Notes d'un viatge a l'Índia i al Nepal (2): "Cada país és un arbre"
Tanmateix,
és la història d’un país el que dóna la intensitat del vincle de l’arbre a la
terra. I cada país és un arbre.
(Gonçalo M.Tavares, “ Viatge a l’Índia”, Cant VII, 17)
En el recorregut en cotxe de Jaipur a Agra (molt més plàcid que l’anterior de Delhi a Jaipur) ens parem a Fatehpur Sikri , ciutadella de l’emperador mogol Akbar (S. XVI), fill d’Humayun, quina tomba vam visitar a Delhi. En la successió de monuments, personatges i esdeveniments històrics convé parar-te de tant en tant per
situar-te i veure quina relació poden tenir amb altres fets més coneguts, o
almenys quina relació de contemporaneïtat hi pot haver amb esdeveniments del
nostre entorn geogràfic més proper. I així descobrim que Akbar va ser proclamat gran mogol el 1.556, a l’edat de tretze
anys, el mateix any de la mort d’Ignasi
de Loyola, i quatre anys després de la mort de Francesc Xavier a la
Xina ; l’any que aquest emperador va abjurar de l’islam, per
fundar la seva pròpia religió panteista i sincretista de culte al sol, el
1.582, moria Teresa de Jesús, i
l’any de la seva mort, el 1.606, es produïa l’epidèmia de pesta a Londres i neixia Rembrandt.
La ciutadella de Fatehpur Sikri és tota de pedra vermella (gres), i la capacitat de
sincretisme d’Akbar es reflecteix
clarament en els elements arquitectònics del conjunt , amb barreja ostensible
d’elements hindús, jainistes i cristians, amb les formes predominants de
l’estil musulmà de marca persa. Les dependències de les tres dones de
l’emperador (hindú, musulmana i cristiana) són també testimonis de l’intent de
superar la divisió per les religions, de manera que en els relleus perses i
hindús de les habitacions de la “dona turca” hi apareixen també motius cristians,
com la creu. Aquesta síntesi d’estils reprodueix l’estil de l’arquitectura
pròpia de Gujarat, estat de l’Oest
d’Índia (d’on curiosament és president, a dia d’avui, Modi, el candidat del partit nacionalista hindú, el BJP, a la presidència de la federació
índia en les eleccions del proper mes de març).
Curiosa i interessant la passió d’Akbar per superar la divisió de les
religions en un temps en què Europa es dessagnava entre guerres de religió, i
no menys curiosa la seva afició als jocs de taula, que per ell eren jocs de
superfície: a l’esplanada central de la ciutadella hi ha dibuixat un parxís
(“parxís” en hindú significa el número vint-i-cinc), i es diu que l’emperador
es situava a la casella d’arribada i esperava que les participants en el joc (totes dones) hi
anessin arribant. Akbar va
necessitar, però, la intercessió d’un sant sufí, Salim Chistih, per poder tenir descendència. Al costat de la
ciutadella, a la mesquita del mateix nom del sant, s’hi veneren les seves
restes, i els devots pengen en els barrots de la finestra de la capçalera fils
de llana per obtenir el mateix benefici d’una descendència … masculina.
La tarda d’aquest mateix dia, sortint de Fatehpur Sikri, emprenem una cursa contra el rellotge, i contra el tràfic infernal, per
arribar a Agra amb temps de poder visitar el Taj Mahal (l’endemà, divendres, és
tancat per festivitat musulmana). El cor se’ns encongeix cada vegada que el
conductor (Anil, que per cert
s’havia de casar amb una noia de la seva mateixa família- matrimoni “aconsellat”,
segons ens informa el guia- a mitjan d’aqueste mes de gener) toca la botzina
per avançar esquivant vehicles de tota mena (motos, bicicletes,camions,
furgonetes, carros, turismes, tuc-tucs, busos…) que surten de tots costats, del
davant i del darrere. Entrem a Agra (Estat
d’Uttar Pradesh) sans i estalvis per
admirar l’equilibri en suspensió del Taj
Mahal en el cap al tard. L’obra encarregada per l’emperador mogol Sha Yahan a un arquitecte turc perquè
servís de tomba a la seva muller Mumtaz-i-Mahal,
amb qui havia tingut catorze fills, executada amb marbre de Makrana entre el 1.632 i el 1.644,
mostra tota la seva esplendor. Per cert, Sha
Yahan era nét d’Akbar, i per
tant fill del descendent obtingut per intercessió del sant sufí Chistih, que pel que es coneix es
dedicava més a les dones i a la beguda que a la tasca de govern. Per situar-nos
altra vegada, l’any de l’inici del Taj
Mahal, a Europa Rembrandt
concluïa la “Lliçó d’anatomia”, el
1.637 Descartes escriuria “El discurs del mètode” i, abans d’acabar-se ,
a Catalunya ja havia començat la Guerra dels Segadors (1.640). L’any del seu
acabament (1.644) Bernini també
acabava “L’èxtasi de Santa Teresa”.
“Taj”significa
corona, i al centre de la corona formada per la traceria de la reixa
circumdant, d’una sola peça de marbre, a
sota de la gran cúpula bulbosa, hi ha el cenotafi de Mumtaz Mahal al costat del de Sha
Yahan. El conjunt ofereix una simetria perfecta, mostra de la maduresa de
l’art islàmic de l’Iran, que dóna per acabada la barreja dels elements hindús a
l’arquitectura. La façana oberta amb arcs apuntats, la gran cúpula central amb
les més petites que l’acompanyen, i els quatre minarets cilíndrics, coronats
per un templet octogonal, vesteixen un espai que sembla que floti, intemporal,
simple i majestuós alhora. Tot el conjunt
es sosté sobre una plataforma de marbre, com un tron aixecat a la
capçalera dels quatre canals que discorren als seus peus i que simbolitzen els
béns del paradís, el nèctar, el vi, l’aigua i la mel. Tots quatre desemboquen a
l’estany central, d’on surten cinc fonts amb forma de lotus que fan tremolar la
imatge reflectida del Mahal en aquesta hora del capvespre.
La mateixa inspiració del paradís apareix en
les incrustacions de pedres precioses en el mabre de Makrana per formar els relleus vegetals de l’exterior i de
l’interior. L’elaboració d’aquestes incrustacions obeeix a la tècnica coneguda
com “pietra dura”, importada de Florència, i consisteix en retallar
làmines de pedres precioses, molt primes, per enganxar-les a la superfície del
marbre prèviament buidat amb el dibuix de les formes que es volen aconseguir.
Segons ens expliquen, aquesta tècnica encara s’utilitza pels artesans de la
regió que conserven i protegeixen la tradició del buidat del marbre i l’enganxat
de les pedres, tots musulmans. El marbre de Makrana és translúcid, molt dur i gens porós, com també és
translúcida la cornalina, àgata de color rogenc, que decora molts dels relleus
del Taj Mahal, de manera que les
superfícies així treballades reflecteixen
una coloració diferent a cada hora del dia, i segons siguin les estacions,
depenent de la lluminositat que s’hi
projecta.
El Taj
Mahal, però, tot i la la seva magnificència musulmana, també és deutor del
sentit del sagrat de l’hinduisme. Està construït a la riba d’un dels del rius
sagrats de l’Índia, el Yamuna. Les
seves aigües baixen rosades ara que es fa fosc, com si tinguessin vergonya de
recordar que hi ha una altra realitat, infinitament més pobra i caòtica, més
enllà de l’esplendor del Taj Mahal. “Hi ha, a l’Índia, la creença. I la creença en l’esperit eleva un
país sencer” (de nou Gonçalo M. Tavares). Vés a saber, de
tota manera, si tantes creences juntes no poden també confondre l’esperit i
dificultar la maduració d’un país, si no han après a conviure i se les utilitza
per finalitats polítiques.
La visita del Fort Vermell d’Agra (1.565) ens retorna a l’esperit i a les formes
arquitectòniques de l’emperador Akbar.
Les sales amb arcs multilobulars propis de l’arquitectura mogol, d’audiència
pública i privada, en les que l’emperador i els seus ministres impartien
directament justícia als seus súbdits, així com la resta de dependències,
recorden la distribució i la mateixa magnitud d’espais del Fort Amber de Jaipur.
Una característica sobresurt, però: en el recorregut d’aquests espais es passa
de la rellevància de la pedra vermella al marbre de Makrana en les estances més delicadament ornamentades, amb la
mateixa tècnica de la “pietra dura” que s’empraria al cap de bastants anys al Taj Mahal. Hi és present encara la
barreja d’elements hindús (bigues, relleus, flor de lotus…) amb els musulmans.
Coses de la història, en un palauet interior de marbre hi va passar els seus
últims temps l’emperador Sha Yahan,
qui havia encarregat l’obra del Taj Mahal,
empresonat pel seu fill.
Un precedent quasi immediat del Taj Mahal el trobem a la tomba d’Itimad-ud-Daulah (1.622) a Agra mateix. De proporcions
considerablement menors, és idèntica la sensació d’equilibri que propocionen
les seves mides i la simetria perfecta dels seus components. És la tomba del
tresorer persa que treballà a les ordres de l’emperador Jahangir, l’únic fill d’Akbar, nascut, segons la tradició,
per intercessió del sant sufí Salim
Chistih, quina construcció encarregà la seva dona predilecta i filla del
mateix tresorer. La perspectiva del monument és ben bé la d’un joier col.locat
al centre dels quatre jardins del paradís.Tant a l’interior com a l’exterior es
repeteixen les incrustacions en marbre de pedres que aquí no són precioses sinó
corrents, i la decoració simbolitzant la frondositat del paradís, amb relleus i
pintures, es fa patent al volt de les tombes de marbre groc sota la cúpula
central recoberta de guix simulant estalactites daurades. Per entre les gelosies de marbre esculpides en
una peça única, seguint una traceria contínua, les filtracions de llum donen a
les estances un aire de concentració i recolliment.
En la passejada pel mercat inacabable de
davant del Fort Vermell d’Agra, que
s’acaba a la mesquita Jami Masjid, de cúpula singular amb traçat en ziga-zaga, construïda
per encàrrec d’una de les filles de Sha Yahan, constatem amb pèls i senyals el
que descriu Gonçalo M. Tavares en el seu poemari “Un viatge a l’Índia”: “A l’Índia els homes criden molt. Hi ha en
l’aire una densitat humana abundant: l’aire sembla menys aeri, als carrers hi
ha moltes topades i rares trobades i la pobresa material és evident i contrasta
amb la riquesa de les històries que els vells asseguts a les cantonades recents expliquen a les
dones assenyades i als turistes. En un únic carrer, un continent s’apinya
perquè cadascú pugui vendre el que té”.
De bon matí agafem el tren camí de
Khajuraho, però abans d’arribar-hi ens aturem a Orchha on visitem el palau dels Bundela, d’arquitectura rajput, construït en honor de l’emperador
mogol Jahangir, el fill d’Akbar, que
aquí hi va passar una nit (només una nit!). Els Bundela eren monarques locals que mantenien bones relacions amb els
emperadors mogols. La porta d’entrada a l’espaiós pati central està flanquejada
per dos elefants de pedra, i seguint les pintures poc conservades de l’interior
sobre guix, d’estils barrejats, hindú, jainita i musulmà, ens il.lustrem sobre
una part important de la teologia hindú, les successives reencarnacions del déu protector Visnú, fins a nou, per restablir
l’equilibri entre el bé i el mal al cosmos: la primera correspon al peix, que va rescatar el primer home i els
vedes d’una inundació; la segona a la tortuga que va agitar l’oceà per produir
el nèctar diví; la tercera al porc senglar que va salvar la terra d’enfonsar-se
a l’oceà; la quarta al ser meitat lleó i meitat home que va matar el dimoni; la
cinquena al monjo nan que també va salvar el món de les maldats del dimoni; la
sisena a Parasurama, l’alliberador
dels brahamans; la setena i la vuitena
als déus Rama (la bondat) i Krishna (alliberador de l’opressió); la
novena a Budha, i la que està per venir, la desena, posarà fi al cicle.
Per airejar-nos de tanta cosmogonia màgica,
ja a Khajuraho, ens acostem a resseguir
els temples hindús, el més imponent el Kandariya
Mahadev. El bany estètic i eròtic de les més de vuit-centes escultures en
pedra vermella enramades a les parets laterals del temple ens ofereix l’altra
cara de la teologia hindú, la que exalta la vida i el seu origen, la sexualitat,
com una expressió de la divinitat. Estem davant del Kama-Sutra (o tècnica del sexe) esculpit en pedra. Perquè no hi
hagi dubte d’aquesta exaltació de la vida i el seu origen sexual, en el reduït
espai interior on s’exposa el déu a qui està dedicat apareix preservat, com
dins de l’urna de la matriu femenina, la Linga de Siva, el seu òrgan sexual estirat.
Exteriorment els temples presenten l’aspecte
d’una agulla o muntanya principal i més alta (30 metres ) a la que estan
adossades altres vuitanta-quatre agulles que van guanyant en altura a mida que
s´hi acosten. El conjunt imita el perfil de la muntanya Kailasa, l’estança de Siva.
La forma arrodonida, pròpia del tipus sikkara
de temple hindú (que es distingeix del tipus vimana, de planta quadrada o rectangular amb sostres sobreposats)
simbolitza el cos còsmic i diví. Construïts durant la dinastia Chandella dels Ss IX i X , a partir del
S.XIII van quedar abandonats amb la decadència de la dinastia, fins que l’any 1.838 van ser descoberts d’entre
les bardisses per T.S. Burt, capità
del cos d’enginyers de Bengala. Ens
imaginem els ulls com taronges del capità en topar-se amb aquell decorat escultòric tan viu i tan perfectament conservat. La fusió
d’escultura i arquitectura és total. Les escultures ocupen tot l’espai
disponible.
Quasi només hi ha personatges nus o pocs
vestits, amb cares i anatomies totalment realistes, mentre que els moviments i
les actituds que insinuen obeeixen a un caràcter ritual per expressar el contingut
conceptual, eròtico-religiós, de les escenes. Moltes d’aquestes escenes
reprodueixen postures físicament impossibles d’aconseguir, només comprensibles
si es té en compte la finalitat religiosa de la representació del gaudi del cos
com una forma de creació i distribució d’energia física i espiritual. Les
escultues més suggerents són potser les que representen les Apsares, les sinuoses i sensuals nimfes
celestials en actituds quotidianes, però intencionadament transcendides, de
treure’s una espina del peu, girar la cara, somriure, posar-se un mantell,
pintar-se la cara amb khol, ballar…Entre les escenes d’amants s’hi representa
la del mateix déu Visnú amb la seva
consort Lakshmi.
Recapitulant el que hem vist i descobert fins
aquí, la història, les ciutats, els monuments, la pedra, el marbre, els palaus,
l’escultura, la pintura, els mercats, els temples, el màgic i sensual sentit
religiós, la pobresa, la gran diversitat que es fa palesa en totes les
manifestacions, podem concloure una vegada més amb Tavares : “Tot és gran a
l’Índia: la població, els déus, els efectes màgics, les ciutats, però tot això
és més petit que la paciència dels pobres” (“Un Viatge a l’Índia”, Cant VII,
22).
Comentaris