Confiança, de qui i per a què?
La qüestió de
confiança plantejada pel president Puigdemont per al proper mes de setembre és
un punt més d’inflexió que s’afegeix a d’altres anteriors (llista unitària al
Parlament, plebiscitàries del 27S, declaració de sobirania del 9N, pas al
costat del president Mas, pacte amb la
Cup, esmena a la totalitat dels pressupostos) en els que la
política catalana recent va virant en cercles cilíndrics de forma progressiva i repetitiva sense
arribar mai a configurar una figura acabada, és a dir, dibuixant un bucle del
que no es coneix el final ni la manera de sortir-ne.
El president
demanarà formalment la confiança al Parlament per a continuar presidint la
legislatura com a cap del Govern.
Apel.la a la institució de la qüestió de confiança prevista per a situacions
extraordinàries (a l’Estatut i a la Constitució) en les que és imprescindible
dilucidar si el president compta o no amb la confiança d’una majoria de
parlamentaris (és suficient una majoria relativa) per a dur a terme el seu
programa o una determinada legislació que consideri fonamental per al futur del
país. El recurs a la qüestió de confiança a Espanya només s’ha produït en tres
ocasions, a rel de la Llei
de desamortització de Mendizàbal (1.836), el 1.980 pel president Suàrez
(després d’una moció de censura del Psoe) i el 1.990 pel president Gonzàlez
(per ratificar la seva investidura).
Puigdemont hauria
pogut dissoldre el Parlament davant l’esmena a la totalitat dels pressupostos i
convocar noves eleccions, però ha preferit, condicionat sens dubte per la
continuació del procés i la recuperació del seu partit, CDC, sotmetre´s a la
qüestió de confiança amb el convenciment de guanyar-la. Altrament, un resultat
negatiu obligaria el president a presentar la dimissió i a reiniciar els
tràmits per investir-ne un de nou.
La singularitat
d’aquesta qüestió de confiança rau en el
fet que es dirigirà específicament al grup minoritari del Parlament, la Cup (i retòricament al propi
grup de JuntsxSí), i que versarà sobre un tema, el procés cap a la
independència, quin pronunciament ve expressament descartat per la legislació
vigent a la que, paradoxalment, recorre el president per continuar-lo. En dret
d’això se’n diu frau de llei.
Si la situació ja
és de per si paradoxal en el fons, a la superfície apareixen les contradiccions
que cada vegada més limiten la viabilitat del full de ruta del procés. Perquè
el president només pot demanar la
confiança de la Cup
i de JuntsxSí. La confiança de la resta de grups parlamentaris, exclosos des
del principi dels objectius marcats de la legislatura, la té de bell antuvi
denegada, si no és que a última hora introduís algun principi d’acord amb CSQP o amb el Psc, que obligaria a un canvi
de rumb substancial que a hores d’ara és del tot improbable.
Ara bé, quins
estímuls es proposaran a la Cup
perquè atorgui la seva confiança després de l’esmena a la totalitat dels
pressupostos? Quin element nou afegirà el president capaç de vèncer l’oposició
de la Cup després
de proclamar solemnement que el pacte amb aquesta formació havia quedat
trencat? Més encara, en el supòsit que la Cup voti favorablement a l’atorgament de
confiança, què li podrà assegurar que aquesta confiança li serà mantinguda si,
com també s’ha assegurat repetidament des de JuntsxSí (i sembla que confirmen
una immensa majoria dels seus votants), la Cup no pot ser un soci de confiança? Espera el
president que la Cup
es transformi en alguna cosa diferent del que és ara, i que les dissensions que
hi estan aflorant (i que s’estan provocant) acabaran per assegurar-li una
subordinació al full de ruta de JxS sense cap més sorpresa? Anirà la Cup contra la resolució de les
seves assemblees, aprovada fa un parell de setmanes, de considerar-se
desvinculada dels pactes amb JxS? Si es proposa un nou pacte, quines
concessions està en condicions de fer el president a una formació tan
imprevisible com la Cup?
Potser el president està caient en un excés
d’optimisme que li pot esclatar a les mans, si no en la votació de la qüestió,
sí més endavant, encara que llavors el bucle es trobaria en un moment superior
del seu desenvolupament i s’haurien guanyat uns mesos més. Aquest excés
d’optimisme ve forçat per la situació que se li ha creat (i que segons
manifesta no hauria acceptat d’haver-la conegut en detall abans de ser investit
president).
En el joc de
despropòsits de la política catalana actual no seria del tot estrany que el
president obtingués, per voluntat de la
Cup, una majoria relativa de confiança (en el cas, per
exemple, que una part dels vots de la
Cup votés a favor i una altra s’abstingués, el que podria
donar lloc a un estrafalari 67 a favor, 63 en contra i 5 abstencions, o
resultat semblant), que més que expressió de confiança seria la confirmació d’una desconfiança profunda.
Més que fent camí entre la postautonomia i la preindependència, com li agrada
de dir, el president dóna mostres de trobar-se perdut en terreny de ningú. Com
diria Montaigne, “té el cul entre dues
cadires” i cap de les dues li assegura un suport.
El recurs a la qüestió de confiança és així el
reflex de l’atzucac en el que es troba el procés, al que les enquestes indiquen
que podria perdre la majoria parlamentària per governar en unes noves eleccions
( segons l’enquesta de La
Vanguàrdia d’abans d’ahir, podria passar del 48,8% actual,
amb 72 escons, a un 44,5%, amb 67
escons, incloent-hi la dissidència independentista de la Cup). En definitiva no es
tracta d’obtenir la confiança sinó de continuar guanyant temps abans de, i en
comptes de, replantejar algunes de les
bases del procés. El més greu, però, és que mentrestant el Parlament continua
segrestat per la voluntat arbitrària d’una majoria d’escons que no representen
la majoria de la població, amb símptomes cada cop més clars de cansament. El
president esgota els seus recursos, però la població es cansa. Així no anem
enlloc.
Comentaris