Caricatures i valors socials
L’atemptat
terrorista contra la revista Charlie Hebdo s’ha considerat primordialment com
un atac a la llibertat d’expressió, i val a dir que aquesta consideració és del
tot pertinent si es tenen en compte les circumstàncies concretes de la seva
planificació i execució contra els dibuixants de la revista com un acte de
venjança (presentat des del fanatisme islamista com un acte de justícia
gihadista) per la publicació de caricatures tingudes per blasfemes per
l’islamisme radical. La concreció dels fets, però, no hauria de fer perdre de
vista la complexitat dels factors en joc.
El pofessor de desenvolupament sostenible i
consultor de Nacions Unides, Jeffrey D. Sachs, ha situat els fets en el context
molt més global de la guerra amb l’islam radical, aportant raons per entendre
que la multiplicitat d’atemptas terroristes a Europa de mans d’islamistes
fanàtics, durant l’última generació, obeeix al propòsit de portar a l’interior
del món occidental la violència de l’Orient Mitjà on els països musulmans han
patit amb centenars de milers de morts i desplaçats les conseqüències de les
guerres dissenyades per les potències occidentals per interessos econòmics i
geoestratègics.
A l’anàlisi de Jeffrey D. Sachs bé es podria
afegir la situació de marginalitat social i de desemparament cultural en la que
viu una part de la població musulmana a Europa, en un terreny abonat per a la
recerca desesperada d’una identitat substitutiva (en el sentit i amb els
antecedents culturals i històrics analitzats pel professor tunisià de la
universitat de París, F. Benslama), viscuda amb un sentiment d’humiliació
permanentment exposat a les identificacions fanàtiques i a la manipulació
terrorista.
Precisament examinant les reaccions de
l’atemptat contra Charlie Hebdo defensant per damunt de tot la llibertat
d’expressió enfront del fanatisme islàmic, hi ha una sèrie d’elements que poden
incidir en l’aprofundiment dels motius considerats per l’islamisme radical com
a justificació pels atacs terroristes a Occident. Sigui dit, de tota manera,
que mai no es podran trobar motius de cap mena que puguin justificar el
salvatge atemptat a Charlie Hebdo i l’assassinat de dotze dels seus
treballadors.
Des que J. Locke amb la seva Carta sobre la tolerància va intentar
anònimament posar fi a la interferència de les religions en les polítiques
públiques, i una vegada assumida per l’occident de la Il.lustració la
distinció entre Estat i religió, ha continuat latent arreu la lluita per
l’adscripció a les identitats potents, com recorda Victòria Camps en el seu
article “Malditas identidades”, i
entre aquestes la més determinant, la identitat religiosa. Si això és així, i
si la cristal.lització del fanatisme islàmic religiós és clarament una
d’aquestes formes d’adscripció identitària potent en nuclis de població que
viuen situacions de marginalitat social i d’humiliació personal, caldria que
ens preguntéssim si el nostre aferrament al dret a la llibertat d’expressió com
un valor absolut pot tenir o no un sentit positiu per ajudar a desactivar
aquests processos d’identificació religiosa radical.
Hi ha un tractament legal del dret a la
llibertat d’expressió, ben regulat per les nostres legislacions, i considerat
sovint en la jurisprudència, que acostuma a protegir-lo quan entra en conflicte
amb altres drets fonamentals. Justament
rellegint T.Todorov (“El miedo a los bárbaros”, 2008) constato, com si fos una premonició, que Charlie Hebdo
el 2006, amb la publicació de les caricatures daneses del Jyllands-Posten, i
d’altres, va multiplicar per deu la seva tirada (de 60.000 a 600.000
exemplars), i que en el procediment judicial que van interposar dues
organitzacions musulmanes el 2007contra aquestes publicacions el seu director
va declarar que volia defensar la llibertat de premsa i alhora lluitar contra
l’integrisme; en el mateix procediment, Nicolas Sarkozy, llavors ministre de
l’interior i en plena campanya electoral per la presidència, va enviar una
carta al tribunal afirmant “prefereixo
l’excés de caricatura a l’absència de caricatura”. La publicació va ser
absolta un mes després.
Per descomptat que aquella absolució no
justifica des de cap punt de vista l’atemptat. Simplement es posa de relleu que
els tribunals ja van defensar el dret d’expressió i que per tant una solució al
conflicte que tingués en compte els interessos en joc calia buscar-la en altres
àmbits.
Entre el que és legal i el que és personal
hi ha l’àmbit de la vida i dels valors socials que formen el pòsit sobre el
qual es construeixen les legislacions. El valors socials obliguen a la
discussió, a la confrontació raonada i raonable, a la consideració del
comportament més adequat per desfer les tensions socials i fonamentar la
convivencia tenint en compte les circumstàncies concretes de cada lloc i grup
social. A La Vanguàrdia
d’ahir es podien llegir, costat per costat, dos articles substancialment
antagònics, el de Manuel Castells (“Lamama i el cop de puny”) i el de Pilar Rahola (“Sí que es pot, Francesc”). El primer es preguntava si les ofenses
gratüites i l’assimilació entre Mahoma i el terrorisme que es fan paleses en
moltes d’aquestes caricatures no ajuden a implementar el propòsit del fanatisme
islamista de fer desaparèixer la democràcia com a forma de vida. El segon
advoca per defensar a ultrança el dret a la blasfèmia tal com sembla que el
defensava Voltaire.
En el cultiu dels valors socials, més enllà
de polèmiques sobre drets fonamentals i discussions que s’articulen des de
posicions culturals radicalment diferents, cal recuperar l’efectivitat de
l’ètica de la responsabilitat per damunt de l’ètica de les conviccions, com ens
senyalà Max Weber. Convé que defensem el que pensem, pero convé sobretot
defensar-ho de la manera més convenient possible en funció de les conseqüències
que se’n poden derivar, no per por, perquè crear por és el que es busca en les
dinàmiques fatalistes d’acció terrorista i reacció xenòfoba, sinó per trobar
uns mínims referents comuns.
Comentaris