ficció fa més intel.ligible aquella etapa de la vida.
Els noms dels membres
de la colla, del Pep Puig, el Padial, el Joan Forner, la Mariona de Cal Correu, el
Vidal, la Sara Amat,
el Pere Estevet…, són indestriables dels llocs del poble per on es mouen i
juguen, el camp de futbol, Cal Forner, Can Palet, les moreres i els bancs del
Carrer de la Serra,
l’escola antiga, les escaletes del sindicat, el local del cinema dels diumenges
a la tarda, els revolts que fa l’autocar de línia, pujant i baixant per la
carretera d’Ullastrell a Terrassa…Avui comencen a ser diferents però jo els
vaig tractar i trepitjar tal i com els descriu l’autor. El noi de Ca l’Estevet,
pare del Pere Estevet, era cosí germà meu, com el Peret del Coix, que el Pep Puig
descriu amb rotunditat: “El Peret del
Coix (Peret del Coix es deia: com m’agradava aquest nom!), a més de molt lleig,
era un home tan simpàtic com malcarat, o diguem que basava a seva simpatia en
una falsa (però autèntica) malcaradura”. Sense la presència d’aquestes
persones amb el rerefons del Carrer de la Serra i de les parts més transitades del poble,
el relat fictici s’hauria vist tancat en el clos d’una habitació sense vistes a
la realitat d’un entorn social i humà que el fa néixer i el condiciona.
Ullastrell ja té el
seu topos literari. No sé com ho ha viscut, o com s’ho ha pres, la gent del
poble, però no es pot negar que la novel-la aporta una dimensió nova a les
seves característiques, li dóna un plus de dignitat i d’interès humà, tot
recreant l’escenari sentimental d’uns fets que en aquell temps necessitaven palpar els contorns reals de les
cases i de la seva gent per poder ser expressats. Encara no existia internet, i
l’única xarxa possible s’havia de buscar en el cos a cos personal, allà on
s’experimenten de veritat les etapes i els trasbalsos de la vida. Benvinguda
literatura al Carrer de la Serra!
Ben arribat Ullastrell als ravals de l’experiència literària!
Comentaris