Notes d’un viatge a l’Índia i al Nepal (3): “Són els homes els qui estan de visita a l’aigua”.
“El riu Ganges és la biblioteca més important de la ciutat i el més
important arxiu. No hi ha veritat fora del riu, ni hi ha mentida de qualitat,
ficció o mitologia, aliena a les seves aigües brutes. Però les aigües no són
brutes, són aigües complexes. Aquí l’aigua no és un element que estigui de
visita al món dels homes, són els homes els qui estan de visita a l’aigua, i a
l’Índia tothom ho sap” (Gonçalo M.Tavares, “Un viatge a l’Índia”, Cant VII,
35).
En un vol interior des de Khajuraho aterrem a la ciutat de Varanasi (o Benarès en la dicció britànica), la ciutat sagrada de l’hinduisme,
la ciutat de la llum o “kashi”, el lloc sagrat per
antonomàsia, associat amb l’enterramant i l’ascensió cap a la llum del déu Shiva, a la riba oest del riu Ganges, déu ell mateix que fa que els
qui s’hi incineren arribin finalment a la realitat última o Brahma, superant el cicle mortal de les
reencarnacions.
Assistim a la cerimònia Aarti del capvespre,
d’adoració i imploració al Ganges, que es celebra sobre una plataforma situada a
l’últim replà del Ghat Dasashvamedha.
Estesos a la riba del Ganges en el seu recorregut per Varanasi, hi ha més de noranta Ghats o graderies on s’acumulen els
templets i punts de culte a Shiva,
tots ells en contacte amb el riu del que s’obté l’aigua de la purificació. Des
d’aquestes graderies que pugen esglaonadamente del riu a la ciutat, la gent es
banya per purificar-se, renta i estén la
roba, crida en veu alta invocant els déus Ganga
o Shiva, diposita ofrenes de petites
garlandes que s’allunyen lentament, surant en l’aigua, o agafa una barca per recórrer la sèrie dels
altres Ghats amb la sortida del sol.
“L’aigua s’insinua en les cases, en
els dies i en les dones. El que no atreu l’aigua no és important. L’aigua és
sagrada. Després de submergir-se en el riu la gent canta més, n’hi ha que
surten de l’aigua amb una veu miraculosa i no hi ha ballarina que la vigília
d’actuar no se’n vagi a copiar del riu certs moviments. És l’únic país on
l’aigua emborratxa més que el vi i seduex tant com les dones joves” (G.
Tavares, “Un viatge a l’Índia”, Cant VII, 36).
A la cerimònia Aarti hi participen set
gurús, abillats amb túniques de color vermell fosc i daurat, tots de cara al
riu. Cadascun d’ells té al davant un petit altar amb els objectes del culte,
pètals de flors i encens. Es repeteixen les oscil.lacions amb les làmpades de
foc pujant i baixant, dibuixant formes a l’aire que segueixen compasadament els
gurús, tots al mateix ritme, acompanyats del so de fons de les campanes que es
fa quasi estrident al final de la cerimònia. La gernació apinyada a la graderia
segueix amb respecte el ritual, i els devots hinduistes amb concentració, però
ens invadeix certa sensació d’estar assistint a un ritu que no s’escapa del tot
de la mediació i la influència turístiques.
A la matinada següent tornem al Ghat Dasashvamedha per fer el
recorregut amb barca. El sol es deixa veure tímidament rere la tela bromosa que
s’estén per sobre el riu. Sura en l’aire una teranyina grisa que es confon amb
el fum dels Ghats on es practica la
incineració dels cadàvers que esperen el seu torn al costat de les discretes
pires funeràries. Al voltant de les pires, des d’una distància respectuosa,
observem els familiars que s’hi apleguen. El guia ens explica que actualment
només es practica la incineració manual en dos dels Ghats del Ganges, i que
majorment la cremació es fa en forns elèctrics. Les cendres, en qualsevol cas,
es llencen al riu.
Sortim del Ganges pel Manikarnika Ghat.
Passem a tocar de les piles de llenya preparades per a les incineracions,
ordenades sobre les últimes grades del Ghat.
Si la visió de les pires infon respecte i consideració més que basarda o angoixa,
el que veiem pels carrers de sobre el Ghat
ens produeix una sensació de
compressió interior, com si l’efecte matisat del que esperàvem contemplar a
Varanasi es concentrés aquí en l’aparició de la misèria insultant, de
l’abandonament, de la desesperança infinitament allunyada del mínim sentit
d’humanitat, paradoxa cruel al centre de la ciutat sagrada. Sobre tanta
tradició religiosa, i tanta pràctica de ioga i karma, se’ns fa evident l’absurd
de la pobresa extrema. No és humanament possible conciliar religió i misèria.
Per entre les portes entreobertes d’algunes cases podem mirar a l’interior per
veure-hi andròmines amuntegades prop les màrfagues del terra, en un espai
limitadíssim, fosc i brut . Aquí sobreviuen els seus habitants quan de nit es
retiren de la bullícia dels mercats dels carrers on passen la major part de les
hores del dia. Aquí, n’estem convençuts, l’aigua no és sagrada, i la soledat de
les dones , els homes i els infants, no aixeca pregàries de lloança als déus ni
deixa anar ofrenes d’agraïment sobre les aigües. Aquí les aigües de la pobresa
són pudents i estancades, i esperen que algú, humà i no diví, les purifiqui de
veritat i les converteixi en aigües cristal.lines.
Caminant pausadament per l’estretor misèrrima d’aquests carrers arribem
al temple de Vishwanath, també
dedicat a Shiva. La cúpula està
recoberta per set-cents cinquanta Kilos d’or des de finals del S.XVIII: un
insult majúscul a la pobresa dels barris que l’envolten. Hem de contemplar el
temple des de fora perquè l’entrada està estrictament reservada als devots
hindús. Per les immediacions, la presència de nombrosos controls militars ens
fan palesa la tibantor, per no dir l’enfrontament permanent, entre la comunitat
musulmana i la comunitat hindú. El temple de Vishwanath fou edificat sobre les runes d’una mesquita anterior que
el fill de Shah Yahan (el pare del Taj Mahal) havia construït sobre unes
altres runes d’un altre temple hindú. Avui la comunitat musulmana reivindica la
titularitat del temple. La cadena de
destruccions i reconstruccions seguint el domini musulmà o hindú sembla no
tenir fi i dificulta enormement la convivència pacífica de les dues comunitats.
La minoria musulmana a l’Índia (un 13% d’una població total de 1.221.000 habitants)
representa la tercera concentració més nombrosa de musulmans del planeta,
després d’Indonèsia i Pakistan. El
conflicte permanent amb la comunitat hindú va tenir una eclosió violenta durant
dues setmanes dels mesos de febrer i març del 2.002, a l’Estat de
Gujarat, quan a rel de l’incident confús de l’incendi d’un tren de peregrins
hindús en el que van morir desenes de viatgers, es va desencadenar una
persecució sagnant i indiscriminada
contra la comunitat musulmana de Gohdra
i d’altres ciutats del mateix Estat, a conseqüència de la qual van ser assassinades més de dues mil
persones, moltes cremades a casa seva, més
de la meitat nens i dones que prèviament havien sigut torturades i violades. De
Modi, l’ara candidat a la
presidència de la Federació
Índia pel partit nacionalista hindú, i llavors president de Gujarat, se’n va criticar durament la seva passivitat,
quan no la seva connivència, amb aquells fets. La tragèdia humana, religiosa,
social i política que se’n va desprendre està magistralment recollida al libre
de Martha C. Nussbaum ,“India.
Democracia y violencia religiosa”que aprofundeix en la utilització
perversa que es va fer, i que es continua fent, de les arrels religioses de
l’hinduisme, profundament manipulades pel nacionalisme excloent d’una part de
l’elit ètnico-segregacionista, per justificar el menyspreu absolut de la
minoria musulmana, i de passada per refermar la posició dominant masclista i la
marginació de les dones sota una capa d’aparent retorn a la puresa de
l’hinduisme i dels seus orígens pretesament aris i incontaminats.
El Budisme
és contemporani del Jainisme,
predicat per Vardhamana Mahavira
(540-467 a .C.),
que predicava la recerca de la veritat i
l’altruisme amb un règim de vida totalment ascètic. Ambdues religions
prescindeixen de déu i en els seus orígens volien superar la divisió de les
castes pròpies del bramanisme o hinduisme primigeni, des del temps dels vedes i
dels seus escrits en sànscrit (que encara avui perviu com a llengua en el culte
i l’ensenyament), després de l’assentament dels pobles aris, procedents del centre
d’Àsia, a la regió de l’Indo cap al 1500 c.C. Tant el budisme com el Jainisme refusaven
els sacrificis en el culte i proposaven l’obertura a tothom, incloses les
dones. Sembla que Siddharta Gautama
i Mahavira es van conèixer
personalment, encara que les seves ensenyances van discórrer per camins
semblants però paral.lels.
A Sarnath,
doncs, visitem la Dhamekh Stupa , del S. V d.
C., on es creu que Buda va fer el
seu primer discurs i va reunir els cinc primers deixebles. Hi ha vàries
inscripcions en relleus en els laterals de la sòlida volta de la Stupa ,
i en el mateix recinte es troba el parc arqueològic amb les restes de l’antic
monestir budista del temps de l’emperador Ashoka
(S. III a. C.). Entre les restes destaquen les de la primitiva Stupa erigida en temps del mateix Ashoka amb la intenció de guardar-hi
les despulles de Buda, i en
particular una columna original en la que la primera de les tres incripcions
amb caràcters bramànics (dels que han derivat la majoria de les escriptures
índies) consisteix en un decret de l’emperador exhortant els monjos budistes a
evitar les divisions o cismes.
L’emperador Ashoka, de la
dinastia Maurya, es va convertir al
budisme i pel seu extens imperi, que arribava fins Afganistan i Karnataka, va escampar les recomanacions ètiques
esculpides en columnes, de respecte a les altres creences, recomanant l’ajuda al proïsme i no matar
animals. El menyspreu a les altres religions, creia Ashoka, és font de descrèdit per a la pròpia: una lliçó de més de
dos-mil dos-cents anys que s’anticipava als problemes socials i religiosos de l’Índia
d’avui.
Visitem també el Museu Arqueològic del
recinte. Tot just entrar, admirem una columna sencera de l’emperador Ashoka (S.III a. C. ), que per
nosaltres és l’equivalent d’una sorprenent escultura grecoromana (de fet els
grecs van arribar en aquests indrets amb Alexandre el Gran el 326 a . C.), amb quatre lleons
mirant en les quatre direccions, sobre una base esculpida amb les rodes dels
vint-i-quatre radis, simbolitzant la
Roda de la Llei de Buda, i quatre animals (el mateix lleó, el bou,
l’elefant i el cavall), projectant-se el conjunt a partir d’una flor de lotus
invertida. Els quatre lleons formen part avui de l’emblema nacional i la roda
del temps decora el centre de la bandera índia. L’escultura demostra la difusió
de l´ús de la pedra a partir de l’evolució dels antics models de fusta que no
s’han conservat pel clima del país.
És curiós constatar que des del punt de vista de la creació artística el
budisme, que neix al si del bramanisme i l’hinduisme com un moviment ascètic de
millora de l’individu, donà pautes creatives al mateix bramanisme. I és que el
budisme i la seva expansió proselitista buscava transmetre el missatge de forma
visual a les consciències. És un art que “entra pels ulls”. La seva inspiració,
com instrument de comunicació d’idees, arribà a les creacions hinduistes, del
Jainisme i del Tantrisme (budisme tardà, de tipus esotèric, que s’alimentava de
temes només hinduistes). Aquesta influència i coexistència de formes
artístiques budistes, bramàniques, hinduistes i jainistes, es considera que
durà més d’un mil.leni, entre el S. II a. C. i els Ss X i XI d. C.
No va ser fins al S. I d. C. que es començà
a representar la figura de Buda en
diverses formes escultòriques. Abans, la presència invisible de Buda es buscava en la representació
dels alements naturals, plantes, animals i figures humanes, impregnats de la
serenitat, la bondat i la pau que predicava Buda. Les figures esculpides
de Buda són sempre la representació d’un ideal, i cada escola budista en
condiciona l’estil i l’expressió. Unes quantes en podem admirar al Museu
Arqueològic.
Durant els primers segles tant la
representació de Buda com la de Bodhisattva (“el qui posseeix la
qualitat de la seviesa”) reflecteixen la concentració serena i plàcida del
mestre, en actidud sedent i orant, amb les mans en diferents postures (mudres)
que signifiquen diferents actituds en relació a l’ètica, la meditació, l’ensenyament, l’univers o la saviesa. La mudra
o postura més coneguda, universalment practicada a l’Índia, és la del Namaskara, el gest de juntar les palmes de les
mans, flexionant lleugerament el cos, en senyal de salutació i desig de
benaurança, com si en el clos de les mans s’hi amagués la joia de la plena
felicitat . Amb la dinastia dels Gupta,
entre els Ss IV i VI d.C., contemporanis del Baix Imperi Romà, la creació artística
anà retornant a les formes hindús primigènies, molt més lliures i exuberants,
amb el predomini de les iconografies de la trinitat hindú, Brahma, Shiva i Vishnú, progressivament allunyades del peculiar
realisme budista.
Ens adonem que hem passat de les aigües miraculoses del Ganges, com un líquid de fe impregnat
de brutícia i pobresa, a la doctrina
serena de Buda, un contrast més en
aquest país tan divers. “Però l’Índia té homes i dones. L’or se’l van endur tot, però a vegades
sembla que se’l vulguin tornar a endur. Les ciutats es van començar a construir
com poemes, però les van acabar a corre-cuita amb totxos barats i amb el
sofriment dels qui hi van treballar molt i hi van guanyar poc. Aquest país és
com els altres: bell i bèstia. I si coneixes un país que no ho sigui, et diré que no el coneixes de debò.
Els països van néixer pel cantó equivocat” (Gonçalo M. Tavares, “Un viatge a
l’Índia”, Cant VII, 30)
Comentaris