He cregut i per això he parlat
“L’existència i la
mort, pel fet d’estar relacionades amb Déu, són objectes perennes del pensament
humà atès que el pensament no és indiferent a l’enigma de la identitat
humana, de la nostra presència en un món determinat”. La reflexió de G.Steiner a la
darrera de les seves “Deu raons
(possibles) de la tristesa del pensament” ajuda a situar en el context que
correspon el “Creure encara? Deu meditacions” de Josep Mª Carbonell (Viena Ed.). En el mateix context de
pensament entorn de les preguntes fonamentals de la identitat humana van
desgranant-se les reflexions de “Creure
encara?”, llibre escrit, segons explicita l’autor a la presentació, “per explicar-me a mi mateix el que crec i
penso dels aspectes determinants de la meva vida: món, home, Déu. Creure és la
base del meu relat sobre el món i la vida, sobre el sentit de l’acció que
nodreix el meu anhel de felicitat i d’esperança”.
En un moment de
profunda crisi del “creïble” en tots els àmbits, l’aportació de Carbonell es pot
entendre com un desafiament, un repte, un alliberament del pensament i una
esperança, que concentra en el nucli del creure cristià les respostes a les
preguntes fundacionals sobre la natura, l’home, el bé i la paraula, la vida i la mort, la
comunitat, l’acció i el silenci. “He
cregut i per això he parlat”, la convicció transmesa per Pau en la segona
Carta als corintis podria ser el moviment intern, la justificació d’aquestes
deu meditacions. Del creure cristià se n’ha de parlar, se n’ha de fer narració,
relat, tot referint-lo als grans relats bíblics, evangèlics fonamentalment.
A més de tractar-se
d’una confessió personal, pretén contribuir honestament a la inculturació dels
fonaments del creure cristià en el moment actual, tenint en compte que aquesta
inculturació sempre serà precària . Què hi podem trobar de significatiu en el
sotrac de la modernitat ? Com
subratlla Ll.Duch a “Religió i
comunicació”, la crisi del relat cristià s’inscriu dins la gegantina crisi
gramatical (manca d’articulació de sentit) dels nostre dies, “l’entramat sòcio-lingüístic que havia
servit per articular les preguntes últimes ha esdevingut irrellevant”. La
mateixa crisi de sentit que analitzen cruament autors com Z. Bauman (“la modernitat sembla més una cultura del distanciament, de la discontinuïtat i de
l’oblit”), citat pel mateix autor, o Byunh-Chul Han a “La societat del cansament”, per exemple (“ la moderna pèrdua de creences afecta no només Déu o el més enllà sinó també a la realitat
mateixa, fa que la vida humana es converteixi en quelcom totalment efímer”),
i que apunten que en molts apectes la modernitat i la postmodentitat presenten
inquietants trets de premodernitat.
Enmig de la crisi
de relat i de sentit de la modernitat Carbonell apel.la a la virtualitat engrescadora
del nucli de la tradició cristiana, amb una determinació sòlida encara que
pugui resultar polèmica quan sosté que la modernitat en la seva definició més
positiva és hereva del cristianisme (valor de l’individu, solidaritat,
justícia, igualtat, fraternitat), tot citant Benedetto Croce (“el cristianisme és la revolució més gran realitzada
per la humanitat”), i quan afirma que el relativisme moral és el resultat
d’una lectura parcial de la modernitat i la il.lustració.
Sota els paràmetres
conceptuals de narració i de sentit les
reflexions de Josep Mª Carbonell es centren en allò més essencial del missatge
cristià respecte de les preguntes fonamentals que determinen la vida humana.
Respecte del món i de la natura, es
pregunta amb E. Morin quina és “la natura
de la natura”. Sense posar en qüestió l’objectivitat científica de la
doctrina de l’evolucionisme, no hi és incompatible l’afirmació de veritat sapiencial i de sentit sobre el
seu caràcter d’origen diví que dóna lloc al principi del Credo niceà(“crec en
Déu Pare, Abba) , i que arrenca de la poètica del Gènesi. El cristianisme és
l’única religió que reconeix i interpreta Déu com a Pare. La meditació
s’emmiralla en una cosmologia, per exemple la de T. de Chardin, que cita, i
també podria ser la de Pedro Laín (“Evolución
y sentido de la vida”): del concepte merament biològic al concepte
formalment cosmològic de l’evolució. Diu Laín:“És possible sostenir que en el pensament de l´home s’està pensant a si
mateix el Tot de l’univers?”. Respecte de l’home, format segons la mateixa
poètica a imatge i semblança de Déu, es fa palès el reconeixement de la
filiació originaria de totes les dones i homes, fonament de sentit dels Drets
de l’Home. Més enllà de les convencions i normes sobre la solidaritat, hi ha el
reconeixement del caràcter fraternal de tots els homes, abans i per sobre de
quelsevol convenció. Es parteix també d’una visió antropològica, que podria ser
la del mateix Laín (“Qué es el hombre”), o de l’afirmació del
mateix Steiner: “És possible que l’home
esdevingués sapiens quan els mitjans lingüístics li van permetre la formulació
de la qüestió de Déu”.
Sobre Jesús, Carbonell subratlla el misteri de l’encarnació
de Déu en la història, encara en estat d’ocultació, en una habitud progressiva
de Déu i l´home. Troba una base d’aproximació en la teologia apofàtica oriental,
que podríem relacionar amb el penetrar en la foscor del no-saber, el “no-saber sabent” dels místics (Fray L.
de León, Sta Teresa, St Joan de la
Creu). Estem sondejant l’incomprensible. Relat de la història
com aliança: Noé i tots els sers vius (“Laudato
Sí”!), Abraham (el no-sacrifici que es transforma en promesa de salvació),
Moisès i la terra promesa, Jesús i la plenitud dels temps en la humanitat , com
a realitat última (un saber que ens precedeix). En Jesús podem formular-nos les
preguntes constitutives de la condició
humana: qui som, d’on venim, on anem, què esperem, preguntes que es formulava E.
Bloch, de l’Escola de Frankfurt, al
pròleg del seu “ Principi Esperança”.
Respecte de la
paraula i el bé (la predicació de Jesús) Carbonell remarca l’especificitat
cristiana: Déu és amor. Amor com acte gratuït, sense esperar res a canvi. Les
Benaurances que s’eleven en un torrent de sentit contra la lògica de la
mercantilització i el consum, contra la lògica del poder, són l’expressió
solemne i definitiva de la bondat gratuïta. En elles rau la veritable lògica
del canvi, la ruptura dels valors hegemònics, la interrogació per l’alteritat, l’altre
com a font de fraternitat. Convergeixen aquí les visions del Papa Francesc a
Lampedusa, contra la “globalització de la
indiferència”, la denúncia de la postmodernitat d’U.BecK en el “fer-se individu” (la individualitat al
centre, la realització personal com a objectiu) i la constatació de Z. Bauman sobre
“la ceguesa moral i la pèrdua de sensibilitat en la modernitat líquida”.
Sobre la mort i la
vida (passió resurrecció) la meditació reflexiona entorn del sentit més profund
de la revelació de Déu al món. Citant Bruno Forte, “el ressuscitat és el testimoni de l’alteritat victoriosa de Déu
respecte d’aquest món, d’allò que és Últim respecte d’allò que és penúltim”.
L’amor és més gran que la mort. S’ofereix al món un nou horitzó de resistència,
d’esperança i d’acció (de mediació crítica i mística.
Respecte de la la
comunitat, Carbonell expressa el seu desig d’Església com una minoria creativa
en una societat cada vegada més plural i global, sense poder, a contracorrent, una força creativa de sentit
i d’identitat del món, més interessada en la “influència” que en el poder;
oposada a la societat del rendiment, de la competició, actuant en els marges
però sortint a les perifèries (dels pobres, de la justícia) de manera
contracultural. Significativament G.Vattimo (el filòsof del pensament feble)
pensa que “la pressió espiritual de
l’Església pot arribar a l’asfíxia, peró oxigena quan actua com a instància
contracultural”.
Sobre l’acció (fe i
política, compromís), la reflexió parteix del convenciment: que “l’escatologia
intrínseca a la història no allibera sinó que esclavitza” (Ratzinger). El
testimoni personal de l’autor, amb trenta anys dedicat al servei públic des de
diferents instàncies, es sintetitza en les següents afirmacions de sentit: la
fe desborda l’acció política; no hi haurà mai un ordenament definitiu de la
llibertat; l’acció política no pot caure
en el sincretisme, ni reduir la fe a una fe ètica, ni manipular-la en base a
principis innegociables (avortament, eutanàsia, matrimoni homosexual…); l’acció
política il.luminada per les Benaurances, desplega el seu valor quan està al
servei d’una evidència moral. I en els principis
del Papa Francesc a “Evangelii Gaudium”: el temps és superior a l’espai; la unitat
preval sobre el conflicte; la realitat és més important que la idea; el tot és
superior a la part.
Finalment, parlant
del silenci (quan la paraula és silenci i acció), el creure demana un exercici
permanent de gimnàstica espiritual. Sortir del soroll per connectar amb
l’esperit. Deconnectar per tornar a ser. Gimnàstica de la bondat, en comunitat
(mediacions), de l’acció i el compromís , acció que venç el desencís, el
pessimisme i la indiferència, sabent que els futurs sempre seran “imperfectes”
(R.Obiols); gimnàstica del silenci, de la meditació, la contemplació i la pregària. Convergeix aquí amb
les aportacions de G.Magalhaes (“Mirall
meu. Una lectura quotidiana dels evangelis”), el valor dels petits gestos
persistents com a únic camí per als grans canvis, l’alegria de l’Evangeli que
arrela en el cor de la vida. I també s’hi veu reflectit el consell del mateix
Byung-Chul Han, la necessitat de relaxació per recuperar “el do de l’escolta”, l’atenció profunda i contemplativa a la que
no té accés el jo hiperactiu, l’experiència del Ser (el que és Bell, Perfecte)
i la referència de W. Benjamin a “L’avorriment profund” (“l’ocell del somni que cova l’ou de
l’experiència”). I naturalment
l’obra de Josep Mª Esquirol, “La
resistència íntima. Assaig d’una filosofia de la proximitat”: la integració
del que és pròxim i nuclear, quotidià, per tenir cura del que és proper
(l’altre) com “un fil conductor per a
l’hermenèutica del sentit de la vida”, del rerefons de l’existència humana.
El sentit contra l’absurd i el nihilisme.
(Resum de la
presentació de “Creure encara? Deu
meditacions”, de Josep Mª Carbonell, al Foment mataroní el passat 15 de
juny)
Comentaris