La insuportable lleugeresa de la desobediència
Des d’Aristòtil sabem que en determinades ocasions cal
passar per sobre de la llei per ser conseqüents amb el veritable sentit de les
normes, perquè les normes són sempre deutores d’unes circumstàncies concretes
que no poden tenir en compte les dades certes, però desconegudes, que es
donaran en el futur i que en moltes ocasions posaran en qüestió els fonaments
de les mateixes. És el que el mateix Aristòtil definia com Epikeia i que en dret ha
configurat l’equitat com un recurs sovint necessari, un valor superior, per
restablir el sentit profund de la norma.
La desobediència,
en canvi, la podríem definir com un valor tou, sobretot limitat a l’esfera
individual, i individualista, en el que no es pretén tant posar en evidència el
sentit social d’una norma com expressar el refús frontal a una ordre concreta.
De fa un temps en
el procés català es proclama la necessitat de la desobediència per desbrossar
el camí cap a la independència. Es crida a desobeir les Sentències del TC, a
desobeir les ordres judicials, inclús a desobeir la rutina de les festes que es
consideren incompatibles amb el perfil d’una futura república catalana. Sembla
com si en el bucle en el que ha entrat el procés convertit en processisme la desobediència hagués de
ser un estat permanent d’emprenyament i refús de tot el que procedeix de la
pertinença a l’Estat espanyol. En aquest refús no hi veig tant un afany
constructiu per rescatar el sentit de la convivència com una remissió sistemàtica
a una normativa ideal, futura, en la que totes les contradiccions del present
seran superades.
En l’epikeia es viu el drama dels límits,
individualment i socialment, es planteja la necessitat de superar-los per
trobar altres formes que facin possible una convivència més equitativa i
acceptable per tots. L’epikeia no és un ideal, és una urgència que busca
confrontar per descobrir, no la confrontació per ella mateixa. El recurs a la
desobediència en el procés, en canvi, es justifica en base a un ideal de futur
que menysprea tota consideració que no s’avingui amb els seus postulats.
Penso que aquest
estat d’emprenyament constant que crida a la desobediència prové del
plantejament que han fet els grups independentistes mirant de sublimar un futur
ideal i i no de superar, per millorar-la, la situació concreta de la Catalunya actual. El mandat
de representació que es demana a l’elector té un risc enorme de perdre’s en el
laberint de declaracions i tràmits que
no parteixen d’una base prou concreta
per garantir l’ús clar que se’n pugui fer en cada recolzada del camí. La
sublimació arriba a l’extrem d’un acte de fe cega, sense tenir en compte (ni
tan sols plantejar-les) les conseqüències d’una separació unilateral per al
reconeixement internacional. Se li demana a l’elector, sense sentar les bases
d’una legitimació suficient, que faci servir el seu vot per configurar un
procés incert i inconcret cap a la independència com a objectiu sublim.
Més que dramatitzar
les conseqüències de la desobediència en aquest context d’inconcreció i
d’incertesa, caldria aprofundir en els instruments d’acció política que
revertissin l’emprenyament i la disposició a desobeir en un complet coneixement
dels nostres motius d’insatisfacció per donar-los una sortida. Perquè, siguem
sincers, ni l’ofensiva legalista del Govern central pot apaivagar aquests
motius d’insatisfacció (els extrapola), ni el recurs permanent a la
desobediència pot donar cap resultat concret. Ben al contrari, ens pot
instal.lar en una situació de quasi divertimento
constant en la que les proclames de desobediència de part del Govern i dels
grups independentistes siguin un passatemps per anar distraient les giravoltes
en el bucle del procés, que es pot acabar fent insuportable, per la seva
lleugeresa i manca de contingut, per a una part important de la ciutadania.
L’emprenyament que
crida a la desobediència no és un sentiment positiu. Arrela més en el paroxisme
del fracàs que immobilitza que en la sensació d’insatisfacció. L’emprenyament
es fixa molt en l’origen que extrapola fins a horitzons inabastables, i valora
poc el punt on s’ha arribat. No té en compte els condicionants de la realitat
per mirar de superar-los ni és capaç d’aglutinar sentiments de pertinença
comuna en el que és més bàsic. L’emprenyament és sobretot font de melancolia en
sentit negatiu, individualista. L’emprenyament parteix del fet que el nostre
passat és tan excepcional que resulta incomprensible el fracàs a què estem
abocats, o millor, al que ens aboquen. L’emprenyament viu i es cova en la
derrota constant, en l’autocompassió sense límits.
Comentaris