“Junts pel Sí” (i 2): el refugi de les interpretacions
Amb la sublimació del vot que busca la
coalició de “Junts pel Sí”, evitant la formulació d’un mandat representatiu
concret (es votaria una llista entorn del missatge sublimat de la independència
i no uns polítics concrets), s’origina necessàriament un ampli camp
d’interpretacions possibles sobre com entendre no només l’objectiu final
sublimat, la independència, sinó també les formes o procediments per
arribar-hi. En aquestes formes hi van inclosos els pressupòsits polítics bàsics
que, com el del mandat representatiu, queden difuminats dins una aura de
pseudorealisme transcendent que converteix en il.lusòria qualsevol altra
possibilitat. Davant d’una obra sublim com és la independència, com davant de
qualsevol obra d’art veritable, es poden formular moltes interpretacions, però
cap que pugui posar en qüestió l’obra d’art en si mateixa.
És significativa la proliferació en el
sobiranisme de missatges, directes o subliminars, que relacionen el procés cap
a la independència amb una acció admirable, una autèntica obra d’art que estem
representant davant del món que ens contempla. El que està fent el procés a
Catalunya, se’ns diu, no té parió a la història d’Europa dels últims segles. Les
mobilitzacions de l’11S van revestides d’una intensitat artística que les fa
incomparables respecte de qualsevol altra manifestació política o social. En
aquesta forma de mostrar-se al món no compta tant el què, el missatge concret, com el com, la manera de presentar-se. Per això es parla d’un exercici insuperable, democràtic
i pacífic, com d’un tot absolut i inalienable, sense contrastar aquestes formes
d’expressió amb altres formes possibles també democràtiques. Per que hauria de
ser més democràtica una manifestació
per la independència que una manifestació per la plurinacionalitat d’Espanya?
Malgrat els avatars tan prosaics de les
discussions prèvies a l’acord de “Junts pel Sí”, la confecció de les seves llistes
es vol fer passar quasi com un miracle, l’oportunitat única i definitiva, que
seria temerari refusar, d’arribar a tenir un Estat propi. Es juga conscientment
amb els sentiments i les emocions per reconduir qualsevol discussió política
concreta a la sublimació de la independència com única i exclusiva possibilitat
de futur per a Catalunya. El futur, i no les desigualtats del present, és la
clau de volta de tota acció política autèntica en aquests moments.
Aquest futur es dóna per descomptat. Per això
no es considera viable cap altre projecte alternatiu, ni dins ni fora de les
llistes de “Junts pel Sí”. Mai una
candidatura a unes eleccions legislatives ha tingut una pretensió tan absoluta
d’exclusivitat. Es parteix de la tesi irrebatible (formulada per Jordi Pujol i
recordada per Jordi Amat a “El llarg procés”)
del fracàs de tot intent de buscar
una altra forma de relació amb Espanya que no sigui la independència. Fracàs de Vicens Vives, fracàs de “La pell de brau” , fracàs del Cobi i de tot
el que van significar Maragall i els Jocs Olímpics. Fracàs, naturalment, del socialisme i de la seva capacitat
d’integració del catalanisme no independentista.
L’afany d’exclusivitat entorn de la idea
sublimada de la independència necessita del refugi de les interpretacions per
imposar-se i per vèncer les contradiccions que origina. Si el refugi de les
promeses és el lloc natural on busquen abric els partits en les campanyes
electorals normals, i després se n’obliden, la coalició “Junts pel Sí” troba un ampli espai de refugi confortable en la
pluralitat indefinida d’interpretacions que ofereix. Qualsevol dels
pressupòsits polítics bàsics per defensar la independència com un objecte
sublimat, com una obra d’art indispensable, admet vàries interpretacions des de
l’òptica sublimadora de “Junts pel Sí”
:
La mateixa denominació de “Junts
pel Sí” s’ha de sotmetre a una
interpretació per entendre-la, perquè les eleccions no van del sí i del no de la consulta pretèrita sinó d’una cosa ben diferent, de les
preferències per un nou Parlament i un nou govern català. D’entrada, doncs, “Junts pel Sí” ja s’obre a un horitzó
d’interpretació que té a veure amb el passat i no amb el present.
La composició de les llistes admet
tota mena d’interpretacions, ja que no obeeix a una ideologia determinada sinó
a una voluntat. Se’ns diu que compta aquesta voluntat i no les persones que les
integren. Com una unitat de destí en la independència, en la que totes les
interpretacions i diferències ideològiques convergeixen.
El president pot ser o no pot ser Artur Mas. Depèn de com s’interpreti. Raul Romeva ho interpreta
a la seva manera. Les posicions dels polítics de CDC i ERC dissimulats entre
prohoms de les ciències, les lletres i les arts de tota mena, admet qualsevol
interpretació. Poden voler dir una renovació definitiva de la manera de fer
política, o una manera vergonyant de presentar-se entre testaferros, entre ells
el primer, el que l’encapaçala a Barcelona, el mateix Raul Romeva.
La
majoria per la independència dependrà de com es vulgui interpretar, segons
convingui, per escons o per vots, depenent del resultat. De moment el
subratllat recau sobre els escons, amb múltiples interpretacions, entre elles
la que afirma que com que no vam poder fer un referèndum ara comptaran els
escons, perquè així ho ha decidit l’acord de la coalició (segons ha exposat el
president de l’ANC).
La
forma de procedir cap a un nou Estat, que es dóna per segur, dependrà de
com s’interpretin les majories que en el seu cas li vulguin donar suport.
Dependrà sobretot de la interpretació del suport que li vulgui donar la
CUP. La inicial declaració de sobirania que
obrirà el procés dependrà de la interpretació que li donin els grups que la
recolzin.
L’elaboració
de la llei transitòria dependrà dels mateixos resultats, i de la interpretació
que se li vulgui donar en funció de les estructures d’Estat que estiguin en
condicions d’entrar en funcionament.
L’elaboració d’una Constitució per a la República Catalana
dependrà només de les aportacions
dels sobiranistes o voldrà tenir també en compte les aportacions dels altres
grups polítics? Dependrà de com es vulgui interpretar arribat el moment.
La Constitució
es sotmetrà o no a referèndum
posterior segons s’interpretin les necessitats polítiques del moment, que
podrien aconsellar no procedir, de moment, a la confecció de cap Constitució.
La
convocatòria de noves eleccions en el termini màxim de divuit mesos
dependrà de si es forma o no govern per alguna de les majories nacionalistes ,i
sobretot de com s’interpreti la possibilitat, arribat el cas, de formar un
govern de concentració per anar preparant el terreny per més endavant.
S’interpretaria llavors que s’obre un nou procés dins del procés, si no és que
la impossibilitat manifesta de formar govern de qualsevol mena obligui a
convocar noves eleccions sense més interpretacions.
La declaració formal d’independència dependrà finalment del resultat i de les interpretacions de tots els
pressupòsits anteriors.
La pitjor conclusió d’aquesta munió de
condicionants i d’interpretacions possibles seria la que aboqués al Parlament a
una situació de paràlisi i d’impotència institucional. No m’imagino
l’espectacle d’assistir a les sessions d’un Parlament completament fracturat,
amb un grup dedicat no a governar sinó a esbrinar les possibilitats de complimentar
el procés, o d’inciar un procés del
procés, i un altre grup mirant-s´ho, limitat a protestar i a demanar
comptes de les circumstancials accions de govern concret que encara es puguin
produir.
En l’univers de sublimació i
d’interpretacions a què està exposada la coalició “Junts pel Sí”, i en l’horitzó d’exclusivitat a què apunta, no hi
ha lloc per a la mínima idea d’una voluntat compartida de modificar les
exigències partidistes per trobar “un
fonament de justificació que els altres també tinguin raó per acceptar”, amb
paraules de Scanlon citades per Amartya Sen a “La idea de la justícia”. Al cap i a la fi en el supòsit d’aquesta bàsica
voluntat compartida, i admetent la pluralitat d’ideologies i de models socials
en joc, rau el fonament i la justificació
per competir en unes eleccions per formar govern.
Comentaris