Simple consulta o referèndum? (sobre la proposició de llei i el dictamen del Consell)
Per dir-ho planament i suament, després de llegir la Proposició de Llei de consultes populars no referendàries i d’altres formes de participació ciutadana, i de resseguir
el detall dels arguments del Dictamen del Consell de Garanties Estatutàries, tant els de la
majoria de Consellers que la declaren conforme amb el marc constitucional i
estatutari (5), com els de la minoria que no la hi consideren (4), arribo a la
conclusió que aquesta proposició de Llei, en la part substancial que recull el
concepte i l’objecte de la consulta popular no referendària (article 3.1) és un
mal acudit, i, el que és pitjor, una pèssima cloenda jurídica creada
artificiosament per donar cobertura legal a la part final del procés tal com ha
estat concebut.
El Govern i la majoria parlamentària que dóna suport a una consulta
sobre el futur de Catalunya podien haver prescindit d’entrada de tota pretensió
de buscar cobertura legal en l’actual marc normatiu de la Constitució i
l’Estatut (de fet, era la decisió més lògica atenent a l’orientació del
sobiranisme de prescindir de totes les institucions estatals per insuficients i
contràries a l’esperit democràtic del procés), o bé podien haver plantejat al Govern central i al
Congrés el repte d’una consulta referendària, d’acord amb la Llei catalana vigent sobre aquesta matèria (Llei 4/2010), desafiant-lo a negar la seva autorització per a
un convocatòria, plenament ajustada a dret, respecte de la voluntat dels catalans
per decidir el seu futur a partir d’una reforma constitucional. Però hi havia
massa eufòria i massa presses perquè figurés en el cartell del sobiranisme la
paraula independència des del primer moment, i en comptes d’optar per la via
referendària, que hauria obert un temps molt més llarg de confrontació i de
negociació, que es podia haver aprofitat per ampliar el consens parlamentari,
es va optar per la pregunta i la data del 9-N, quina proximitat està fent que
s’acceleri cada vegada més la fractura dels esquemes més racionals del
plantejament polític sobiranista.
Es va optar romànticament per una
sortida de màxims però recorrent al minimalisme de les lleis espanyoles, que es
tenia clar de bell antuvi que ni eren aptes ni es podrien ajustar a les pretensions
de la doble pregunta. I ara ens trobem amb el que ens trobem: els inspiradors
de la pregunta de màxims veuen arribat el moment de proclamar que cal saltar-se la llei espanyola,
i els qui de forma més o menys oportunista s’hi van afegir no tenen més remei
d’admetre que la cobertura legal que es busca amb aquesta proposició de llei de
consultes populars no referendàries és una maniobra de nominalisme jurídic per
poder dir que nosaltres sí que respectem la llei vigent però no ens la deixen
complir. Perquè encara que comptin amb el parer favorable de la majoria del
Consell de Garanties saben perfectament que aquesta proposició de llei és només
una pantalla, que de cap manera servirà per emparar la consulta. Només caldria
veure el parer de juristes internacionals si es volguessin esgrimir els
arguments d’aquesta majoria del Consell enfront dels arguments de la minoria, i
dels arguments del T. Constitucional que seguiran després que es suspengui la
seva entrada en vigor. No hi ha color, i un estudiant de dret constitucional
arribaria a la mateixa conclusió. Tot això, esclar, si es tracta de calibrar
l’ajustament de la proposició de llei a la Constitució i a
l’Estatut, perquè aquest és el tema que s’ha posat a debat, i no cap altre.
Diguem-ho més clar. Com que la vigent llei 4/2010, de consultes populars
referendàries a Catalunya requereix l’autorització del govern central per a la
celebració d’una consulta, calia buscar la manera de confegir una altra llei
que permetés una consulta sobre les mateixes qüestions d’especial
transcendència política sense necessitat de l’autorització de cap
institució de l’Estat. Amb altres paraules, com que sé que no m’autoritzaràs
anar per aquest camí, en buscaré un altre. Molt enginyós, però gens eficaç si
es parteix del fet que qui controla tots els espais d’aquest joc del gat i la
rata és l’Estat. I així s’ha disfressat de llei de consulta popular no
referendària (que no requereix l’autorització de cap institució de l’Estat per
a la seva convocatòria!) el contingut de l’article 3.1 de la proposició, que el
que fa es construir un híbrid de matèries no referendàries i referendàries (que
són les que interessen de cara al 9-N), conceptuant aquestes últimes com “una determinada actuació, decisió o
política pública”. En aquesta definició s’està pensant en el contingut de
la doble pegunta del 9-N, perquè s’hi pugui encabir. És a dir, si aquesta
proposició de llei prosperés ens trobaríem que a Catalunya serien vigents dues
lleis que en una part substancial repetirien l’objecte de les qüestions
d’especial transcendència política que es podrien dirimir per via referendària
(amb autorització prèvia de l’Estat) o per via no referendària (sense
autorització). Curiós, si més no.
Sempre partint de la normativa constitucional i estatutària, i de la
intepretació que n’ha fet el TC en matèria de consulta popular referendària i
no referendària, els arguments de la minoria de Consellers desfan amb
contundència la fragilitat de l’argumentació de la majoria que amb una
construcció clarament expansiva de la matèria que pot ser objecte de consulta
no referendària, confonen i tergiversen la naturalesa, el contingut i el
procediment netament diferentes d’un i altre tipus de cunsulta. Els quatre
consellers de la minoria recorden aquest aspecte essencial: el que caracteritza
el referèndum és que el subjecte
consultat és el cos electoral en la seva integritat, i materialment és un
instrument de participació política, que s’exerceix mitjançant el sufragi
lliure, és a dir, és una manifestació de la sobirania popular; mentre que
la consulta no referendària (incloses a l’article 122 de l’Estatut vigent, de
manera genèrica, com enquestes,
audiències públiques, foros de participació i qualsevol altra forma de consulta
popular) no exigeixen la participació plena de l’electorat, precisament
perquè la seva funció no és expressar la
voluntat política dels ciutadans sinó la de d’articular voluntats particulars o
col.lectives, però no generals, no imputables al cos electoral. Aquesta
diferència fa que les garanties procedimentals, de formulació de la pregunta,
de convocatòria, de subjectes cridats, de control i d’escrutini, siguin també
molt diferents, molt més exigents pel que fa a la consulta referendària, que es
porta a terme com si es tractés d’unes
eleccions.
Així doncs, la proposició de llei pretén donar cobertura a una consulta
no referendària sobre un objecte d’especial transcendència política (la independència
de Catalunya!) sense respectar les garanties previstes en la llei de
referèndum. Els vots particulars dels
consellers Eliseo Aja i Marc Carrillo són particularment expressius respecte de
la possibilitat de traslladar a la voluntat exclusiva del president de la Generalitat la decisió
de la celebració d’una consulta i la formulació de la pregunta, prescindint del
Parlament. Conclou Eliseo Aja: “la
posició dominant del president de la Generalitat en un sistema de consultes construït
amb tanta ambició pot resultar fins i tot preocupant”.
No cal dir que jo voldria un referèndum, amb
totes les garanties, encara que òbviament no seria vinculant, sobre una
pregunta en principi més moderada que la proposada per al 9-N, però que
facilités l’ampliació del consens parlamentari, en comptes de veure’m burlat i
defraudat amb plantejaments maximalistes. El que em sap més greu, però, és la
manipulació jurídica a què es pot arribar. Potser algú, algun dia, se’n
penedirà, o si més no coneixerem el relat intern, ara desconegut, de les
incidències jurídiques per pressions polítiques en aquesta fase del procés.
Evidentment, puc estar equivocat de cap a peus, però sóc un simple advocat
interessat en la política del meu país, i vull el millor per als seus
ciutadans, i no he participat en l’elaboració d’aquesta proposició de llei, ni,
sortosament, formo part de cap Consell. Només expresso la meva opinió, sense
estar pendent de cap consulta.
Comentaris