El miratge de la unilateralitat
El nou acord entre JxSí
i la Cup sobre un
“mecanisme unilateral d’exercici
democràtic” que es desenvoluparia en tres fases, de procés participatiu i
desconnexió, assemblea constituent mitjançant unes noves eleccions i referèndum
constitucional, consisteix, al meu parer, en un projecte híbrid de voluntarisme
social i d’utopia política. És comprensible que es miri de sortir de l’estat
letàrgic en què es troba el procés amb una proposta que combini l’esforç per
refer la il.lusió col.lectiva amb un exercici d’imaginació política que pretén
crear les condicions per a una declaració unilateral d’independència.
Res a dir sobre l’esforç per recuperar la
il.lusió, del tot legítim i vist com
absolutament necessari en tots els sectors de l’independentisme. Aquest esforç
de recuperació s’expressarà en el Fòrum Social Constituent amb representants de
la societat civil i partits polítics on es debatrà sobre la futura Constitució, i tindrà el nivell d’eficàcia
social que resulti del grau de participació popular que pugui obtenir i de la
coherència de les futures aportacions. El Fòrum, en aquest sentit, no deixaria
de ser un moviment social de sensibilització independentista.
Però quan aquest
moviment de sensibilització independentista fos assumit per una futura
assemblea constituent sorgida d’unes noves eleccions per proposar, sense
referèndum previ pactat amb l’Estat, una Constitució per a la Catalunya independent,
l’horitzó social es transformaria en una utopia política desproveïda de base
jurídica, sense possibilitat d’aconseguir cap eficàcia real.
I això es donaria
no només per la intervenció del TC que declararia la nul.litat dels successius
actes unilaterals del Parlament, sinó fonamentalment perquè la Constitució proposada
no podria ser considerada com a regla bàsica de reconeixement per la totalitat
dels ciutadans de Catalunya. I el mateix s'esdevindria respecte de les lleis de
desconnexió inclús en la hipòtesi, gens probable, de no intervenció del TC,
perquè es produiria una situació anòmala de doble legislació en la que la
legislació de nova creació no podria ser tinguda per la col.lectivitat com a
principi primari d’obligació sense la substitució pactada de la normativa
vigent. És un miratge, creat amb bona o mala fe, voler fer veure, com fa el nou
acord, que les noves lleis de desconnexió “no
seran susceptibles de control, suspensió o impugnació per part de cap altre
poder, jutjat o tribunal”, ja que no només seran impugnades jurídicament
des de les instàncies vigents sinó que no podrien en cap cas ser tingudes com a
normes bàsiques de reconeixement pel conjunt de la ciutadania si abans no hi ha
hagut una reformulació pactada de la legislació vigent.
Es parla de mecanisme unilateral d’exercici democràtic i
no es té en compte que aquesta fórmula és un oxímoron jurídic i polític, perquè
l’exercici democràtic és incompatible amb el recurs sistemàtic a la
unilateralitat. Es parla també de legitimitat democràtica com a principi
absolut de l’acció política, però no es té en compte que les normes jurídiques
que emanen de tota acció política democràtica han de ser avalades pel principi
del reconeixement col.lectiu sense el qual no poden gaudir d’eficàcia.
Ja fa una colla
d’anys que un dels filosòfs del dret més importants del S.XX, H. L.A. Hart (“El concepte de dret”) ens va alliçonar
sobre la relació entre la regla de reconeixement i la validesa i l’eficàcia
jurídiques en tota societat regida per un sistema de dret convingut
col.lectivament. Segons Hart, “la regla
de reconeixement especifica la característica o característiques que ha de
posseir una regla per tal que es pugui considerar com una indicació afirmativa
i concloent que es tracta d’una regla del grup recolzada en la pressió social
que el grup exerceix”. No és possible que una Constitució proposada
unilateralment pels representants d’una part del col.lectiu social pugui
arribar a gaudir de l’status de norma de reconeixement o de regla primària
d’obligació per la totalitat dels ciutadans de Catalunya. I si no pot obtenir
aquest status tampoc pot gaudir de l’eficàcia jurídica constitucional que se li
pretendria donar.
El procés ens té
acostumats a escenaris successius per anar sortint del pas mitjançant la
creació de futurs immediats que fins ara s’han revelat sempre com miratges
sense contingut real. El nou acord de JxSí i la Cup és un miratge més en la llarga caminada del
procés. Per reafirmar la il-lusió pot ser un instrument vàlid per aquells que
hi creuen. Però res més. Es corre el risc, potser ja inevitable a aquestes
alçades de les ziga-zagues del procés, de convertir els miratges que crea la
il.lusió en succedanis instrumentals per mantenir latent de manera indefinida
el propòsit irrealitzable d’una independència unilateral. Les declaracions
unilaterals, siguin o no impugnades, seran sempre només declaracions que
sostindran una ideologia o una filosofia política, però no tindran validesa ni
eficàcia jurídica real. Ni de cara a l’interior ni de cara a l’exterior.
Comentaris